Operní kukátko (25)

  1. 1
  2. 2
  3. 3


Prodej kostýmů z Bavorské státní opery
Po několika letech se opakovala výprodejová akce ze skladu kostýmů Bavorské státní opery v Mnichově. Z důvodu úspory místa jsou ze skladů mnichovské scény rozprodávány kostýmy z operních inscenací, které již nebudou opakovány. Ve velké hale ve Frankhalter Strasse 23 bylo v sobotu 23. ledna 2016 nabízeno přes tisíc kostýmů a kostýmních doplňků také ze slavných mnichovských inscenací, jako byli Messiaenův František z Assisi nebo Zimmermannovi Vojáci. Mohli jste se tak za několik desítek eur vybavit na masopust nebo získat milou vzpomínku na oblíbenou inscenaci. V nabídce byly samozřejmě jen kostýmy pro sbor, výjimečné oděvy přecházejí do sbírek divadelního archivu a muzea.

Prodej kostýmů z Bavorské státní opery (foto Daniel von Loeper)
Prodej kostýmů z Bavorské státní opery (foto Daniel von Loeper)

 

Ettore Scola zemřel
Slavný italský režisér a scenárista (převážně svých filmů) Ettore Scola (narozen 1931) zemřel v úterý 19. ledna 2016. Autor světově uznávaných filmů jako Rodina, Terasa, Noc ve Varennes, Zvláštní den nebo Tančírna, velmi miloval operu.

Ettore Scola (zdroj dimmicome.net)
Ettore Scola (zdroj dimmicome.net)

Bohužel pro vytíženost v rámci filmařské profese režíroval operu na divadelní scéně pouze dvakrát. Poprvé roku 2003, kdy debutoval jako operní režisér v Regio di Torino s Mozartovou operou Così fan tutte jako komedií intrik. Podruhé pak v roce 2014 režíroval Pucciniho Bohému, nejprve uvedenou v Torre del Lago a pak přenesenou i na scénu Teatro Carlo Felice v Janově (2015). V opulentní a chytré inscenaci se vystřídala řada významných pěvců – například Daniela Dessì, Fabio Armiliato, Fiorenza Cedolins nebo Desirée Rancatore. Mimo to Scolův film Passione d’amore (Vášeň lásky) posloužil jako předloha velmi úspěšnému americkému opernímu muzikálu Stephena Sondheima. Ze své láskye k opeře i slabosti pro Bohému, především kvůli pařížskému prostředí, ale i ze své nevůle k aktualizacím operních příběhů se vyznal v italském rozhovoru roku 2014 před premiérou uvedené inscenace – najdete jej zde .


Nahrávka týdne
Bertoni, Ferdinando Gasparo – Orfeo ed Euridice. Ensemble Lorenzo da Ponte, Coro Accademia di Santo Spirito, dirigent Roberto Zarpellon. Colophon cd (1 CD).

Vedle slavného Orfea ed Euridice Christopha Willibalda Glucka existuje ještě několik dalších zhudebnění textu Raniera da Calzabigiho. Gluckovo dílo sice zahájilo operní reformu, ale jak bývalo zvykem, i hudebníci skromnějších kvalit skládali opery na totožné náměty a libreta. O čtrnáct let později po vídeňské premiéře Gluckova zásadního díla měla premiéru jednoaktová opera, v podstatě zpracovaná formou serenaty pro tři osoby (Orfeo, Euridice, Imene). Jejím autorem byl Ferdinando Gasparo Bertoni (1725–1813) a jeho zhudebnění, byť místy poplatné Gluckovu geniálnímu opusu, se velmi příjemně poslouchá a navíc představuje velmi efektní part pro kontraaltistku (nebo kontratenora).

Ferdinando Gasparo Bertoni (zdroj it.wikipedia.org)
Ferdinando Gasparo Bertoni (zdroj it.wikipedia.org)

Dílo skladatel komponoval na míru (alt)kastrátovi Gaetanovi Guadagnimu. V současné nahrávce, jež vznikla na základě živého provedení v Teatro Comunale di Ferrara dne 15. února 2014, září Vivica Genaux (Orfeo), ale ani dva další pěvci, Francesca Lombardi Mazzulli (Euridice) a Jan Petryka (Imeneo), rozhodně nezklamou. Zajímavý srovnávací titul, který již byl vícekrát nahrán na CD, má své nepopiratelné kvality a pro zájemce o hudební klasicismus představuje „třešničku“ na gluckovském dortu.


Hudební úsměv – Neinformovaný dotaz
Robert Schumann (1810–1856) doprovázel na jednom z mnohých koncertních turné svou manželku Claru Schumann-Wieck (1819–1896), vynikající koncertní pianistku.

Robert a Clara Schumann (zdroj germanhistorydocs.ghi-dc.orgjpg)
Robert a Clara Schumann (zdroj germanhistorydocs.ghi-dc.orgjpg)

Po velmi úspěšném koncertu na jednom z evropských knížecích dvorů je přijal kníže s rodinou a velmi chválil její hru. V potřebě zapojit do konverzace také mlčícího manžela, již tehdy slavného skladatele Roberta Schumanna, se nevinně zeptal: „A vy jste také muzikální, pane Schumanne?“

  1. 1
  2. 2
  3. 3

Mohlo by vás zajímat


7
Komentáře. Respektujte prosím pravidla diskuze.

Please Login to comment
4 Comment threads
3 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
5 Comment authors

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
hytat

Oliver von Dohnanyi=Oliver Dohnanyi?

Dobré odpoledne, ano, Oliver Dohnányi používá v zahraničí poměrně často své jméno ve tvaru Oliver von Dohnányi.

hytat

este by som tam dodal von Trencin :)

Johanka

A v čem je problém? V Čechách se von nemůže používat, ale v zahraničí ano. Je to výborný dirigent, dirigoval koncert s E. Gruberovou, vynikající hudební provedení Ariadna auf Naxos a spousta dalších oper. Nevím, proč by se měl stydět za příjmení, nebo za to, že se narodil v Trenčíně?

hytat

pretoze to von si len tak vycucal z prstu

muzikant

Pro dostatečně nevzdělané: ten kdo používá mezi svými jmény předponu “von”, tvrdí tím o sobě, že vlastní šlechtický titul.

metuzalem

Dohnányiovci – ako by sa povedalo po slovensky – je významná trenčínská rodina, jedna její větev se významně prosadila v Německu(viz https://de.wikipedia.org/wiki/Dohn%C3%A1nyi). Je pravděpodobné, že někomu z jejích příslušníků císař šlechtický titul skutečně udělil. Užívat tento titul v současnosti je trochu úsměvné. Jako PR ovšem pochopitelné, protože údajná spřízněnost s mnohem slavnějším Christophem jistě nemůže být panu dirigentovi ke škodě. Přejme mu to :-).