Operní kukátko (29)

  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4

V současnosti Braunfelsovu operu uvedl operní soubor v Kolíně nad Rýnem. Juliane Banse ale tentokráte zpívala pouze premiéru 14. února a pak ještě vystoupí o repríze 28. února. Příležitost vedle ní dostala pěvkyně Stephanie Weiss, která střídá sopránové a mezzosopránové party. Ta obsadila většinu repríz. Taktovky se ujal legendární dirigent Lothar Zagrosek.

Walter Braunfels: Jeanne D'Arc – Szenen aus dem Leben der Heiligen Johanna - Oper Köln (foto Paul Leclaire)
Walter Braunfels: Jeanne D’Arc – Szenen aus dem Leben der Heiligen Johanna – Oper Köln (foto Paul Leclaire)


Venuše a Adonis v Lucernu
Masque, anglická renesanční a raně barokní forma zpěvohry není příliš často uváděna ani na jevištích ve Velké Británii a zcela výjimečně mimo ostrovní říši. Blowovo dílo s mytologickým tragickým námětem Venus and Adonis (Venuše a Adonis) bylo nastudováno v Lucernu dirigentem Johannesem Stroblem. Jde o jedno z mála dochovaných jevištních děl z prvopočátků dějin anglické opery, které by bylo známé od jiných autorů než byl Henry Purcell. Režisérem je Wolfgang Berthold.

John Blow: Venus and Adonis (zdroj FB Luzerner Theater)
John Blow: Venus and Adonis (zdroj FB Luzerner Theater)


Pokračování Figarovy svatby
Pod společným názvem Figaro Forever (Figaro navždy) byly v Cardiffu souborem Welsh National Opera nastudovány Rossiniho opery Lazebník sevillský, Mozartova Figarova svatba a zcela nová opera, která zde v neděli 21. února 2016 zazněla ve světové premiéře. Díla spojují společní hrdinové z dramatických děl Pierra-Augustina Carona de Beaurmachaise, ale jako třetí díl nebyla nastudována opera Provinilá matka Daria Milhauda (tak jak se tomu stalo v obdobném projektu v minulé sezoně v Theater an der Wien), ale byla zadána kompozice nové opery soudobé ruské skladatelce Eleně Langer, která v roce 1999 přesídlila natrvalo do Londýna. Nová opera Figaro Gets a Divorce (Figaro se rozvádí) je komponována na libreto známého britského režiséra Davida Poutneye, který pracoval i na českých operních scénách. Ten vyšel z původních postav, ale vytvořil zcela novou zápletku, i když použil několik motivů právě z pozdní Beaurmaichaisovy hry Provinilá matka i činohry Ödona von Horvátha Figarův rozvod.

V zápletce je konfrontována hraběcí rodina i její věrný pár služebníků nejen s dramatickým vírem Velké francouzské revoluce, ale především s tajemnou postavou tajného agenta, který se z osobních důvodů snaží rodinu zničit. Zuzanka otěhotní s Cherubínem, ale ten je zastřelen při nepokojích … Zámek rodiny Almavivy je proměněn dle úředního výnosu na ústav pro mentálně choré. Libretista a zároveň režisér představení domýšlí osudy protagonistů v nových dramatických společenských podmínkách. Dirigentem představení je Justin Brown a mezi účinkujícími najdeme třeba švédskou sopranistku Marii Arnet (Zuzanka) nebo anglického tenoristu Alana Okeho v roli špiónského zloducha, který silně zapůsobil jako Gustav von Aschenbach v Brittenově Smrti v Benátkách v pražské Státní opeře. Ten vystupuje i ve Figarově svatbě jako Don Bazilio a Curzio. Inscenace vznikla v koprodukci s Grand Théâtre de Genève. Opery-trilogie jsou inscenovány rozdílnými režiséry, ale totožnými výtvarníky – Ralph Koltai (scénografie) a Sue Blane (kostýmy).


Oberto koncertně ve Frankfurtu
Verdiho operní prvotina z roku 1839 Oberto, Conte di San Bonifacio (Oberto, Hrabě ze Sv. Bonifacia) byla uvedena ve dvou koncertních provedeních ve frankfurtské opeře (18. a 20. února 2016). Námětem opery s libretem Temistocla Solery, pozdějšího častého Verdiho spolupracovníka, je milostný trojúhelník ve šlechtickém prostředí třináctého století. Pod taktovkou mladého italského dirigenta Jadera Bignaminiho zpívali basbarytonista Kihwan Sim (Oberto), tenor Sergio Escobar (Riccardo), místní pěvkyně Karen Vuong (Imelda) a Claudia Mahnke (Cuniza). Královnou večera byla ale italská sopranistka Maria Agresta v roli Obertovy dcery Leonory, pro suverénní a stylový pěvecký výkon. Pěvkyně, která stejně jako dirigent na frankfurtské operní scéně tímto koncertem debutovala, minulý měsíc oslnila i na pražském koncertě v Obecním domě (naši recenzi najdete zde).

Giuseppe Verdi: Oberto, Conte di San Bonifacio - Karen Vuong (Imelda), Claudia Mahnke (Cuniza), Sergio Escobar (Riccardo), Maria Agresta (Leonora), Kihwan Sim (Oberto) a Jader Bignamini (dirigent) - Oper Frankfurt (foto Wolfgang Runkel)
Giuseppe Verdi: Oberto, Conte di San Bonifacio – Karen Vuong (Imelda), Claudia Mahnke (Cuniza), Sergio Escobar (Riccardo), Maria Agresta (Leonora), Kihwan Sim (Oberto) a Jader Bignamini (dirigent) – Oper Frankfurt (foto Wolfgang Runkel)


Marjorie Owens jako Norma v English National Opera 

V nové sérii představení Belliniho Normy v londýnské English National Opera je v titulní roli obsazena americká sopranistka Marjorie Owens, která je v trvalém angažmá v Semper Oper v Drážďanech, kde se nyní spíše soustředí na straussovské a wagnerovské party. Ale zpívala zde i Liu, Čo-Čo-San, Dorotku ve Weinbergově díle Švanda dudák nebo Alžbětu ve Verdiho Donu Carlosovi. Partnery v Londýně jsou jí Jennifer Holloway (Adalgisa) a Peter Auty (Pollione). Diriguje Stephen Lord a z některých obrazů z inscenace v režii renomovaného Christophera Aldena jde trochu strach …

Vincenzo Bellini: Norma - Marjorie Owens (foto ENO/Alden Alastiar Muir)
Vincenzo Bellini: Norma – Marjorie Owens (foto ENO/Alden Alastiar Muir)

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4

Mohlo by vás zajímat