Opakujeme, abychom se společně našli. Nové vydání tanečního týdeníku

  1. 1
  2. 2

Balet Divadla J. K. Tyla se věnuje i dobročinnosti. V lednu se konalo benefiční představení inscenace Freddie – The King of Queen (inscenace už má mimochodem v Plzni na kontě padesát repríz) v rámci akce na podporu Nadačního fondu pro taneční kariéru, do které se zapojily další soubory včetně Baletu Národního divadla. Principem je, že padesát korun z každé vstupenky putuje na konto fondu, v Plzni se vybralo 22.200 korun a po představení se konala autogramiáda s tvůrci a tanečníky. V říjnu bylo jedno z představení této inscenace věnováno také Nadačnímu fondu Pozitivní život, který se dlouhodobě věnuje prevenci a boji proti AIDS, výběr inscenace byl nasnadě, protože právě Freddie Mercury je jedním z nejslavnějších umělců, kteří tomuto onemocnění podlehli. V roce 2016 by se byl dožil sedmdesáti let a uplynulo dvacet pět let od jeho smrti. Činnost Nadačního fondu tak divadlo podpořilo propagací a výstavou fotografií s tematikou života s infekcí HIV ve foyer Nové scény.

 

Premiéry v baletu i v novém cirkuse
Premiérami se v tomto období nešetří na baletních scénách ani v alternativních prostorech. Abychom zůstali důsledně v obraze, připomeňme nedávné přírůstky na oblastech – 7. dubna se konaly hned dvě. V Severočeském divadle opery a baletu přibyly na repertoár Baletní miniatury III v choreografii a režii Margarity Pleškové a Vladimíra Gončarova. Moravské divadlo Olomouc ve stejný den představilo premiéru baletu Othello, které se již tradičně chopil šéf souboru Robert Balogh. Po Macbethovi, Snu noci svatojánské a Romeovi a Julii je to další shakespearovské téma. K baletu Othello existuje také původní česká hudba Jana Hanuše, ale Robert Balogh využil partituru skladatele Alexeje Davidoviče Mačavarianiho. „Vydal jsem se cestou hledání. Nejdříve jsem uvažoval o vytvoření choreografie na Verdiho hudbu. Instrumentální úpravy by však byly náročné. Jsem opravdu nadšený z hudby gruzínského skladatele Alexeje Mačavarianiho, která nepostrádá dramatičnost, ale i něžnost. Jsem zvědavý, jak na tuto veskrze nádhernou hudbu budou reagovat naši diváci,“ uváděl před premiérou. Ohlasy na obě premiéry najdete zde.

Nelení ani scéna nového cirkusu, konkrétně v prostorách Jatka78, které vznikly jako domovská scéna pro soubor Cirk La Putyka, ale jsou multifunkčním prostorem pro tanec a pohybové divadlo všeho druhu, se zázemím několika zkušeben. V tomto prostoru se v sobotu 8. dubna uskutečnila premiéra souboru finsko-norského Naïve Man Company také na shakespearovské téma – Prospero. Inscenace na motivy Shakespearovy Bouře je krátkou novocirkusovou inscenací pro celou rodinu. V úterý 18. dubna se zde v české premiéře představí jiný soubor, německý Liar Collective s inscenací L.I.A.R. / Life is a rehearsal. Také z oblasti nového cirkusu, režisérem i hlavním protagonistou představení je artista Rémi Martin Lenz.

L.I.A.R. – Rémi Martin – Jatka78 2017 (zdroj jatka78.cz)

 

Střípky ze zahraničí
V Berlíně vznikl nový soubor pro mladé. Landesjugendballett Berlin, tedy něco jako Mladý spolkový balet Berlín, byl založený k 31. březnu. Soubor vznikl při Státní baletní škole a je určen pro její žáky, tedy pro studenty tance, kteří se mají v budoucnu stát profesionály. Studenti a žáci vystupovali v minulosti pravidelně s ukázkami klasického i moderního repertoáru, ale vždy šlo o vystoupení jménem školy. Vzhledem k četnosti představení i k jejich oblibě u publika se tedy vedení rozhodlo, že by mladí tanečníci měli vystupovat pod vlastní značkou, protože jejich práce je profesionální. U nás takový model udržuje Taneční konzervatoř hl. m. Prahy se souborem Bohemia Ballet pro nejvyšší ročníky a čerstvé absolventy nebo soukromá konzervatoř Taneční centrum Praha se soubory Balet Praha Junior a Baby Balet Praha. Soubor v Berlíně by ale měl být otevřenější a nebude se bránit přizvat k tréninkům a vystoupením i studenty jiných tanečních škol a studií.

Choreograf Nacho Duato oznámil plán předčasného odchodu z pozice šéfa baletního souboru Staatsballett Berlin. Soubor vede od roku 2014 a odejde k 1. srpnu 2018. Na jeho post nastoupí švédský tanečník Johannes Öhman. Soubor povede jeden rok sám, později by se měl o vedení podělit s choreografkou Sashou Waltz. Johannes Öhman je v současné době uměleckým ředitelem Royal Swedish Ballet ve Stockholmu. Je vystudovaným klasickým tanečníkem a v tomto souboru působil jako sólista, šéfem je od roku 2011, předtím vedl skupinu Göteborg Dance Company.

Pařížská opera chystá premiéru z děl Merceho Cunninghama a Williama Forsytha. Je naplánována na 14. dubna. Jde o oblíbený tvar triptychu. Z repertoáru Merceho Cunninghama choreografie Walkaround Time z roku 1968, od Williama Forsytha Trio na hudbu Ludwiga van Beethovena a choreografie Herman Schmerman na elektronickou hudbu Thoma Willemse.

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

  1. 1
  2. 2

Mohlo by vás zajímat