Operní kukátko (22)

  1. 1
  2. 2
  3. 3


Susan Bullock jako Elina Makropulos

Roli Eliny Makropulos, více než třistaleté operní divy (aby tedy neměla pěveckou techniku), v poslední době ztělesňují pěvkyně nejrůznějších hlasových oborů, což dodává roli nové a nečekané pěvecko-herecké fasety. Po charismatické Nadje Michael v Mnichově, jedné z nejlepších zpívajících hereček naší doby, následované koloraturní pěvkyní (která ovšem střídá barokní a klasicistní party s rolemi moderní opery) Laurou Aikin v současném vídeňském nastudování, nyní vystoupí v této roli slavná wagnerovská a straussovská pěvkyně Susan Bullock. A to hned po Novém roce v obnoveném nastudování Janáčkovy opery, konkrétně 5. ledna 2016 ve Frankfurtu nad Mohanem v režii Richarda Jonese a pod taktovkou Jonathana Darlingtona. Pěvkyni bychom také měli slyšet v pražském Národním divadle, resp. na scéně Státní opery jako Straussovu Elektru v červnu 2016. V obsazení frankfurtské inscenace také figuruje slovenská mezzosopranistka Judita Nagyová jako operní adeptka Kristina.

Leoš Janáček: Věc Makropulos - Susan Bullock (Emilia Marty) - Oper Frankfurt sezona 2011/2012 (foto Barbara Aumüller)
Leoš Janáček: Věc Makropulos – Susan Bullock (Emilia Marty) – Oper Frankfurt (foto © Barbara Aumüller)


Pretty Yende jako skvělá Pamina

V premiéře Mozartovy Kouzelné flétny v Grand Théâtre v Ženevě (23. prosince 2015) slavila velký úspěch jihoafrické sopranistka Pretty Yende, kterou jsme nedávno poznali i na úspěšném koncertu v pražském Obecním domě. Kritiky jednohlasně chválí její nádhernou barvu hlasu, vytříbenou a stylovou interpretaci i nádherná pianissima, kterými part vybavila. Jen málokdy se stane, že představitelka Paminy tak zastíní zpěvačku v efektní (byť rozsahem kratší) roli Královny noci. Tou byla také dobře hodnocená dramatická koloraturka Mandy Frederich. Dirigoval mladý maďarský dirigent Gergely Madaras jako debut v ženevském divadle. Původně plánovaná režie Daniela Kramera byla z technických důvodů, se kterými se ženevský operní soubor a divadlo potýká, nahrazena převzatou inscenací z Bonnu režiséra Jürgena Roseho. Zde je krátké interview Pretty Yende k inscenaci v Ženevě.


Max Emanuel Cenčić ve Wigmore Hall
Po roce opět vystoupil slavný kontratenorista Max Emanuel Cenčić v londýnském koncertním sále Wigmore Hall (28. prosince 2015). Po svém debutu zde v prosinci 2014 tentokráte přivezl program související s jeho posledními nahrávkami. Program se sestával z árií německého skladatele Johanna Adolfa Hasseho (1699-1783), jehož více než šedesát oper spadá převážně do žánru italské opery serie. Hasse patřil k častým (a také často prvním) komponistům textů nejslavnějšího italského libretisty osmnáctého století Pietra Metastasia, na jehož operní, oratorní, kantátové a serenatové texty napsal většinu svých děl. Byl také plodným skladatelem chrámové hudby. Podle tradičního schématu zpěvák střídal rychlé a pomalé árie, prokládané orchestrálními čísly. Předvedl vrcholné ukázky své pěvecké virtuozity v Hasseho áriích z oper Tigrane, Tito Vespasiano nebo Artaserse. Doprovázel ho soubor Greek Baroque Ensemble Armonia Atenea, s dirigentem George Petrou, který s Maxem Emanuelem Cenčićem nahrál jak album Hasseho árií, tak i kompletní nahrávku Hasseho opery Siroe, re di Persia. Vedle Hasseho hudby zazněla i komorní a koncertní díla Antonia Vivaldiho. Koncert byl zcela vyprodán dlouhou dobu dopředu a kritici nenašli na koncertu kontratenorové hvězdy, jejíž tvář teď zdobí mužný vous, žádné chyby.

Max Emanuel Cenčić (foto Anna Hoffmann)
Max Emanuel Cenčić (foto Anna Hoffmann)

 


Golda Schultz zpívala na Silvestra

Mladá jihoafrická sopranistka Golda Schultz, která zaujala krásným hlasem s hřejivým témbrem i hereckými schopnostmi při loňské inscenaci Růžového kavalíra (jako Sofie) na salcburském festivalu 2015, koncertovala v Mnichově v Herkulově sále 31. prosince 2015. Doprovázel ji Münchener Rundfunkorchestr, řízený Sergejem Skorokhodovem. Partnerem v několika číslech jí byl chorvatský tenorista Ivan Repušić. Zpěvačka zazpívala řadu árii na pomezí lyrického a koloraturního oboru, a večer zakončila vzhledem k silvestrovské náladě operetními áriemi Johanna Strausse a Franze Lehára. Pěvkyně, která zatím v angažmá v Bavorské státní opeře zpívá významné „druhé“ role jako Liu v Turandot nebo Micaëlu v Carmen, ohromila posluchače například procítěnou árii Chi il bel sogno di Doretta… z Pucciniho Vlaštovky nebo árií Mimi z Bohémy. Jde o umělkyni, které by měli fanoušci opery věnovat zvýšený zájem.

Golda Schultz (FB Golda Schultz)
Golda Schultz (FB Golda Schultz)


Zoran Todorovich zaskočil úspěšně za Piotra Beczału

Na novoročním koncertu v Curychu zazářil německý tenorista srbského původu Zoran Todorovich (předtím zde sklidil i úspěch jako Dick Johnson v Pucciniho opeře Děvče ze Západu), který úspěšně nahradil Poláka Piotra Beczała, který koncert odřekl krátce před termínem. Zoran Todorovich převzal z větší části Beczałův program (vypustil ale árii Prince z Rusalky) a jeho vystoupení bylo triumfem, a to i v operetních áriích z Lehárovy Giuditty a Kalmánovy Hraběnky Maricy, které jsou Beczałovým takřka výsostným polem. V curyšské Tonhalle tenoristu doprovázel Zürcher Kammerorchestr s dirigentem Marcem Piolletem.

Zoran Todorovich (foto baudouin-opera.com)
Zoran Todorovich (foto baudouin-opera.com)


Nahrávka týdne

Weinberg, Mieczysław – Idiot. Nationaltheater Mannheim, dirigent Thomas Sanderling. PAN Classics 10328, 2015 (3 CD). Sestřih dvou představení z roku 2014 z divadla v Mannheimu, které v roce 2013 Weinbergovu operu premiérovalo (op. 144), je základem pro tuto nahrávku. Jako i jiná Weinbergova díla tato opera čekala mnoho let na provedení, byla totiž zkomponována již v roce 1985. Opera ve čtyřech aktech je značně rozsáhlá, nahrávka obsahuje takřka tři a půl hodiny hudby. Podle románu Fjodora Michajloviče Dostojevského, jehož dílo se často nestává operním námětem, zpracoval libretista Alexander Medvěděv (též libretista dalších Weinbergových jevištních děl), příběh Knížete Myškina, jednoho z nejosobitějších charakterů světové literatury. Osudy skladatele polsko-židovského původu, který uprchl před nacismem do Ruska, aby se stal obětí stalinských perzekucí, by vydaly na napínavý (a tragický) film. Sám se musel cítit trochu jako hrdinové jeho oper – bývalá vězenkyně koncentračního tábora v jeho opeře Pasažérka nebo právě Myškin, neustále narážející na hradbu nepochopení a výsměchu. Centrem nahrávky je výkon estonského zpěváka Juhana Trally, kmenového tenoristy mannheimského operního souboru. I další role jsou obsazeny členy mannheimské opery: Steven Scheschareg (Rogožin, baryton), Ludmila Slepneva (Nastasja, soprán) a Anna-Theresa Moller (Aglaja, mezzosoprán). Dílo je provedeno v ruštině. Mannheimské divadlo pro velký úspěch připravuje obnovenou premiéru této inscenace již 11. března 2016.

Mieczysław Weinberg: Idiot (CD)
Mieczysław Weinberg: Idiot (CD)

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

  1. 1
  2. 2
  3. 3

Mohlo by vás zajímat


0 0 vote
Ohodnoťte článek
4 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments