Opera a operní zpěváci na festivalu Zlatá Praha

  1. 1
  2. 2
  3. 3
Operní kukátko (112). Týden od 25. září do 1. října 2017. V dnešním vydání najdete: Opery a operní zpěváci na festivalu Zlatá Praha 2017. Trubadúr ve Frankfurtu nad Mohanem – obsazení v neustálých změnách. Nové technologie v opeře – tentokrát 3D. Nová opera o Lucrezii Borgii. Operní humor: Galliano Masini a účinky léčivého pramene.


Opery a operní zpěváci na festivalu Zlatá Praha 2017
Letošní mezinárodní festival televizních pořadů o hudbě probíhá ve dnech 27. až 30. září 2017. Vedle řady pořadů o symfonické a komorní hudbě nabízí také snímky o baletu (včetně záznamů několika baletních inscenací) a opeře i dokumenty o operních interpretech. Zpravodajství z průběhu festivalu najdete průběžně na našem portále.

Zlatá Praha – Nová scéna Praha (zdroj FB festivalu)

Festivalová nabídka v soutěžní přehlídce soustředila sedm kompletních operních záznamů. V některých případech jde o produkce, které měl český divák možnost již zhlédnout ve formě přenosů z Metropolitní opery nebo jsou již dostupné na komerčních nosičích (DVD). Mezi záznamy z Metropolitní opery tak najdeme oceňované inscenace Roberta Carsena, který vytvořil elegantní scénickou verzi Straussovy opery Růžový kavalír pro odchod Renée Fleming, nebo poetickou inscenaci opery finské skladatelky Kaiji Saariaho Láska zdaleka kanadského režiséra Roberta Lepageho. Hned tři záznamy nabízí Opéra national de Paris. Choreografka Anna Teresa De Keersmaeker překvapila hravou pohybovou režií Mozartovy opery Così fan tutte, François Roussillon zaznamenal pařížskou inscenaci Verdiho Rigoletta a velmi zajímavý bude jistě záznam opery Eliogabalo (1668) Francesca Cavalliho, vrcholného díla benátské opery. Tato inscenace opery Eliogabalo otevírala pařížskou sezonu 2016/2017 v Palais Garnier v hlavní roli s kontratenoristou Francem Fagiolim. Dále soutěží záznam Saint-Saënsovy opery Samson a Dalila z Mariinského divadla a záznam inscenace režiséra Davida Špinara Janáčkovy opery Z mrtvého domu z Národního divadla v Praze. Přípravu na inscenaci Rossiniho opery Ital(ka) v Alžíru v multikulturním prostředí stockholmské čtvrti Rinkeby můžeme sledovat ve skandinávském dokumentu Bollywodská opera v Botkyrce.

Několik zastoupených dokumentárních pořadů se věnuje umění a životním osudům slavných operních zpěvaček. Současné sopranistce Marině Rebece je věnován portrét litevské televize Marina Rebeka. Požehnání odhodlání a talentu, který umělkyni zachycuje na jevišti i v civilním životě ve vlasti. Další slavná interpretka, americká mezzosopranistka Joyce DiDonato, ztělesňuje v koprodukčním polohraném dokumentu Příběh Florence Foster Jenkins „nejhorší zpěvačku všech dob“. Španělskou sopranistku Ainhou Artetu a její další hudební aktivity představí dokument Ainhoa Arteta. Bílí motýli. Za Českou republiku jsou vyslány dokumentární film Červená o životních osudech mezzosopranistky Soni Červené od režisérky Olgy Sommerové, který je zároveň uváděn v síti domácích kin, a záznam koncertu Janková zpívá Janáčka v režii Petry Všelichové.

Sopranistku Barbaru Hannigan diváci ale poznají pouze jako dirigentku ve francouzském dokumentu První opakování, který režíroval známý francouzský herec Mathieu Amalric. Bulharská sopranistka a pedagožka Darina Takova bude jednou ze tří umělkyň, které sledoval dokument Lidský hlas z bulharské produkce.

Muži z operního světa jsou v dokumentech zastoupení mnohem méně. Žádaný dirigent řecké národnosti Teodor Currentzis je v centru zájmu dokumentu Currentzis. Klasický rebel. Úspěch operního domu Bayerische Staatsoper a pohled do zákulisí vzniku tří operních inscenací jsou tématem jedenapůlhodinového dokumentu Blázen do opery německého dokumentaristy Toniho Schmida. Zemřelý dirigent Pierre Boulez bude představen v eponymním hodinovém dokumentu z produkce Velké Británie. Významné výročí renesančního skladatele a jednoho ze zakladatelů žánru uctí dokument z Francie pod názvem Claudio Monteverdi. Ke kořenům opery.

V programu najdeme i záznamy velkých oratorních děl jako jsou Bachovy Matoušovy pašije, Verdiho Requiem ve formě baletu nebo Prokofjevův Ivan Hrozný (Oslava Prokofjeva. Ivan Hrozný). Festival v rakouském Melku, na kterém vystupují přední soubory i vokální sólisté, představuje pořad Láska nezná konce. Mezinárodní barokní festival Melk. V pořadu slavnostního festivalového rámce bude také oceněn světově uznávaný režisér Brian Large, specialista na záznamy operních představení.


Trubadúr ve Frankurtu nad Mohanem – obsazení v neustálých změnách
Novou inscenaci Verdiho Trubadúra ve Frankfurtu nad Mohanem provází zpěvácká smůla v obsazení. Nová inscenace, která vznikla v koprodukci s londýnskou Covent Garden (s londýnskou premiérou v létě 2016), přenáší zápletku opery považovanou všeobecně za málo uvěřitelnou a tím obtížně inscenovatelnou, do současného cikánského tábora a prostředí osob sociálně vyloučených. Jednoduché scéně (scénografa Patricka Bannwarta) pak dominuje vrak auta s přívěsem, ve kterém bydlí Azucena, nebo ostnatý drát a zbytky suchého porostu ve vyhraženém prostoru tábora.

Giuseppe Verdi: Il trovatore – Oper Frankfurt 2017 (zdroj oper-frankfurt.de / foto © Barbara Aumüller)

Velmi působivý je na scéně živý oheň jako symbol zániku a zároveň naděje. Úspěšný německý režisér David Bösch vsadil na aktualizaci a estetiku všednosti. To podporují i civilní kostýmy Meentje Nielsen. Inscenace předvádí velmi působivé obrazy světa, který moderní civilizace vlastně nechce vidět.

Pro inscenaci byl získán velmi silný zpěvácký soubor, ale vlna onemocnění donutila vyměnit postupně tři z hlavních protagonistů opery. Z původně plánovaného obsazení zůstala jen kritiky oceňovaná dramatická koloraturní sopranistka Elza van der Heever (původem z Jižní Afriky), kterou jsme poznali jako fulminantní představitelku Alžběty I. v Donizettiho Marie Stuardě nebo Elektru v Mozartově Idomeneovi v inscenacích Metropolitní opery. Její Leonora je silná žena toužící po změně života. V inscenaci je výrazně akcentována mateřská postava Azuceny jako traumatizované ženy, která je trvale poznamenána vzpomínkou na upálení své matky.

  1. 1
  2. 2
  3. 3

Související články


Napsat komentář