Operní kukátko (12)

  1. 1
  2. 2
  3. 3
Benjamin Britten: Owen Wingrave - Theater Orchester Biel Solothurn 2015 (foto Theater Orchester Biel Solothurn)
Benjamin Britten: Owen Wingrave – Theater Orchester Biel Solothurn 2015 (foto Theater Orchester Biel Solothurn)

Mezi účinkujícími nalezneme i Češku Terezu Machačovou (Mrs. Coyle), v současnosti studující na Hochschule der Künste v Bernu a zároveň členku Schweizer Opernstudio. Tento nezvyklý titul ještě čeká na objevení českými operními dramaturgy a mohl by tak rozšířit naši znalost Brittenovy obsáhlé scénické tvorby.

Slavík a Jolanta v Národním divadle
Ve dvou premiérách – 22. a 23. října – uvedl operní soubor Národního divadla v Praze dvojprogram s dvěma kratšími operami ruských skladatelů. Čajkovského Jolantu a Stravinského Slavíka nastudoval dirigent Jan Latham-Koenig a režie se ujal mladý Dominik Beneš, který se vyvaroval současné módy spojovat často zcela nesouvisející operní děje kratších oper do jednoho celku během operního večera. Scénu vytvořil Martin Černý a kostýmy jsou z dílny Zuzany Přidalové. Naši recenzi najdete zde.

Edgar v Plzni
Po úspěšné české premiéře v Divadle F. X. Šaldy v Liberci (2010) se na česká jeviště vrací druhá opera Giacoma Pucciniho Edgar. Dílo pro plzeňské Velké divadlo režijně nastudoval ředitel a režisér Martin Otava, který tak obnovuje svou původní inscenaci. Hudebního nastudování se ujal Martin Doubravský, který také dirigoval premiéru v sobotu 24. října 2015 – recenzi jsme přinesli zde (a v dalších reprízách se bude střídat s Jakubem Zichou za dirigentským pultem). Autorem scénografického řešení je Ján Zavarský a kostýmy navrhla Dana Haklová.

Puccini: Edgar - Lívia Obručník Vénosová (Fidelia) - DJKT Plzeň (foto Pavel Křivánek)
Giacomo Puccini: Edgar – Lívia Obručník Vénosová (Fidelia) – DJKT Plzeň (foto DJKT Plzeň / Pavel Křivánek)

Dílo je nastudováno v italském originálu a milostný trojúhelník zajišťuje dvojí obsazení: Rafael Alvarez / Paolo Lardizzone (Edgar), Ivana Veberová / Lívia Obručník Vénosová (Fidelia), Jana Foff Tetourová / Alžběta Vomáčková (Tigrana). Pucciniho zřídka hraná opera, přes výhrady k dramaturgicky i básnicky slabšímu libretu, je zajímavým příspěvkem k pochopení dekadentní atmosféry světové kultury na přelomu devatenáctého a dvacátého století, ale je také významným mezníkem v hudebním vývoji Pucciniho hudebního jazyka.

Jonas Kaufmann onemocněl

Jonas Kaufmann (foto © Julian Hargreaves / Sony Classical)
Jonas Kaufmann (foto © Julian Hargreaves / Sony Classical)

Zcela vyprodaný koncert dnes patrně nejžádanějšího tenoristy světa Jonase Kaufmanna byl z důvodu onemocnění pěvce a na doporučení lékaře zrušen. Koncert se měl konat 23. října 2014 v pražském Obecním domě. Slavného pěvce měl doprovázet orchestr Staatskapelle Weimar s dirigentem Jochenem Riederem. Pořádající agentura v tiskové zprávě nespecifikovala zdravotní problémy, které vedly ke zrušení celé akce. Pěvec i agentura hledají náhradní termín pro koncert a vstupenky zůstávají v platnosti. Na programu měly být výlučně tenorové árie Giacoma Pucciniho (doplněné o několik orchestrálních meziher téhož skladatele), které jsou také obsahem poslední umělcovy profilové nahrávky. Podobný koncert zažilo před více než deseti lety právě v Obecním domě pražské publikum, které nadšeně aplaudovalo tehdy tenoristovi José Curovi, který v historickém sledu zazpíval tenorové árie od hrdiny Roberta z Pucciniho Vil až po Kalafa z Turandot.

Operní výstava měsíce
Při příležitosti padesátého výročí otevření budovy Janáčkovy opery v Brně byla v prostorách divadla zpřístupněna fotografická výstava, která mapuje dějiny českého (nejen operního) divadla v Brně. Snahy o vybudování českého divadelního prostoru se v tomto městě datují od poslední čtvrtiny devatenáctého století. Výstava je otevřena ve foyer Janáčkova divadla a dává nahlédnout také do sedmi architektonických soutěží v letech 1910–1956 i do postupu stavebních prací během realizace vítězného projektu.

Janáčkovo divadlo Brno
Janáčkovo divadlo Brno

Divadlo bylo slavnostně otevřeno 2. října 1965 a v době otevření bylo nejmoderněji vybavenou divadelní scénou v Československu.

Operní nahrávky týdne
Operní rarity na labelu Naxos v roce 2015. Nahrávací značka Naxos už dávno není jen levným labelem, který začal před více než čtvrtstoletím (založeno 1987) nabízet úspornou alternativu k drahým nahrávkám velkých nahrávacích společností. Naxos sice nedisponoval zpočátku hvězdnými jmény, ale dokázal se šikovně pohybovat v moři světových interpretů a mnohokrát dokázal spolupracovat s umělci na počátku jejich skvělých kariér, ještě než se stali příliš drahými pro další smlouvy. Vedle vzniku paralelních levnějších nahrávek světového repertoáru se nahrávací politika také soustředila na originální řady věnované specifickým údobím nebo skladatelským osobnostem. V oblasti opery label postupoval opatrněji, zpočátku se soustředil především na nahrávky klasických repertoárových titulů (Puccini, Verdi) a teprve později začal vydávat operní komplety v podobě sestřihu záznamů (většinou živých scénických nebo koncertních provedení) méně obvyklých operních titulů. Po konsolidaci operní řady začal spolupracovat s některými festivaly a specializovanými soubory staré hudby. Zřetelně se vyplatila spolupráce s Rossiniho festivalem ve Wildbadu, která umožnila vznik nejen nahrávek málo známých Rossiniho titulů, ale v posledních letech i oper Rossiniho současníků, uváděných v rámci festivalového programu.

Generali, Pietro (1773–1832): Adelina. Melodramma sentimentale. Virtuosi Brunensis, dirigent Giovanni Battista Rigon. Naxos 8.660372-73, 2 cd. 2015.
Sestřih nahrávek ze čtyř červencových představení z dvaadvacátého ročníku rossiniovského festivalu v roce 2010 umožnil světovou nahrávací premiéru devadesátiminutové jednoaktovky Pietra Generaliho, tvůrce více než padesáti oper různých žánrů, dnes zcela zapomenutých. Libreto vychází z dobově oblíbených sentimentálních příběhů, v tomto případě jde o příběh svedené dívky, které se narodí dítě mimo manželský svazek. Otec ji zavrhne, ale díky zásahu rodinného přítele otec dceru i navrátivšího se snoubence přijímá.

  1. 1
  2. 2
  3. 3

Mohlo by vás zajímat


Komentáře. Respektujte prosím pravidla diskuze.

Please Login to comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
Upozornit na