Operní bilance Heleny Havlíkové za rok 2018

  1. 1
  2. 2
  3. 3

Oceňuji kuráž, se kterou se Národní divadlo moravskoslezské v rámci festivalu New Opera Days Ostrava pustilo do prvního provedení opery Aloise Háby Příjď království Tvé po 76 letech od jejího dokončení. Obdivuji dirigenta Bruno Ferrandise, s jakým přehledem dílo, obtížné nejen svým šestinotónovým systémem, ale i svým atematickým kompozičním stylem a početně obsazených orchestrem. S uznáním hodnotím hru Miroslava Beinhauera na šestinotónové harmonium, chválím sbor Canticum Ostrava pod vedením Jurije Galatenka i všech sedmnáct sólistů. A režisér Jiří Nekvasil s výtvarníkem Davidem Bazikou zprostředkovali Hábův zvláštní filozofující apel po spravedlivějším světě s výstižnou symbolikou třístupňové pyramidy.  Opera nezněla „falešně“, jakoby si hráči nedokázali správně naladit. Rozšířený šestinotónový zvukový „svět“ zněl se zvláštní dráždivostí dobrodružného poznávání neznámých hudebních souzvuků a barev, umocněný i proudem „osvobozené“ hudby a inscenačním vyjádřením obsahu opery, která rozhodně není jen utopicky naivní, jak bývala bez znalosti skutečného znění nálepkována.

Hanzlík – Zouhar – Monteverdi Ariadna, Ensemble Damian 2018 (zdroj Olomoucké barokní slavnosti)

Z Monteverdiho Ariadny, jedné z nejstarších oper podle Ovidiových Listů heroin ale i Vergiliovy Aeneidy o Ariadně opuštěné na ostrově Naxos Theseem, se dochovalo pouze libreto a slavné Lamento. Na základě i dalších dobových pramenů z archivů po celé Evropě operu dotvořili Vít Zouhar a Tomáš Hanzlík. Výsledná kompozice uvedená Ensemblem Damian na Olomouckých barokních slavnostech má v sobě hudební napětí původní Monteverdiho hudby a z ní odvozené soudobé podoby s aplikací minimalismu a akcentu na rytmus a střídání metra.  Vážné milostné scény Ariadny (Kristýna Vylíčilová) a Thésea (Filip Dámec), které se zvrtnou ve zradu, smutek a nářek Ariadny nad Theseovou zradou, vtipně vyvažuje komika Venuše (Dora Rubart Pavlíková), která je v inscenaci spíše za kuplířskou domovnici, nebo obtloustlého čiperného Amora (Martin Ptáček).

Až nečekaně originálním vkladem ke stému výročí české státnosti přispělo uskupení Opera Studio Praha s jeho iniciátorkou Anitou Jirovskou. V „magickém“ prostoru Pražské křižovatky uvedlo novinku Lukáše Sommera Časoplet. Novotvar názvu odkazuje na koncepci této ani ne hodinové opery, která se v devíti obrazech proplétá časem historie českých zemí. Tvůrci ve střípcích pojednali její slavné vrcholy i pády bez operní pompy, ale naopak s vtipem, mladistvou zvídavostí i odvahou, s kreativním odstupem rozjařeným i pokorným.

Dmitrij Dmitrijevič Šostakovič: Lady Macbeth Mcenského újezdu – Iordanka Derilova (Katěrina Lvovna Izmajlova) – NDM Ostrava 2018 (zdroj NDM Ostrava / foto Martin Popelář)

Inscenace

Kromě ostravské světové premiéry Hábovy opery Přijď království Tvé, kterou jsem sice zařadila mezi nejzajímavější operní novinky roku, ale patří i do kategorie inscenací, dávám do této „vrcholové“ kategorie ještě dvě další ostravské premiéry – Lady Macbeth Mcenského újezdu Dmitrije Šostakoviče a Osud Leoše Janáčka. A k nim jednu libereckou.

Šostakovič ve své polystylové koláži Lady Macbeth Mcenského újezdu dává hodně zabrat nejen orchestru, včetně spousty sól, posílení skupiny žesťových nástrojů, ale i sboru a samozřejmě sólistům. Partitura je ovšem psaná s natolik intenzivním výrazem, že svým způsobem Jakubovi Kleckerovi „stačilo“ jí vyjít vstříc a dát průchod brutálním emocím v explicitně zhudebněných sexuálních scénách, při vyjádření drsného násilí vedle parodie na smuteční passacagliu nad Borisovou mrtvolou, dojemného lyrického monologu Katěriny nad svou opuštěností, opileckého blábolení mužika nebo groteskního zpěvu zkorumpovaných policajtů.

Tým režiséra Jiřího Nekvasila vyšel zajímavě a výstižně z kýčovitého šklebu a vrstvení významů.  Inscenační tvar vystihuje a propojuje různé roviny opery. Dřevěná prkna navozují atmosféru tradičního ruského statku, ale až kubistické „rozhození“ těchto prken do prostoru posouvá realistický příběh k futurismu a konstruktivismu avantgardy 30. let. Velká postel, jedno z ústředních míst děje, připomíná kupecký pult, na kterém Sergej vypočítavě obchoduje s láskou Katěriny. Obří žárovka upomíná na elektrifikaci Sovětského svazu v 20. letech a zároveň je možné ji chápat jako protivné světlo, které svítí i na to, co by mělo zůstat skryto. Střídání křiklavých barev – červené, zelené, fialové – posiluje agresivitu vztahů. Přezdobené kostýmy Katěriny Sergeje, Borise a Zinovije charakterizují snobství kupeckého panstva a jejich odstup od lůzy. Inscenace je založena také na vynikajícím obsazení – ostatně oba představitele titulních rolí Katěriny a Sergeje dávám do nejlepších ženských a mužských výkonů roku.

Veronika Holbová (Míla Válková) a Martin Šrejma (Živný, skladatel), nad nimi sbor opery NDM v čele s Romanem Hozou (Lhotský, malíř) a Petrem Levíčkem (Dr. Suda), Janáček: Osud, Národní divadlo moravskoslezské 2018 (foto Martin Popelář)

Opera Osud z počátku Janáčkova tvůrčího vzmachu dosud nepatří do šestice jeho slavného kánonu, díky kterému se zařadil do první dvacítky ve světě nejčastěji uváděných operních skladatelů. Ostravskému souboru se v režii Jiřího Nekvasila na scéně Daniela Dvořáka podařilo zbavit Osud jejího „prokletí“ nehratelnosti se zmatečným dějem a „dívčími“ veršíčky. Ostravská inscenace ji prezentuje se symbolickým výtvarným znakem klaviatury v pozoruhodné, přesně stylizované inscenaci, působivé svou atmosférou dekadence v opeře o opeře, s tragickým osudem skladatele při nedostižném hledání závěru opery. Dirigent Jakub Klecker nechal vyznít kontrasty Janáčkovy úsečnosti, naturalismu nápěvků mluvy, folklórních inspirací, emocí pozdního romantismu i rozevlátosti lázeňských valčíků. A k úspěchu inscenace výrazně přispěli i všichni typově skvěle vybraní sólisté a sbor v čele s Martinem Šrejmou v mimořádně obtížné roli skladatele v jeho bolestné rozervanosti, ale i hrdém vzdoru, něžném i vášnivém milostném roztoužení a Petrou Alvarez Šimkovou v roli její šílené matky.

S. Rachmaninov: Francesca da Rimini a Lakomý rytíř, Divadlo F. X. Šaldy Liberec (zdroj DFXŠ Liberec)
  1. 1
  2. 2
  3. 3

Mohlo by vás zajímat


Komentáře. Respektujte prosím pravidla diskuze.

Please Login to comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
Upozornit na