Operní kukátko: Léto přeje Händelovi

  1. 1
  2. 2
  3. 3

V německých a rakouských dramaturgických plánech se stále častěji objevují operní díla Johanna Adolfa Hasseho, o čtrnáct let mladšího následovníka Georga Friedricha Händela. Soubor Teatro Barocco realizoval sérií pěti představení v zámeckém divadle Stift Altenburg, kde vystupuje pravidelně v letních produkcích starších operních děl. Tentokráte dramaturgie vybrala Hasseho intermezzo tragico ve dvou aktech Piramo e Tisbe (Pyramus a Tisbé) z roku 1768 (přepracováno 1770).

Johann Adolf Hasse: Piramo e Tisbe - Teatro Barocco 2016 (foto © Barbara Pálffy)
Johann Adolf Hasse: Piramo e Tisbe – Teatro Barocco 2016 (foto © Barbara Pálffy)

Dílo pro pouhé tři zpěváky a komorní orchestr se výborně hodí pro letní festivalovou produkci v tomto krásném historickém prostoru. Příběh tragické lásky dvou mladých lidí, které nepřejí rodiče obou milenců, byl vícekrát zpracován jako vážné drama, ale nesmrtelnost mu dala travestovaná verze řemeslníků, kteří hru s tímto námětem zkouší v Shakespearově Snu noci svatojánské. Libreto Marca Coltelliniho, známého italského básníka a libretisty pro díla například Haydna, Paisiella nebo Mozarta, ovšem zpracovává námět jako tragickou jevištní poému v pozdně barokním slohu spíše formou jevištní serenaty než opery. V tomto duchu také inscenoval dílo Bernd Roger Bienert, zakladatel souboru a režisér (který také dílo divákům slovně uvedl společně s dalšími tvůrci) jako dobovou šlechtickou kostýmovanou zábavu. Titulní role vytvářejí Jihoafričanka Megan Kahts (Tisbé, soprán) a slovenská lyricko-koloraturní sopranistka Maria Taytakova (Pyramus). Třetí postavu Tisbina otce zpívá Vídeňák Peter Widholz, tenorista, který od Tamina v roce 2010 přešel již k Lohengrinovi a v současné době i Tristanovi a Heřmanovi v Pikové dámě. Pro děj důležitý výstup lva zajišťuje tanečník Gabriel Wanka. Devítičlenný orchestr diriguje Emanuel Schmelzer-Ziringer. Další čtyři představení následují až do 30. července 2016 a dílo bude ještě jednou provedeno v Bad Aussee (20. srpna).


Magdalena Kožená zpívala Colea Portera v Londýně

Magdalena Kožená před koncertem ve Wilton's Music Hall v East Endu (foto Zdeňka Hanáková/FB M. Kožené)
Magdalena Kožená před koncertem ve Wilton’s Music Hall v East Endu (foto Zdeňka Hanáková/FB M. Kožené)

Na dvou koncertech (8. a 9. července 2016) v londýnské Wilton’s Music Hall v East Endu se představila mezzosopranistka Magdalena Kožená s novým repertoárem. Na turné za doprovodu Melody Makers Ondřeje Havelky zpívala program z písní amerického skladatele Colea Portera, který se proslavil jako skladatel a textař, vytvořil množství velmi úspěšných hudebních komedií a písní a mimo jiné také spolupracoval s filmem, podílel se například na hudebních snímcích s Fredem Astairem. Atmosféra londýnského vystoupení připomínala kabaretní scénu, umělkyně uváděla a komentovala zařazené písně, tančila charleston společně s kapelníkem, hrála na klavír a zpívala dueta s členy souboru. A také samozřejmě měnila róby, které stylově odpovídaly hudbě dvacátých a třicátých let dvacátého století. Jako pěvecká čísla zařadila Porterovy nejznámější písně jako Night and Day, Every Time We Say Goodbye, Love for Sale nebo charlestonovou Let’s Misbehave. Anglická kritika hodnotila její vystoupení pozitivně, ale vrcholné superlativy kritikům chyběly.


Rozhovor týdne

Elīna Garanča (foto Oliver Mark/FB E. Garanča)
Elīna Garanča (foto Oliver Mark/FB E. Garanča)

Elīna Garanča – Es ist Zeit für neue Rollen (Přišel čas nových rolí). V rozhovoru se slavnou lotyšskou mezzosopranistkou jsme se dozvěděli, proč nezařadila na koncert v rámci gluckovského festivalu v Norimberku žádné árie od tohoto skladatele, ale především o jejích plánech, které se týkají vystupování v nových rolích. Co tedy zpěvačka chystá: novou inscenaci Donizettiho Favoritky v Mnichově na podzim, prosincovou Santuzzu v Sedláku kavalírovi v pařížské Opeře Bastille a v následujícím roce vystoupení v nových rolích Dalily v Saint-Saensově Samsonovi a Dalile a Eboli ve Verdiho Donu Carlosovi. V následující produkci Metropolitní opery v květnu 2017 se naopak rozloučí s rolí Octaviána v Straussově Růžovém kavalírovi. Zajímavě se umělkyně vyjadřuje i o stereotypu rolí a nabídek, což je zatím i jeden z důvodů, proč nezařadila do repertoáru vícekrát nabízenou roli Kundry ve Wagnerově Parsifalovi. Celé znění rozhovoru najdete zde .


Christoph Waltz pokračuje v operní režii

Christoph Waltz (foto REUTERS/Luke MacGregor)
Christoph Waltz (foto REUTERS/Luke MacGregor)

Dvojnásobný nositel Oskara za vedlejší role ve filmech Quentina Tarantina Hanebný pancharti a Nespoutaný Django, rakousko-americký herec a režisér Christoph Waltz (narozen 1956), bude v příštím roce režírovat Verdiho poslední operu Falstaff. Před třemi roky (premiéra 15. prosince 2013) režíroval v Antverpách již Straussova Růžového kavalíra s výborným pěveckým obsazením s Christiane Karg, Mariou Bengtsson, nedávno zemřelou Stellou Doufexis a Albertem Pesendorferem.

O inteligentním umělci se uvažovalo i jako o režisérovi původně plánované produkce Růžového kavalíra v Teatro alla Scala v roce 2016, přednost ale nakonec dostala skvělá převzatá inscenace Harry Kupfera ze salcburského festivalu. Antverpská inscenace pak měla být přestudována v londýnské Covent Garden v sezoně 2016/2017, ale vedení londýnské Královské opery zvolilo též raději variantu nové inscenace (premiéra 17. prosince 2016) v režii Roberta Carsena, která bude slavnostní rozlučkou Renée Fleming s velkými produkcemi. V rozhovoru pro italské periodikum ale Christoph Waltz jaksi „opomněl“ uvést, pro kterou scénu Verdiho operu chystá.


Nahrávka týdne

Gioachino Rossini: Stabat Mater, Giovanna D'Arco (zdroj naxosusa.com)

Rossini, Gioachino – Stabat Mater, Giovanna D’Arco. Camerata Bach Choir, Poznań, Württemberg Philharmonic Orchestra, dirigent Antonino Fogliani. Naxos 8.573531 (1 CD). V minulém pokračování Operního kukátka (najdete zde) jsme mimo jiné připomněli operní festival Gioacchina Rossiniho v Bad Wildbadu, jehož některé produkce jsou také zpřístupněny i díky nahrávkám labelu Naxos.

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

  1. 1
  2. 2
  3. 3

Mohlo by vás zajímat