Operní kukátko (19)

  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4


Bel Canto v Chicagu
Světová premiéra opery Bel Canto Jimmyho Lópeze (narozen 1978), skladatele původem z Peru, ale žijícího převážně v USA, byla přední společenskou událostí. Libreto nositele Pulitzerovy ceny Nila Cruze zpracovává námět ze stejnojmenného románu Ann Patchett (z roku 2001, český překlad v nakladatelství Volvox Globator 2009). Námět díla je bezesporu atraktivní a bohužel dnes aktuální: slavná operní pěvkyně Roxane Coss přijíždí do blíže nespecifikované jihoamerické země (v operním libretu přímo do Peru), aby zde zazpívala na diplomatickém večírku na počest japonského magnáta. Kosmopolitní událost je však záhy násilně přerušena vpádem ozbrojených teroristů a hosté i pěvkyně jsou vzati za rukojmí. Mnohatýdenní izolace vede k navázání vazeb mezi rukojmími a některými teroristy, mezi nimi Roxane také objeví skutečný pěvecký talent… Zvítězí humanita, nebo násilí?

Opera vznikla na objednávku vedení divadla a její umělecké poradkyně – sopranistky Renée Fleming. Rozsáhlý pěvecký soubor vede známá sopranistka Danielle de Niese jako Roxane. Vedle angličtiny zaznívá v libretu i mnoho dalších jazyků: španělština, italština, ruština, němčina, ruština, japonština, francouzština i limský dialekt, a to vše charakterizuje současný globalizovaný svět. Také pěvecký soubor je výrazně mezinárodní. Za dirigentským pultem při světové premiéře (7. prosince) stál sir Andrew Davis.


Velký Gatsby v Drážďanech
Nejúspěšnější opera amerického skladatele Johna Harbisona The Great Gatsby (Velký Gatsby), premiérovaná roku 1999 v excelentním pěveckém obsazení v Metropolitní opeře v New Yorku, je uváděna v šesti představeních v drážďanské Semperoper. Román Francise Scotta Fitzgeralda z roku 1925 zpopularizovaly i dvě filmové adaptace, i když druhý ambiciózní stejnojmenný film z roku 2013 režiséra Baze Luhrmanna se již nesetkal s takovým ohlasem jako verze z roku 1974 s Robertem Redfordem a Miou Farrow.

John Harbison: The Great Gatsby - Semperoper 2015 (foto Semperoper)
John Harbison: The Great Gatsby – Semperoper 2015 (foto Semperoper)

Drážďanská operní inscenace vzniklá v režii renomovaného režiséra Keitha Warnera s hudebním nastudováním Wayneho Marshalla disponuje výborným pěveckým obsazením – citlivou Daisy zpívá švédská sopranistka Maria Bengtsson, známá mozartovská a straussovská interpretka, titulní roli Jaye Gatsbyho pak tenorista Peter Lodahl a jako smyslná Myrtle vystupuje sopranistka Angel Joy Blue, zajímavá pěvkyně s krásným témbrem a také nositelka několika prestižních amerických cen v soutěžích krásy. Její pěvecké schopnosti budou moci zhodnotit také čeští posluchači na koncertu 26. ledna 2016, kdy bude v Obecním domě vystupovat společně s tenoristou Stephenem Costellem a již zmiňovanou sopranistkou v oboru dramatického belcanta Marií Agrestou v programu Questa o quella? (Tato nebo tamta?). Drážďanské nastudování ovšem bylo při přípravách postiženo úmrtím scénografa Johana Engelse (1952–2014), návrhy scény dokončil Matthew Rees. Předloha i opera jsou oslavou „zlatých“ dvacátých jazzových let a vybudování patřičné atmosféry je nezbytnou platformou pro vlastní příběh, podle prvních recenzí se to v Drážďanech vydařilo.


Mansfield Park v Braunschweigu
Německou premiéru zažila i komorní opera anglického skladatele Jonathana Dovea (narozen 1959) na libreto Alasdaira Middletona podle známého románu Jane Austen o osudech Fanny Price v rodině bohatých příbuzných, kam je umístěna ještě jako dítě. Romány Jane Austen vcelku pro svůj ironický jazyk i specifickou formu vyprávění vzdorovaly operním zpracováním.

Jonathan Dove: Mansfield Park - Staatstheater Braunschweig 2015 (foto © Volker Beinhorn/Staatstheater Braunschweig)
Jonathan Dove: Mansfield Park – Staatstheater Braunschweig 2015 (foto © Volker Beinhorn/Staatstheater Braunschweig)

Ač je dílo označeno jako komorní opera, žádá deset sólistů. Dva akty obsahují osmnáct scén. Nastudování opery se v Braunschweigu ujal převážně dámský tým: Johanna Motter (dirigentka), Janna Isabell Meder (režie) a Katharina Lackmann (návrhy scény a kostýmů). Premiéra byla 5. prosince 2015, reprízy jsou plánovány až do února 2016.


Santa Claus v opeře
The Dallas Opera objednala u renomovaného amerického skladatele Marka Adama (narozen 1968) operu na vánoční téma. Adam, jehož zatím největším operním úspěchem byla prvotina Little Women (Malé ženy) založená na americkém klasickém románu Louisy May Alcott a premiérovaná v Houstonu roku 1998, si vybral látku o tom, jak se z malého prince Clause z pohádkové země Nifland stal Santa Claus.

Mark Adam: Becoming Santa Claus - The Dallas Opera 2015 (foto Karen Almond/The Dallas Opera)
Mark Adam: Becoming Santa Claus – The Dallas Opera 2015 (foto Karen Almond/The Dallas Opera)

Libreto si skladatel jako u předchozích děl napsal sám. Světovou premiéru 4. prosince 2015 řídil Emmanuel Villaume a režijně dílo připravil zkušený Paul Curran. Invenční scénografie a kostýmy jsou dílem Garyho McCanna.


Menottiho vánoční opera
Čím je pro německy mluvící oblast o Vánocích Humperdinckova opera Hänsel und Gretel (Perníková chaloupka), tím je pro Spojené státy (a i některé další země) polovečerní opera Giana Carla Menottiho Amahl and the Night Visitors (Amahl a noční návštěvníci) na skladatelovo vlastní libreto, původně televizní opera z roku 1951, která se ale záhy rozeběhla do repertoáru univerzitních i poloamatérských amerických operních souborů.

Mnoho let také její četné televizní reprízy na různých kanálech kralují žebříčkům nejčastěji hraných oper v americké televizi. Jednoduchý, snad trochu sentimentální příběh mrzáčka Amahla a jeho matky, kdy se Amahl zázračně uzdraví po setkání se Třemi králi, dojímá již několikátou generaci a v mnoha amerických domácnostech patří jeho sledování k vánočním zvykům. Americké soubory ho zařazují v době vánoční do programů i do zájezdových vystoupení, výjimkou nejsou ani provedení v chrámových prostorách.


České premiéry
Národní divadlo moravskoslezské v Ostravě nastudovalo Donizettiho operu Roberto Devereux a tím dokončilo skladatelovu takzvanou tudorovskou trilogii.

G.Donizetti: Roberto Devereux - Jana Šrejma Kačírková (Alžběta, anglická královna) - NDM 2015 (foto Martin Popelář)
Gaetano Donizetti: Roberto Devereux – Jana Šrejma Kačírková (Alžběta, anglická královna) – NDM 2015 (foto Martin Popelář)

Opera přináší námět milostného vzplanutí stárnoucí Alžběty I. k mladšímu muži (premiéra 10. prosince 2015). Podrobnou recenzi Opery Plus naleznete zde.

  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4

Mohlo by vás zajímat