Operní magazín: výlet do krajiny „poezie dětství“

  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4
  5. 5
Maurice Ravel: Dítě a kouzla - Olga Jelínková - JD České Budějovice 2016 (foto FB JDČB)
Maurice Ravel: Dítě a kouzla – Olga Jelínková – JD České Budějovice 2016 (foto FB JDČB)

Olga Jelínková: Nejdřív jsem se musela zorientovat v notách a určit si, jakým způsobem budu kombinovat dvě zcela rozdílné tóniny, které zaznívají společně. A pak mi u Ohně v koloratuře zůstalo jedno velice těžké místo, kde se nestíhám nadechovat. S tím, přiznám se, zápasím pořád…

Když se podíváme na tuto trojroli z hlediska výbavy, kterou disponuje váš hlas, myslím, že je to úplně jiná kvalita než u vaší kolegyně Veroniky Holbové. Veronika má hlas možná dramatičtější, temnější, vy zase uplatníte – jak to sama nazýváte – ultra-high hlasovou polohu…

Řekněme, že rozhodující je Slavík. Pokud jde o Oheň, Veronika má úžasné koloratury, klobouk dolů, já bych to takhle rychle nezazpívala… Princezna je lyrická a to sedí asi nám oběma. A Slavík je psán ve dvou verzích – nižší a vyšší, a tady nám přímo autor dává na výběr. Já tedy mohu svůj vysoký hlas také plně uplatnit.

Veronika měla na první premiéře svého osmiletého bratra Kristiána, vy zase máte sebou na druhé dceru Elišku, rovněž osmiletou…

No, moje dítě ovšem není takhle strašně zlobivé…

Netahá kočku za ocas, nemává pohrabáčem, nerozbíjí konvici…?

Netahá. Ne. Možná by házela knížkami, ale tím by to skončilo. Navíc zde v Ravelově opeře nemá sama matka nijak výraznou úlohu. Dítě tu trestají ony potrefené předměty, které dítě svým zlobením poznamenalo a které se probudí a začnou konat. Princezna je ovšem zcela specifická. Zasahuje totiž srdíčko a to je chlapci neskonale líto. A když si ve svém snu uvědomí, že ve vzteku roztrhal knížku, v níž Princezna byla, tak to v něm určitě vzbuzuje velikou bolest a trápení.

Inscenujete operu z poloviny dvacátých let; jsou dnešní děti jiné, než ty, které v roce 1925 přicházely na Ravelovu operu Dítě a kouzla jako diváci?

Určitě jsou stejné. Ale jejich vnímání posoudit nedokážu, protože tehdejší děti měly samozřejmě jiné možnosti poslechu hudby. Takže v tom určitě rozdíl je.

Maurice Ravel: Dítě a kouzla - Olga Jelínková - JD České Budějovice 2016 (foto FB JDČB)
Maurice Ravel: Dítě a kouzla – Olga Jelínková – JD České Budějovice 2016 (foto FB JDČB)

Je nebo není rozdíl v hračkách, s nimiž si hrály a hrají a jakých poťouchlostí se můžou dopouštět v souvislosti s předměty, kterými jsou obklopeny?

To je určitě taky podobné. Dnes a denně si dokazuji, že dítě si dokáže vyhrát úplně se vším a hromady drahých hraček vůbec nepotřebuje. Moje dcera mě třeba šokovala tím, že jejím snem je místnost plná věcí. Předmětů, které leží na zemi, visí ze stěn. Stejně jako v naší inscenaci. A ona si z nich něco udělá. To, co ona sama chce.

Je podle vás dětská fantazie bezbřehá? A nebo je omezena nějakými limity? Nejen z pohledu matky, ale i z pohledu vašeho osobního, jste-li schopna se ohlédnout zpět a vrátit se do věku cirka osmi let…

Je svým způsobem omezená tím, jakou realitu jí nabízí rodina a nejbližší okolí. Každé dítě to vidí tak, jak je mu to posíláno, než je schopno samo si vlastními zkušenostmi vybudovat vlastní, dospělý svět. Právě v Ravelově opeře Dítě a kouzla máte šanci si vzpomenout na to, jak to vlastně bylo a co nás tak strašně trápilo, co nám teď připadá úplně nepodstatné. A že nás vlastně vůbec nezajímá, čím se děti trápí. A uvědomíte si, že leckdy některé detaily a maličkosti, kterých si dospělý ani nevšimne, jsou moc důležité.

Co by to bylo konkrétně z pohledu vaší inscenace Dítěte a kouzel?

Třeba zvířata. Vztah ke zvířatům. To, že zvíře není věc, že může mít také svého druha. A ten jen pak nešťastný, když nemá svého propíchnutého partnera…

Maurice Ravel: Dítě a kouzla - Ondřej Janeček, Ondřej Koplík, Kateřina Falcníková - JD České Budějovice 2016 (foto archiv JD České Budějovice)
Maurice Ravel: Dítě a kouzla – Ondřej Janeček, Ondřej Koplík, Kateřina Falcníková – JD České Budějovice 2016 (foto archiv JD České Budějovice)

Teď mluvíte o vážce, která je doma ve sbírce, ve vitrínce…

Přesně tak. Nebo se dítěti líbí veverka a chce ji mít doma. A neuvědomí si, že ji to bolí a že trpí.

A ty „nepodstatné“ maličkosti, o nichž jste mluvila, které mají pro caparty ve věku osmi let klíčový význam…?

Napadá mě zrovna ta Princezna. Do jisté míry vlastně surreálný prvek představující platonický vztah k něčemu, co je krásné, ale nedosažitelné. Princezna zavřená do knížky a knížka ve vzteku roztrhaná. Pro dítě, které si ex post uvědomí, co provedlo, to musí být vcelku traumatizující…

V Ravelově opeře Dítě a kouzla zní klavír coby součást partitury, u mnoha operních skladatelů se s tímto prvkem nesetkáváme…

To je opravdová krása. Kdo to používá, Strauss, Martinů? Na klavír jsem coby zpěvačka zvyklá z korepetic a ansámblových zkoušek. Tam mi dost a výrazně pomáhá, klavírní sazba je mnohem čitelnější a je jednodušší si odvodit vlastní melodii a tóny. Když přijde orchestr se spoustou barev, je to zas jiné, ale zde klavír zůstává a neustále vás drží.

I když hraje něco jiného, než na zkoušce…?

Taky. V určité fázi zkoušek jsme už naše party a ansámbly začali dobře zvládat. A klavírista se jaksi vykašlal na to, aby hrál naše hlasy a neustále nám pomáhal. A začal hrát to, co je v notách ve skutečnosti. To bylo samozřejmě pro všechny velké překvapení… Ale brzy jsme si zvykli a ve výsledku nám to pomohlo.

Čím pomohla trojrole Ohně, Princezny a Slavíka vám osobně? Načerpala jste do arsenálu nějakou novou technickou výzbroj?

Například jsem si podstatně zrychlila koloraturu. Denně, pořád dokolečka jsem tu jednu jedinou dlouhou koloraturu Ohně zpívala, hlavou dolů, poskakujíce a už ani nevím, co všechno jsem při ní dělala. Jen abych byla schopná ji pak zvládnout na jevišti. Pak jsem zjistila, že mi to velmi prospělo. A už se mi to i hodilo, v úloze Konstance v Únosu ze serailu, v níž hostuji v Národním divadle. Najednou jsem cítila, jak dobře a lehce se mi zpívají rychlé mozartovské pasáže. Díky Maurici Ravelovi!
***

 

  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4
  5. 5

Hodnocení

Vaše hodnocení - Ravel: Dítě a kouzla (JD České Budějovice)

[Celkem: 57    Průměr: 3.9/5]

Mohlo by vás zajímat


Komentáře. Respektujte prosím pravidla diskuze.

Please Login to comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
Upozornit na