Tutto di Mozart! Operní kukátko (26)

  1. 1
  2. 2
  3. 3

Tradiční koncert Mozartovy narozeniny 27. ledna 2016 tentokráte hostil lyricko-koloraturní sopranistku Simonu Houdu Šaturovou, která zařadila na koncert nejen koncertní árie Wolfganga Amadea Mozarta, ale také virtuózní árii z opery Armida Josepha Haydna, tedy Mozartova současníka. Orchestr Národního divadla dirigoval hostující Rolf Beck, samozřejmě v prostorách Stavovského divadla.


Festival I´Mozart v Praze

I´Mozart (zdroj FB I´Mozart)
I´Mozart (zdroj FB I´Mozart)

Vedle orchestrálních a komorních koncertů jsou součástí festivalu, který probíhá ve dnech 17.–24. dubna 2016, také operní akce. 18. dubna se v Praze poprvé představí ruská koloraturní sopranistka Julia Lezhneva ve Stavovském divadle. Doprovázet ji bude soubor La Voce Strumentale pod řízením Dmitryho Sinkovského. Program dosud nebyl upřesněn. Na 20. dubna 2016 je naplánováno hostování mnichovského operního souboru Theater am Gärtnerplatz s Mozartovým Únosem ze serailu v režii Stephanie Mohr a pod taktovkou Marka Comina. V hlavních rolích má vystoupit Jennifer O’Loughlin jako Konstanze, známá jako bývalá první koloraturka vídeňské Volksoper, Csilla Csővári jako Blondchen a Bernard Berchtold jako Belmonte. Taktéž ve Stavovském divadle bude hostovat 24. dubna první budapešťská operní scéna s Mozartovou operou Così fan tutte v režii Jiřího Menzela. Da-ponteovskou operní trilogii by měl doplnit Don Giovanni v provedení operního souboru Národního divadla v Praze.


Martina Janková jako pastýř Amintas
Česká sopranistka Martina Janková se vrací ke své úspěšné roli pastýře Aminty (ve skutečnosti syna fénického krále) v dramma per musica (s libretem Pietra Metastasia) Il re pastore (Král pastýřem) Wolfganga Amadea Mozarta. S velkým ohlasem ji vytvořila roku 2011 v Curychu a pak i na salcburském festivalu 2012 v obojím případě pod taktovkou Williama Christieho.

Wolfgang Amadeus Mozart: Il re pastore - Martina Janková (Amintas) - Opernhaus Zürich 2011 (foto YouTube)
Wolfgang Amadeus Mozart: Il re pastore – Martina Janková (Amintas) – Opernhaus Zürich 2011 (foto YouTube)

Slavný dirigent znovu dílo devatenáctiletého skladatele nastudoval pro březnová představení v Palau de la Música Catalana v Barceloně a pro program luzernského festivalu. Martina Janková se po úspěchu v Händelově oratoriu na scéně milánského Teatro alla Scala opět velmi těší na tuto roli, jak prohlásila v telefonickém rozhovoru pro Českou televizi minulý týden.


Wolfgang Amadeus Mozart na ČT art
Pondělí 25. ledna 2016, 20.20 Kouzelná flétna

Spektakulární a vizuálně vynalézavá inscenace ze srpna 2013 z festivalového Bregenzu dokazuje nejen technické možnosti jeviště nad Bodamským jezerem, ale také množství technického zázemí potřebného k takovéto produkci.

Na záznamu bohužel tak nevynikne monumentálnost řešení, ve skutečnosti jde o mimořádný divácky efektní zážitek. V hlavních rolích vystupují Ana Durlovski, Daniel Schmutzhard, Alfred Reiter, Norman Reinhardt a Bernarda Bobro. Spoluúčinkoval Pražský filharmonický sbor. Orchestr Vídeňských symfoniků řídil Patrick Summer. Režisérem komplikovaného představení byl tehdejší festivalový ředitel David Pountney, který opakovaně pracoval i v Česku.

Středa 27. ledna, 20.20 Mozart v Praze, repríza neděle 31. ledna, 02.05
Mezinárodní koprodukční dokument uvádí tenorista Rolando Villazón. Tématem filmu je hledání původní premiérové podoby Mozartova Dona Giovanniho v Praze roku 1787. Bohužel přes několik zajímavých sekvencí dokument nenaplnil tak zcela očekávání. Zaujmou především záběry ze zkoušek opery s předními českými sólisty pod vedením dirigenta Václava Lukse (reportáž z natáčení dokumentu přinesla Opera Plus zde).

Sobota 30. ledna, 20.20 Figarova svatba
Záznam inscenace Jonathana Millera z Metropolitní opery v New Yorku z roku 1998. V hlavních rolích: Reneé Fleming (Hraběnka Almaviva), Cecilia Bartoli (Zuzanka), Susanne Mentzer (Cherubino), Dwayne Croft (Hrabě Almaviva), Bryn Terfel (Figaro) a další. Dirigent James Levine. Režijně tradiční produkce, která potěší hudebním nastudováním i pěveckými výkony světových zpěváků. Zvuk Levinova Mozarta je tradičně opulentní až robustní.

Pondělí 1. února, 20.20 Mozart Gala
Záznam prosincového koncertu z řady Gala v Kongresovém centru v Praze. Na něm vystoupil partnerský pár – basbarytonista Adam Plachetka a sopranistka Kateřina Kněžíková s programem árií a duet (proložený skladatelovými předehrami) z nejznámějších Mozartových oper. Doprovázel je Symfonický orchestr Českého rozhlasu pod vedením dirigenta Tomáše Braunera (recenzi koncertu Opera Plus přinesla zde).

Pondělí 1. února, 23.20 Zabudnite na Mozarta
Film ze slovensko-německé koprodukce vznikl rok (1985) po Formanově Amadeovi. Námětem je (fiktivní) vyšetřování Mozartovy smrti, na které mohlo mít zájem více lidí z okolí slavného skladatele. Mezi představiteli najdete proslulé německé herce – například Armina Muellera-Stahla jako vyšetřujícího radu hraběte Pergena nebo Weho Oksenknecht, ale také slovenského operního pěvce Ondreje Malachovského. Skromnější filmový opus Ivana Luthera, který se z větší části natáčel také v Čechách (Buchlovice, Litomyšl, Praha) a na Slovensku (Bratislava), obdržel Zlatou plaketu za scénář na mezinárodním festivalu v Chicagu (1985). Pozornost zaslouží i kameramanská práce Doda Šimončiče, odměněná domácí cenou. Autorem konspirativního scénáře je český popularizátor Zdeněk Mahler.

Středa 3. února, 20.20 Mozartovy děti
Šestý koncert hudebně nadaných dětí z moravských uměleckých škol.

Sobota 6. února, 20.20 Don Giovanni
A to nejlepší na konec – vpravdě geniální zfilmování „opery oper“ filmovým režisérem Josephem Loseyem z roku 1979.

Tříhodinový film z mezinárodní koprodukce Francie – Itálie – Velká Británie – Západní Německo představuje absolutní vyváženost mezi divadelní předlohou a filmovými prostředky. Co výkon, to skvost: Ruggero Raimondi jako charizmatický Don Giovanni, Edda Moser jako neurotická hysterička Donna Anna, Kiri Te Kanawa jako půvabná Donna Elvira, Tereza Berganza jako stárnoucí rozverná Zerlina, a je možné pokračovat. Nádherné italské exteriéry (Bože, ty dekadentní Benátky!) zachycené Gerrym Fischerem, skvělé kostýmy na pomezí historických oděvů a fantazie. Film, který svou stylizací hravě překonává hranice času a nadchne už čtvrté desetiletí.

  1. 1
  2. 2
  3. 3

Mohlo by vás zajímat


5
Komentáře. Respektujte prosím pravidla diskuze.

Please Login to comment
2 Comment threads
3 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
4 Comment authors

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Milan V.

ČT art v novém roce “jede”, jen tak dál. Operní fanoušci musí jásat. Nejdřív oslavy Dominga, teď Mozarta, řada zajímavých záznamů oper i koncertů. Radost mi dělá hlavně filmový Don Giovanni. Doufejme, že tímto to neskončí a ČT art se bude snažit i nadále…

Lulu

Škoda že jde o nahrávky dosti staré, i když možná kvalitní, pro mě je to už dávno s křížkem po funuse, protože já mám zdroje nejnovějších premiér hlavních operních domů a koncertních síní a ty neprozradím. Ale pro toho, kdo takový přísun nemá je to určitě posun, jen by měli vysílat v HD, protože někdy je to k nekoukání, už jsem se namlsal a to SDéčko je pro mě mazanice. Ptal jsem se v CT na důvody a poslai mi odpověd, která nic neříká nadějného do budoucna, protože jsem v technice 100 let za opicemi(prý nemáme dost prostoru ve vzduchu)… Číst vice »

paulcollins

Nevím, zda v tomto případě není lepší, že jsou ty nahrávky staršího data. Dá se na ně koukat i přes zhoršenou kvalitu obrazu, ale co je hlavní, dají se poslouchat vzhledem k výkonům sólistů. Pokud by vysílali současnou tvorbu a provedení klasických oper s moderními režiemi, tak by se na ně nedalo koukat a s výkony sólistů mnohdy ani poslouchat. Zlatá stará klasika. Ale to je jen můj názor.

Lulu

Jasne, klasické inscenace také preferuji,nekteré moderní hrůzy uražejí své autory a jejich původní záměr, o tom tady byla taky bitva v diskusi a tu modernu obhajovali pravě hudební kritici, kteří lobbují za novodobé režie.Tak třeba ta Rusalka z Monnaie v Brusellu jako kurva a vodník majitel bordelu, to byla síla, ted uplne novy Don Giovanni z Ženevy přenesený do Ameriky 80.let, v době nástupu AIDS a nevázaného života,to je fakt za čarou.Jeste ze opet v MET obcas oživí nějakeho Zeffireliho, naposledy tento měsíc Turandot, i když mě ta Stemme moc nebere, už je moc stara, podle me byla Guleghina mnohem… Číst vice »

Dobrý den, prosíme o dodržování pravidel diskuze. Komentáře, které se netýkají tématu článku, sem nepatří. Děkujeme.