Operní kukátko (1)

  1. 1
  2. 2
  3. 3

Co jsme zapomněli
Zřídkakdy uváděné jevištní dílo klasicistního mistra Georga Antona (Jiřího Antonína) Bendy letos znovu ožilo v rámci Teatro Barocco na zámku Stift Altenburg. Jeho melodram Medea, který jsme na českém jevišti neviděli již mnoho let, je inscenován společně s Haydnovou komickou operou Lo Speziale (Lékárník) v historickém prostoru během jednoho měsíce (25. června – 26. července) v deseti představeních v rámci čtvrté sezony uskupení Teatro Barocco. Program je každoročně pečlivě vybrán. Představení se sestává z jednoho melodramu (v minulých ročnících Bendův Pygmalion, Ariadna na Naxu a Winterův Lenardo und Blandine) a kratší opery Josepha Haydna nebo jeho bratra Michaela. Dobrá inspirace pro české zámky a festivaly.

Vzpomínka
Altistka Maria Radner (1981-2015) je tváří reportáže Nach der Trauer kam die Wut (Po smutku přišel vztek) v časopise Frau im Spiegel (Nr. 33, 2015, str. 32-33), který vzpomíná obětí spoje z Barcelony do Düsseldorfu (Germanwings 9525), při kterém zemřela s přítelem i dítětem při letecké katastrofě 24. března 2015.

Krize prodeje hudebních záznamů
Stále se prohlubující krizi prodeje CD a DVD záznamů potvrzují jednak masivní výprodeje levných nahrávek, jednak poloprázdnými regály obchodů s tímto sortimentem. Nicméně většinu zboží je možné objednat. V Německu i Rakousku zcela zanikají cd bazary, protože stahování nahrávek se stává samozřejmostí. Na některých legálních (zpoplatněných) i nelegálních stránkách jsou dostupné včetně kompletních bookletů. Ocitáme se v nové etapě virtuálního vlastnictví duševních hodnot, ale platné právo virtuální není. Paradoxní situace nastává v proklamovaném uznání duševního vlastnictví, v praxi je pak ale většina nahrávek šířena bez licenčních a autorských poplatků. Už neplatí: Vem si, co chceš, ale zaplať za to? Co s tím?

Vějíře při operních představeních
Rozmáhající se móda užívání vějířů během operních představení na ochlazení má samozřejmě historické kořeny. Nic proti tomu, ale prosím, zkontrolujte si doma, zda vám žebra vějíře při pohybu nevydávají při ovívání zvuk. Stejně tak vaše sousedy v hledišti nepotěší ani dramatické zavírání a otevírání vějíře, ani když jste na představení Carmen, se kterou se vnitřně ztotožňujete. Pánové, kteří neodolají užití vějířů, prosím, ať podle španělského zvyku užívají vějíře pouze černé a bez krajek.

Hudební vtip na závěr
Eugen d’Albert (1864-1932), slavný skladatel (mimo jiné autor opery Nížina) a klavírní virtuóz, byl šestkrát ženat. Z každého manželství měl potomky. Jeho manželka (vtip se nepravděpodobně vypráví většinou o klavíristce Terese Carenno) měla také děti z předchozího manželství. Umělcova manželka, která zaslechla příšerný křik na dvoře jejich domu, se ptá: „Co se to tam venku děje, drahý?“. D´Albert odpovídá zcela klidně: „Ale vůbec nic, miláčku. Jen tvoje a moje děti bijí naše děti“.

Foto archiv, Monika Rittershaus, Salzburger Festspiele, Karl Forster, arenaria GmbH, Enrico Nawrath, Elisabeth Novy

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

  1. 1
  2. 2
  3. 3

Mohlo by vás zajímat


0 0 vote
Ohodnoťte článek
4 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments