Operní kukátko (20)

  1. 1
  2. 2
  3. 3


Kniha týdne

Christian Gerhaher – Halb Worte sind’s, halb Melodie. Gespräche mit Vera Baur (Napůl jsou to slova, napůl melodie. Rozhovory s Verou Baur). Verlag Henschel Bärenreiter, 2015. 176 stran. Německý pěvec, který právě v těchto dnech exceluje v poloscénickém provedení Debussyho opery Pelleas a Melisanda v Berlíně (viz výše), vydal nedávno soubor rozhovorů s novinářskou a kulturní publicistkou Verou Baur. Rozhovory nejen sledují celou jeho kariéru, krátké angažmá ve Würzburgu, salcburský triumf v roli Papagena v roce 2006 a především dlouholetou dráhu interpreta písní, specializovaného na německou umělou píseň, ale i práci na roli Wolframa, která je považována za jeho stěžejní. Témata rozhovorů ale sledují i vztahy operního pěvce k moderní opeře, režisérům, režijním projektům moderního divadla i jeho odmítání kompromisů v umělecké tvorbě a odpor k podbízivosti, která k opeře podle jeho názoru prostě nepatří. Kniha obsahuje i pasáže kritiky nevzdělaných politiků, kteří nechápou skutečné potřeby kulturní politiky a jejího financování. Inteligentní kniha, formálně i obsahově velmi vzdálená obvyklým „vzpomínkovým“ titulům operních pěvců.

Halb Worte sind’s, halb Melodie. Gespräche mit Vera Baur (Napůl jsou to slova, napůl melodie. Rozhovory s Verou Baur) (přebal knihy)
Halb Worte sind’s, halb Melodie. Gespräche mit Vera Baur (Napůl jsou to slova, napůl melodie. Rozhovory s Verou Baur) (přebal knihy)


Černý humor v opeře

Jistá italská sopranistka, v pozdějším období velmi úspěšná v Metropolitní opeře, si na této scéně velmi přála vystoupit jako Lady Macbeth ve Verdiho opeře. Podařilo se jí tento titul prosadit do repertoáru a inscenaci po úspěšné premiéře považovala prostě za „svou“. Vzhledem k dalším závazkům musela ale některé reprízy v další sezoně přepustit jiné zpěvačce – americké mezzosopranistce také na vrcholu kariéry. To ovšem nesla temperamentní Italka dosti nelibě. Jednoho večera, kdy italská diva hostovala v Chicagu, byl v Metropolitní opeře na programu Macbeth právě s americkou pěvkyní. Bohužel v prvé pauze opery skočil z nejvyšší galerie do hlediště pomatený sebevrah a na místě se zabil (což se v dějinách Met stalo již několikráte). Protože v ten okamžik bylo v hledišti jen minimum diváků, podařilo se bez větší pozornosti odklidit tělo a po prodloužení pauzy v představení pokračovat. Incident ale neunikl pozornosti amerických médií. Italská diva poslouchala zprávy ve své chicagské šatně během operní přestávky, a když slyšela tuto čerstvou tragickou zprávu, otočila se na manažera s otázkou, zda zpívala dotyčná americká mezzosopranistka – A to zpívala v mém Macbethovi? Po kladné odpovědi reagovala slovy Přece tak strašná být nemohla

  1. 1
  2. 2
  3. 3

Mohlo by vás zajímat


Komentáře. Respektujte prosím pravidla diskuze.

Please Login to comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
Upozornit na