Operní hvězdy vycházejí v Karlových Varech

Mezinárodní pěvecká soutěž Antonína Dvořáka v Karlových Varech vstupuje po loňském jubilejním 50. ročníku do své další éry. A její organizátoři mohou být spokojeni. V pořadí 51. ročník se uskuteční v Karlových Varech od 4. do 11. listopadu a i ten potvrzuje, že účast ze zahraničí výrazně narůstá. „S potěšením mohu sdělit, že počet přihlášek ze zemí s vízovou povinností je větší, než tomu bylo v minulých dvou třech letech. Mezi přihlášenými jsou pěvci z Ruska, Ukrajiny, Číny, ale také poprvé z Hongkongu,“ konstatuje ředitel soutěže a pořádajícího Mezinárodního pěveckého centra Antonína Dvořáka v Karlových Varech Alois Ježek.
Alois Ježek (foto archiv ND Brno)
Alois Ježek (foto archiv ND Brno)

Pěvecká soutěž Antonína Dvořáka letos připravuje novinky
Rozhovor se zakladatelem a ředitelem soutěže Aloisem Ježkem

Popularita soutěže narůstá, to bylo zřejmé i před loňským ročníkem. A tak jste mohli loňské jubileum oslavit ve velkém stylu. Hrála tato skutečnost roli i v povědomí zahraničních zájemců?

Významné jubileum v roce 2015 jsme díky rozhodnutí a pohostinnosti Národního divadla v Praze oslavili slavnostním koncertem se slovutnými vítězi soutěže, orchestrem Národního divadla a dirigentem Liborem Peškem v přímém přenosu České televize na programu ČT art. Jsem rád, že se koncert v Národním divadle setkal u veřejnosti s tak velkým ohlasem. Umožnil také ohlédnutí za soutěží a připomněl, že Karlovy Vary jsou již řadu let uznávanou Mekkou mladých koncertních, ale především operních pěvců. Mnozí z dnes známých umělců zde zahájili svoji kariéru. Jména vítězů jsou zvučná – z českých a slovenských pěvců Magdaléna Hajóssyová, Gabriela Beňačková, Klement Slowioczek, Peter Mikuláš, Eva Urbanová, Martina Janková, Jana Sýkorová, Roman Janál, Pavol Breslik, k současným patří například Olga Jelínková, Petr Nekoranec nebo Adam Plachetka.

Soutěž se během let vyvíjela. Rozšiřovala i prohlubovala. Přidali jste kategorii Píseň, zapojili Karlovarský symfonický orchestr. Které momenty v historii soutěže byly pro její vývoj i profilaci zásadní?

Je pochopitelné, že soutěž během padesáti let své existence prošla vývojem a mnoha změnami – od soutěže původně určené studentům konzervatoří a vysokých hudebních škol až k soutěži na profesionální úrovni a svým významem srovnatelné s tradičními evropskými soutěžemi. Rozhodující byl nejdříve rok 1991, kdy se soutěž otevřela všem pěvcům do 35 let, změnily se soutěžní podmínky, dvě kola soutěže s klavírním doprovodem doplnilo třetí finálové kolo s interpretací operní árie s Karlovarským symfonickým orchestrem. U dirigentského pultu stál více než desetkrát Josef Chaloupka, setkali jsme se ovšem i s legendou Oscarem Danonem. Dnes je dirigentskou stálicí zkušený a laskavý František Drs. V roce 1995 byla soutěž rozšířena o kategorii Píseň a před třemi lety o kategorii Operní naděje pro pěvce ve věku 16-20 let. O soutěžních výkonech vždy rozhodovala obvykle jedenáctičlenná odborná mezinárodní porota. V jejím čele se vystřídala řada osobností, mimo jiné Marie Budíková-Jeremiášová, Václav Holzknecht, Walter Berry, Ivo Žídek, Andrej Kucharský, Eva Randová, v posledních dvanácti letech je jejím předsedou Peter Dvorský.

Kdo bude letos posuzovat výkony soutěžících? A bude výkony ve všech kategoriích posuzovat jedna porota ve stejném složení?

Pro kategorii Operní naděje je jmenována takzvaná Malá porota. Velká pak pro kategorie Junior, Opera a Píseň. V Malé porotě se setkáme s Magdalénou Blahušiakovou, Italem Antoniem Carangelem a pedagogy českých konzervatoří. Ve Velké porotě zasedne Peter Dvorský jako předseda poroty, Gabriela Beňačková, Magdaléna Hajóssyová (Slovensko), Sarah Meredith Livingston (USA), Eva Randová, Antonio Carangelo (Itálie), Jürgen Hartfiel (Německo), Mariano Horák (Švýcarsko), Ondřej Hučín, Martin Otava a Zdeněk Šmukař.

V loňském roce jste sliboval další novinky pro 51. ročník soutěže. Jaké to budou?

Novinkou je dvoukolová soutěž v kategorii Operní Naděje, která byla zařazena mezi ostatní kategorie soutěže. Další novinkou je takzvaná „Druhá šance“ pro soutěžící kategorie Junior, určená soutěžícím, kteří by nepostoupili z prvního kola, neboť jejich bodování zůstane na hraně této možnosti. Asi 5-6 soutěžících, o jejichž nominaci rozhodne porota na návrh ředitele soutěže, budou mít následující den, než začne kategorie Opera, možnost zopakovat dva soutěžní úkoly z prvního kola. Odborná porota rozhodne o postupu maximálně 2-3 soutěžících do druhého kola soutěže. Poslední novinkou soutěže bude repríza koncertu vítězů a laureátů v sobotu 12. listopadu ve Velkém divadle v Plzni. Mladé pěvce uvede na scénu ředitel Divadla J. K. Tyla Martin Otava a slovem a vzpomínkami koncert doprovodí Peter Dvorský.

Kde mohou zájemci mladé pěvce slyšet? Jednotlivá kola jsou přístupná veřejnosti a veřejnost také sama dává hlas pěvci, který ji nejvíce zaujal. Bude letos opět udělena divácká cena?

Prvá dvě kola všech soutěží se konají 4. – 9. listopadu 2016 v Alžbětiných lázních a jsou pro veřejnost zdarma. Finálové kolo kategorií Junior a Opera s orchestrem se uskuteční ve čtvrtek 10. listopadu 2016 od 15.00 do 18.00 hodin v Karlovarském městském divadle, kde se také koná závěrečný koncert vítězů a laureátů v pátek 11. listopadu 2016 od 19.30 hodin.

Celkem bude letos uděleno okolo třiceti hlavních a zvláštních cen. Interpretační ceny udělí opět naše operní scény v čele s pražským Národním divadlem, Brnem, Ostravou, Plzní a Opavou, cenu udílí i Slovenské národní divadlo v Bratislavě. Ceny na soutěži udílí také hudební festivaly – Pražské jaro, Festival Hudba tisíců – Mahler 2017, Festival Jarmily Novotné, Operní týden v Kutné Hoře – a řada významných osobností, například Američanka Sharon Chmel Resch a Geoffrey Piper z Lucemburska. Mimo jiné bude udělena opět i cena diváků, o které rozhoduje publikum čtvrtečního finále.

Autoritu soutěže posilují osobní záštity osobností veřejného a kulturního života České republiky. Kdo zaštiťuje 51. ročník?

V roce 2016 převzali záštitu prezident republiky, ministr kultury i ministryně školství, ale též předseda Poslanecké sněmovny a primátor Karlových Varů, stejně jako i ředitelka Opery Národního divadla a Státní opery a generální ředitel Českého rozhlasu. Význam soutěže potvrzuje partnerství celé řady divadel, médií, ale dalších firem a společností. Přejme letošní soutěži úspěch. Budeme rádi, když se i letos opět potvrdí pravdivost názvu profilového CD soutěže, že Operní hvězdy vycházejí v Karlových Varech.

Děkuji za rozhovor, ať se i letošní ročník karlovarské pěvecké soutěže vydaří!

Mezinárodní pěvecká soutěž A. Dvořáka Karlovy Vary 2015 – závěrečný galakoncert (foto Pavel Horník)
Mezinárodní pěvecká soutěž A. Dvořáka Karlovy Vary 2015 – závěrečný galakoncert (foto Pavel Horník)

Vizitka:
Alois Ježek (1936) 
Státní konzervatoř v Praze – operní zpěv – absolutorium
V roce 1969 opětné absolutorium Pražské konzervatoře v její nové, šestileté podobě

1958–1963
Karlovy Vary – Dvořákovy karlovarské podzimy a jejich realizace od prvního ročníku,
šéf Divadla Malá scéna, kde vznikly první Hovory Miroslava Horníčka, řada zajímavých inscenací a večerů. Pravidelné pořady s Jiřím Suchým a Jiřím Šlitrem, jam sessions Studio Clubu s Vlastou Průchovou a Janem Hammerem

1962
organizátor prvního jazzového festivalu v tehdejším Československu

1963–1964
Městská divadla pražská – asistent režie, literární praxe u spisovatele Emila Vachka

1965–1971
dramaturg Kulturního a společenského střediska, iniciátor a zakladatel Mezinárodní pěvecké soutěže Antonína Dvořáka. V prvních ročnících člen odborné poroty. Ve spolupráci s Mladým světem a Českou televizí organizátor velkých společenských akcí v Karlových Varech – Zlatý slavík, Miss Československo

1971–1973
Bez zaměstnání, soukromá výuka zpěvu

1974–1979
Pragokoncert, dramaturg, čtyři roky šéf pražské Reduty

1979–1990
Takzvaná volná noha – autor, režisér, manažer

1990–1996
ředitel kulturních městských zařízení – MKS transformace na Kulturní centrum Amethyst. Založení Mezinárodního pěveckého centra Antonína Dvořáka jako divize těchto zařízení.
Mezinárodní pěvecká soutěž Antonína Dvořáka – nové uspořádání dosavadní pěvecké soutěže pro studenty uměleckých škol na otevřenou pěveckou soutěž do pětatřiceti let s kategoriemi JUNIOR, OPERA a PÍSEŇ. Mezinárodní interpretační semináře

1996–2000
ředitel Karlovarského symfonického orchestru se spojením tří subjektů nového působení
1. Karlovarský symfonický orchestr
2. Kulturní centrum Amethyst s festivaly (Dvořákův karlovarský podzim, Beethovenovy dny, Mozartovy dny, do roku 2000 Mezinárodní jazzové festivaly se světovými hvězdami (Acker Bilk, Benny Bayley, Maynard Feerguson, Randy Weston a jiné)
3. Mezinárodní pěvecké centrum se soutěží, semináři a operními koncerty

1999–2000
současně ředitel nově otevřeného městského divadla po desetileté rekonstrukci

2000–2014
ředitel Mezinárodní pěvecké soutěže a Obecně prospěšné společnosti Mezinárodní pěvecké centrum Antonína Dvořáka

2000–2010
předseda nebo člen odborné poroty cyklické soutěže pěveckých oddělení konzervatoří České republiky

2004
Cena města Karlovy Vary za celoživotní činnost pro město Karlovy Vary

2011
iniciátor vzniku sdružení přátel krásného zpěvu Bel Canto Club

2006–2010
na žádost vedení Města opět souběžně ředitel Karlovarského symfonického orchestru

2012
Cena Karlovarského kraje – Osobnost Karlovarského kraje

www.singingcompetition.eu

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat