Operní panorama Heleny Havlíkové (311) – Mnichovský Růžový kavalír

  1. 1
  2. 2
  3. 3
I v době koronavirových omezení uvádí Bavorská státní opera jednu premiéru za druhou – alespoň prostřednictvím streamů. Po únorovém Čarostřelci Carla Marii von Webera teď v Mnichově připravili Růžového kavalíra Richarda Strausse – v hudebním nastudování Vladimira Jurowského a v režii Barrieho Koskyho.

R. Strauss: Růžový kavalír - Ingmar Thilo a Marlis Petersen - Bayerische Staatsoper 2021 (foto Bayerische Staatsoper)
R. Strauss: Růžový kavalír – Ingmar Thilo a Marlis Petersen – Bayerische Staatsoper 2021 (foto Bayerische Staatsoper)

Mnichovský Růžový kavalír s Koskyho pendlovkami, budíkem i kukačkami

V Čarostřelci (Operní panorama zde) režisér Dmitrij Čerňakov splnil zadání – rozbít inscenační tradici této německé národní opery. Také Růžový kavalír patří k základním titulům německého operního repertoáru. A před týmem Barrieho Koskyho, další výrazné osobnosti současné operní režie, stál nesnadný úkol přesvědčit o své koncepci publikum divadla, kde se od dubna 1972 dlouhých 46 let, až do roku 2018, hrála legendární inscenace doyena tradičního přístupu Otto Schenka (v hudebním nastudování Carlose Kleibera).

Růžového kavalíra (jak se u nás německý název Der Rosenkavalier, tedy Kavalír s růží, zavedeně, ale nepřesně, překládá) komponoval Richard Strauss (1864–1949) na libreto Hugo von Hofmannsthala, jako mozartovské komické odlehčení po expresionistky vypjatých tragédiích Salome a Elektra. Premiéru měl v roce 1911 v Drážďanech. Byl to triumf a patří ke Straussovým nejhranějším operám stále. Není divu, Hofmannsthal i Strauss v Růžovém kavalírovi mistrovsky navázali na osvědčené principy komedie dell’arte a opery buffa se směšnými obstarožními milovníky, mladými milenci, záměnami i intrikami. Jejich opera je mistrovské melancholické dekadentní krasosmutnění o stárnutí v kombinaci s burleskní komikou buffy, rokokově nadýchanou galantností, valčíkovou rozpustilostí, ušlechtilou jemností i noblesně a delikátně estetizovanou erotikou – vše s přiměřenou dávkou sentimentu, ba i kýče.

Růžový kavalír, komedie pro hudbu o 3 dějstvích, se odehrává v císařské Vídni kolem roku 1740, v prvních letech vlády Marie Terezie. Do propletence milostných vztahů se dostává Marie Thérèse, kněžna z Werdenbergu, ve věcech života zkušená choť polního maršála, která si v manželově nepřítomnosti užívá s dychtivým mladíčkem, hrabětem Oktaviánem. Přímo do její ložnice ovšem vtrhne její bratranec z venkova, baron Ochs von Lerchenau (Vůl ze Skřivánkova), ješitný hulvát a nafoukaný záletník, který potřebuje dát do pořádku své rozvrácené finance sňatkem s mladičkou Sofií z Faninalů. Ta, ale ještě víc její otec, bohatý armádní dodavatel a majitel vídeňských nemovitostí, si chce po nedávném povýšení do šlechtického stavu sňatkem s „opravdovým“ šlechticem zajistit ještě další příčku na společenském vzestupu. Baron Ochs žádá od Maršálky radu, kdo z příbuzenstva by mohl být kavalírem, který podle starobylé tradice vysoké šlechty coby námluvčí ženicha doručí jeho nastávající zásnubní stříbrnou růži. Maršálka, tak trochu škodolibě vůči Ochsovi, jako námluvčího navrhne Oktaviána. Jenže původní plány nejen Maršálky, ale i všech ostatních hlavních postav se zvrtnou a vyvíjejí docela jinak.

Zatímco Čerňakov svou aktualizací Čarostřelce skutečně přeformátoval Weberovu romantickou operu na podivné praktiky ve firmě současného oligarchy s mučením a střílením do lidí, Barrie Kosky se v případě Růžového kavalíra držel dost přesně předlohy. Ne snad že by Kosky se scénografem Rufusem Didwiszusem a výtvarnicí kostýmů Victorií Behr „zhmotnil“ tu obrovskou spoustu scénických poznámek, kterými Hofmannsthal se Straussem obdařili text libreta nejen podrobným popisem scény, ale i scénických akcí a pocitů postav. Stříbrná růže však zůstala stříbrnou růží stejně jako základní syžet, charaktery postav a jejich motivace. Přitom i Kosky má renomé když ne přímo provokatéra, tak přinejmenším režiséra, který nemá zábrany se na slavné opery podívat úplně novým pohledem. Sám sebe označuje „židovského klokaního gaye“ vzhledem ke svému australskému rodišti, židovskému původu a otevřeně homosexuální orientaci. Připomeňme jeho Kouzelnou flétnu pojatou jako neodolatelnou filmovou grotesku, kterou převzaly desítky divadel. Nebo Mistry pěvce norimberské v Bayreuthu, s kongeniálním propojením této nacionálně nejvypjatější Wagnerovy opery, jeho života a nacistického zneužití Wagnerovy hudby.

R. Strauss: Růžový kavalír - Bayerische Staatsoper 2021 (foto Bayerische Staatsoper)
R. Strauss: Růžový kavalír – Bayerische Staatsoper 2021 (foto Bayerische Staatsoper)

Růžovému kavalírovi Koskyho tým vyšel z rokokového stylu, ale pak popustili uzdu fantazii k „nadpozemskému snění“ (jak komentuje Sofie nebeskou vůni růže jak z nejsvětějšího ráje) a humor dotáhli ke grotesce. Maršálčin budoár se promění v magickou zahradou plnou stříbřitých květin, mezi kterými jak v ráji laškují Maršálka s Oktaviánem. Mezi podstavci se soškami Cupidů pak Oktavián v převleku za služebnou Maryčku jako vyzývavá domina dráždí Ochse a prachovku používá jako bičík. Jindy epizodní vystoupení italského zpěváka s koloraturní árií při Maršálčině ceremoniálu ranního lever, při kterém přijímá prosebníky, je pojato ve zlatých kulisách jako velkolepé barokní divadlo.

Ve druhém dějství v hale plné obrazů Amorů a milostných scén podobající se vídeňském Uměleckohistorickém muzeu přijede k posteli nevěsty Sofie pohádkově nádherné stříbrné dvojspřeží s „císařským“ kočárem jak z muzea v Schönbrunnu. Čím dál opilejší a drzejší čeládku Kosky proměnil v nezvedené satyry a protřelé intrikány Valzacchiho a Anninu přímo v pekelníky s čertovskými rohy. Třetí dějství, v němž baron Ochs pozve na večeři či spíše rovnou do postele komornou Maryčku, aniž prohlédl tento Oktaviánův převlek (byť mu jejich podobnost stále vrtá hlavou), a Maršálka baronovo zesměšnění shrne jako vídeňskou frašku, maškarádu, pojal Kosky jako divadlo na divadle, jako grotesku v prostoru malého divadla situovaného pohledem ze zákulisí do hlediště.

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

  1. 1
  2. 2
  3. 3

Mohlo by vás zajímat


2.3 3 votes
Ohodnoťte článek
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments