OperaStreaming – Monteverdiho opera L’Orfeo byla k vidění online a zdarma

Přímý přenos koprodukčního provedení Monteverdiho opery L'Orfeo byl bezplatně k vidění na YouTube v rámci italského projektu OperaStreaming. Během pouhého týdne po představení v Ravenně jej zhlédlo online téměř 9000 diváků z celého světa, což je více než desetinásobek kapacity Teatro Comunale Alighieri (830) i Teatro Comunale di Ferrara (890). A počet zhlédnutí denně stoupá.
Claudio Monteverdi: L'Orfeo, Teatro Comunale Alighieri v koprodukci s Teatro Comunale di Ferrara (foto Zani Casadio)
Claudio Monteverdi: L’Orfeo, Teatro Comunale Alighieri v koprodukci s Teatro Comunale di Ferrara (foto Zani Casadio)

Projekt OperaStreaming byl s úspěchem uveden do provozu v roce 2019, čili ještě před vypuknutím pandemie, během které se streamování postupně stalo samozřejmostí jako alternativa živých vystoupení. Kořeny projektu však sahají až do roku 2012. Tehdy zahájilo oddělení kultury regionu Emilia-Romagna průkopnický program TeatroNet, jenž byl zaměřen na streamování hudebních představení z divadel a institucí v regionu. V rámci tohoto programu poskytlo oddělení kultury divadlům technologii, jež umožnila přenášet jejich představení online.

OperaStreaming je pokračováním této iniciativy. Cílem projektu je dosáhnout toho, aby opery z divadel v regionu mohly být k dispozici v celosvětovém měřítku, a ukázat souvislosti mezi jednotlivými městy z historického i uměleckého hlediska. Projekt byl tedy předvojem streamování, které dnes přetváří svět opery. V současnosti má OperaStreaming 1,1 milionu zhlédnutí a téměř 20 000 odběratelů – velkou část jeho publika tvoří diváci v USA.

Projekt OperaStreaming je podporován vedením regionu Emilia-Romagna, které pečlivě dbá o zachování operního dědictví tohoto regionu, jež je natolik pozoruhodné, že by se skutečně mohlo jednat o předmět celosvětového zájmu. Z regionu pochází několik legendárních zpěváků: Mirella Freni a Luciano Pavarotti se narodili v Modeně, jejíž operní scéna – Teatro Comunale Luciano Pavarotti – nese jméno tohoto slavného tenoristy, Carlo Bergonzi se narodil v Polesine Parmense (severozápadně od Parmy) a basista Leo Nucci v Castiglione dei Pepoli (jihozápadně od Boloni). A neměli bychom opomenout ani skladatele: Giuseppe Verdi se narodil v Bussetu (poblíž Parmy).

Emilia-Romagna se dnes navíc těší jednomu z nejplodnějších hudebních dění v operním světě a to i díky mimořádnému počtu tamějších historických divadel (jde o nejvyšší koncentraci v Itálii). Vzdálenost mezi některými městy v regionu je často malá – například do Ravenny je to jen hodinu cesty z Boloni, která se nachází pouhých dvacet pět minut od Modeny a tam zase vede pouze o něco málo delší než hodinová cesta z Ferrary atd. Díky tomu mohou zdejší milovníci opery i její ostatní příznivci ze sousedních regionů jednotlivá města snadno navštívit a zhlédnout představení v řadě divadel. Představení mají trvale vysokou úroveň a není to jen zásluhou umělců, kteří jsou divadly angažováni, ale také zachováním tradiční řemeslné zručnosti a dovednosti při přípravě inscenací. A vzhledem k tomuto zázemí veřejnost prvotřídní úroveň také vždy očekává.

Společný projekt osmi historických operních scén v regionu a modenské univerzity nyní umožňuje i milovníkům opery kdekoliv na světě sledovat výjimečná představení ze sedmi „teatri di tradizione“ (Ferrara, Modena, Parma, Piacenza, Ravenna, Reggio Emilia a Rimini – jako ostatní italské teatri di tradizione je i těchto sedm divadel součástí národní sítě ATIT) a z Teatro Comunale v Boloni. Všech osm divadel je propojeno – nejsou sice v žádném případě povinna koprodukovat, ale region koprodukce podporuje a síť funguje dobře.

Hudbymilovná Ravenna je také domovem vynikajícího festivalu Ravenna Festival a skvělé Autumn Trilogy – za obě každoroční akce je zodpovědná organizace Fondazione Ravenna Manifestazioni, jež také řídí každoroční operní a baletní sezónu v Teatro Comunale Alighieri. To jí letos proto poskytlo možnost spolupracovat i s OperaStreaming. Kořeny jejich spolupráce však rovněž sahají do doby před pandemií. Organizace si v přesvědčení, že živá vystoupení a streamování mohou koexistovat a vzájemně se doplňovat, přála spolupracovat s OperaStreaming již tehdy. První streamované operní představení z Teatro Comunale Alighieri se mělo konat v březnu 2020 (Donizettiho Lucrezia Borgia), bylo však zrušeno v důsledku prvního lockdownu v Itálii.

Bezplatné streamy z těchto osmi krásných regionálních operních scén jsou k dispozici po dobu šesti měsíců nebo i déle s italskými a anglickými titulky. Během přestávek jsou natáčeny exkluzivní rozhovory ze zákulisí se zpěváky a celým týmem. Streamy jsou vytvářeny ve spolupráci se studenty z E-Learning Center EDUNOVA na modenské universitě (Università degli Studi di Modena e Reggio Emilia).

Spolupráce těchto osmi historických divadel za politické a ekonomické podpory, kterou projektu poskytuje vedení regionu, je proto osvícený počin. Jak řekl ředitel EDUNOVA Tommaso Minerva: „Je dojemné vidět publikum až v Austrálii, jak sleduje přenos uprostřed noci a během představení se vmýšlí do (režijních) nápadů.

Celý projekt má na starosti Teatro di Modena. Jak řekl Aldo Sisillo, ředitel Fondazione Teatro Comunale di Modena: „Divadlo zahájilo tuto iniciativu, aby nabídlo mladým studentům EDUNOVA mimořádnou příležitost spolupracovat na mezinárodní sérii digitálních akcí s vysokým profilem.“ A Paolo Cantù, ředitel Fondazione I Teatri di Reggio Emilia, poznamenal: „Toto je vzácný příklad spolupráce. Je to spíš sociální než institucionální pakt.

Operní scény regionu neuvádějí pouze inscenace italských oper, ale většinu repertoáru tvoří Verdi, Puccini, Rossini, Bellini, Donizetti a další italští skladatelé. OperaStreaming nemá vliv na výběr repertoáru a rozhodnutí o tom, které opery budou nastudovány, zůstává u vedení operních scén.

Představení Orfea v Ravenně předcházela 23. října 2021 nová inscenace Haydnovy opery L’isola Disabitata (koprodukce s francouzskou scénou Opéra de Dijon). Premiéra byla rovněž streamována z Teatro Comunale Alighieri v Ravenně. Další streamování pokračuje 3. prosince 2021 premiérou trilogie Otherness: fear and discovery (Jinakost: strach a objev) – tři nová díla na téma mezikulturního střetu v rámci zemí Evropské unie. Po premiéře v Modeně a na OperaStreaming zazní trilogie také v rakouském Linci a v Srbském národním divadle v Novém Sadu.

Dílo získalo v roce 2018 grant v rámci programu Creative Europe Cooperation, jenž se zaměřuje na podporu nadnárodní mobility umělců a šíření tvůrčí práce. Jednotlivá dějství jsou napsána v srbštině, italštině a němčině. Podíleli se na nich srbská skladatelka Jasmina Mitrušić, italský skladatel Luigi Cinque a německý skladatel Valentin Ruckebier. V inscenaci účinkuje šest zpěváků ze tří zemí a zkoušky se budou konat v každém ze třech zúčastněných divadel.

18. prosince 2021 pak bude v Teatro Comunale di Ferrara uvedena nová inscenace opery Astora Piazzolly María de Buenos Aires (u příležitosti stého výročí skladatelova narození). Jeho skladby způsobily v tradičním tangu doslova revoluci a jeho styl „nuevo tango“ zahrnuje prvky jazzu i populární a klasické hudby. Piazzollova jediná opera čerpá z tohoto jedinečného idiomu. Letošní program uzavře 30. prosince 2021 nová inscenace Vivaldiho opery Il Farnace z roku 1727, rovněž v Teatro Comunale ve Ferraře (koprodukce s Teatro Municipale di Piacenza).

Jak je vidět, vedení regionu ukázalo pozoruhodnou prozíravost ještě před vypuknutím pandemie, která dlouhodobě znemožnila návštěvu operních scén. Během pandemie umožnilo streamování divadlům v regionu pokračovat v připravovaných inscenacích – technický a další personál proto mohl zůstat v zaměstnání. Výše uvedené statistiky také ukazují, že se divadla nemusí obávat konkurence online kanálů. Na začátku pandemie, když diváci sledovali představení divadel celého světa z pohodlí domova, se mnohé operní scény této konkurence na YouTube i jiných kanálech velmi obávaly. Vedení divadel se domnívala, že streamování povede k výraznému snížení počtu návštěvníků, ba k úplné ztrátě publika. To se však neprokázalo. Nyní je zřejmé, že živá vystoupení a streamování mohou existovat společně a ku prospěchu obou stran. V příštích třech letech bude cílem OperaStreamingu, aby projekt začal přinášet zisk a mohly být pokryty některé náklady.

Streamování nemůže a nesmí nahradit tradiční zážitek v divadle. Je to však skvělá možnost, jak oslovit publikum na celém světě a představit mu díla, která by možná jinak diváci, zvlášť v odlehlých zemích, neměli možnost zhlédnout. Důmyslně připravený projekt OperaStreaming jim tak umožňuje objevit bohatství kultury, hudby a umění, jež lze najít v krásných městech půvabného regionu Emilia-Romagna.

15. prosince 2021 uspořádají Aldo Sisillo a Tommaso Minerva prezentaci projektu OperaStreaming v Italském institutu v Praze.

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat


0 0 votes
Ohodnoťte článek
Subscribe
Upozornit na
1 Komentář
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments