Operní panorama Heleny Havlíkové (113)

  1. 1
  2. 2
  3. 3

Severáček od svého založení v roce 1958 manželi Jiřinou a Milanem Uherkovými patří už neuvěřitelných pětapadesát let k našim nejvýznamnějším dětským sborům. O jeho úrovni svědčí na třicet vítězství v mnoha domácích i zahraničních soutěžích včetně prestižního belgického Neerpeltu. Vystupoval po celém světě od Japonska přes Jordánsko po Kanadu a jistě i díky lidovým písničkám, které v nápaditých úpravách především Milana Uherka nebo Miroslava Raichla jsou jednou ze základních linií severáčkovského repertoáru. Stal se všude vítaným reprezentantem české kultury. Ale možná důležitější než všechna tato ocenění je muzikantská radost, kterou v Severáčku během toho více než půl století prožily tisícovky dětí. Působení v tomto sboru jim otevřelo cestu k hudbě nikoli jako k pouhé interpretaci not drilem a mnohahodinovými zkouškami, ale k hudbě jako k pramenu radosti v širokých souvislostech a vztazích s uměním literárním, básnickým, ale i výtvarným. A tento přesah, kterým je Severáček obdařen díky osobnostem jeho zakladatelů, manželů Uherkových i jejich nástupkyně Silvie Pálkové. Pokračuje i sounáležitostí jeho členů napříč generacemi s hrdostí na členství v tomto sboru, které jim přineslo i krásná přátelství a pro které je Severáček jedna velká rodina. Toto poslání Severáčku, které dalece přesahuje pouhou pěveckou nebo hudební výchovu, se podařilo přenést i na nejnovější CD.

Nejrozsáhlejší část CD Musica Sacralis tvoří pašijová minisuita Hosana Milana Uherka. Kompaktní disk se tak po Uherkově smrti loni v srpnu stal krásnou poctou člověku, který obohatil a rozšířil obzory tisícům dětí. Tato hudba původně vznikla pro nastudování podkrkonošské lidové Komedie o umučení a slavném vzkříšení Pána a Spasitele našeho Ježíše Krista v libereckém divadle. Uvedení této podkrkonošské pašijové lidové hry v ideologickém uvolnění druhé poloviny 60. let mělo tehdy obrovský význam a ohlas. S inspirací ve stylu lidových her 18. století bylo naivistické podání pašijového příběhu v režii Václava Hartla proloženo Uherkovými písničkami a severáčkovské děti je zpívaly usazené nad jevištěm po celou dobu představení. Pro kompaktní disk z nich Milan Uherek vybral 15 a sestavil je do minisuity s názvem Hosana – za doprovodu lesního rohu v podání Jana Vobořila, violy v podání Stanislava Svobody a klavíristky Evy Dvořákové. Suita sleduje Ježíšův příběh: svolávání křesťanů ke Kristově kázání, Kristovo vzývání jako Spasitele – smérti, pekla vykupitele, kajícnou Máří Magdalénu, Ježíšův příjezd na oslátku do Jeruzaléma, jeho modlitbu v Getsemanské zahradě, zradu a odvedení Ježíše v poutech před Kaifáše, ukřižování, příchod tří Marií k Ježíšově hrobu a vzkříšení se závěrečným oslavným aleluja.

Práce sbormistrů a všech, kteří se nezištně snaží svou prací novým generacím dětí vštípit vztah ke zpěvu a hudbě, zaslouží velké ocenění. Je jim třeba poděkovat – alespoň takto. Bez tohoto hudebního „podhoubí“ by dnešních zasvěcených operních návštěvníků bylo určitě výrazně méně.

Hodnocení autorky: 85 %

***

Inspirace na dny příští

Bedřich Smetana: Prodaná nevěsta. Upravená původní verze s mluvenými texty. Dirigent Gabriel Rovňák, režie David Kříž, scéna Anastasija Chaplenko , sbormistryně Klára Roztočilová. Mařenka Lucie Staňková / Alena Nevimová / Lenka Ďuricová, Jeník Pavel Valenta / Lukáš Hacek, Vašek Marek Belko / Vít Habernal / Otakar Souček, Kecal David Szendiuch / Jan Kučera Ludmila Karolína Žmolíková / Romana Jedličková, Krušina Jiří Miroslav Procházka / Jan Faltýnek, Háta Kateřina Hloušková / Jana Plachetková, Mícha Martin Frýbort / Jiří Miroslav Procházka, Esmeralda Valeryia Kuchinskaya / Jana Jelínková / Zdislava Bočková, Principál Vít Habernal / Otakar Souček, Indián Tadeáś Horehleď. Janáčkův akademický orchestr (orchestr posluchačů HF JAMU). Premiéry Divadlo na Orlí, sobota 23. března a 25. března 2013 19:30 hod.

Johann Sebastian Bach: Janovy pašije BWV 245. Markus Brutscher – Evangelista, tenor, Alena Hellerová soprán, Dora Pavliková soprán, Tobias Berndt baryton, Lisandro Abadie baryton. Collegium 1704 & Collegium Vocale 1704, dirigent Václav Luks. Rudolfinum, Dvořákova síň úterý 26. března 2013 19:30 hod.

Giuseppe Verdi: Don Carlo. Hudební nastudování Jaroslav Kyzlink, režie Manfred Schweigkofler, scéna Walter Schütze, kostýmy Heidi Wikar, choreografie Lotta Kuusisto a Olga Kyndlová sbormistr Blanka Juhaňáková, dramaturgie: Beno Blachut ml. Orchestr a sbor Státní opery. Filippo ll.: Štefan Kocán / Peter Mikuláš / Jiří Sulženko, Don Carlo: Michal Lehotský / Marcelo Puente, Rodrígo: Jiří Brückler / Miguelangelo Cavalcanti / Vladimír Chmelo, Elisabetta di Valois: Anda-Louise Bogza / Dana Burešová / Adriana Kohútková, Eboli: Monika Fabianová / Eva Urbanová, ll Grande lnquisitore: Oleg Korotkov / Zdeněk Plech / Luděk Vele, Un frate: Miloš Horák / Zdeněk Plech, ll Conte di Lerma / Araldo: Václav Lemberk / Radek Prügl / Martin Šrejma, Tebaldo: Erika Jarkovská / Jana Horáková Levicová, Voce dal cielo: Jana Sibera / Yukiko Šrejmová Kinjo. Premiéry ve Státní opeře čtvrtek28. a neděle 31. března 2013 19.00 hod.

***

BBC Philharmonic
Dirigent: HK Gruber
Chorus Viennensis
18. března 2013 Grosser Saal Konzerthaus Vídeň

program:
HK Gruber: Northwind Pictures 
Kurt Schwertsik: Nachtmusiken op. 104
=přestávka=
Igor Strawinski: Oedipus Rex
(koncertní provedení)
Oedipus – Ian Bostridge (tenor)
Jokaste – Angelika Kirchschlager (mezosoprán)
Posel – Neal Davies (basbaryton)
Pastýř – Timothy Robinson (tenor)
Kreon – Darren Jeffery (basbaryton)
Teiresias – Matthew Best (baryton)
Hlasatel – HK Gruber 
 
www.konzerthaus.at

***

Gioacchino Rossini:
Stabat Mater
Dirigent Jaroslav Kyzlink
Sbormistr: Pavel Vaněk
Adriana Kučerová (soprán)
Kateřina Jalovcová (mezzosoprán)
Peter Berger (tenor)
Jiří Sulženko (bas)
Orchestr a sbor Národního divadla
22. března 2013, Stavovské divadlo Praha

www.narodni-divadlo.cz

***

Musica Sacralis – Severáček 
Liberecký dětský sbor ZUŠ 
Sbormistryně: Silvie Pálková
Umělecký poradce: Milan Uherek
Eva Dvořáková (klavír)
Klub přátel Severáčku 2012

www.severacek.cz

Připravujeme ve spolupráci s Českým rozhlasem 3-Vltava 
Zvukovou podobu zkrácené rozhlasové verze Operního panoramatu Heleny Havlíkové najdete zde

Foto Vít Gajdůšek,  Národní divadlo Praha,  Severáček 

  1. 1
  2. 2
  3. 3

Hodnocení

Vaše hodnocení - BBC Philharmonic - KH Gruber (Vídeň 18.3.2013)

[Celkem: 0    Průměr: 0/5]

Vaše hodnocení - Rosini: Stabat Mater (Národní divadlo Praha)

[Celkem: 0    Průměr: 0/5]

Vaše hodnocení - Severáček: Musica Sacralis (CD)

[Celkem: 1    Průměr: 3/5]

Mohlo by vás zajímat


3
Komentáře. Respektujte prosím pravidla diskuze.

Please Login to comment
3 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
3 Comment authors

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
petran

Koncert Rosiniho Stabat Mater pod taktovkou pana Kyzlinka jsem navstivila vcera a neco tak krasneho jsem uz DLOUHO neslysela. Soliste byli jak individualne (ve svych ariich), tak spolecne (v duetech, kvartetech, atd) excelentni, uzasne sezpivani, v neustalem kontaktu s dirigentem a tim padem i orchestrem a sborem. Velmi osvezujici byla i cela atmosfera koncertu, kdy soliste se zajmem poslouchali jeden druheho i samostatne sborove casti, orchestr i sbor vypadali take velmi zucastnene a veskere napeti a radost prenaseli na publikum. Celemu koncertu neni co vytknout. Hodnoceni: 100%

miron

Rossiniho Stabat Mater ve Stavovském divadle lze podle mne vytknout, že pan Kyzlink nedokázal vtisknout provedení jednotící rámec, což je nedostatek větší než nepřesné nástupy nebo to, že si lze představit ideálnější kombinaci sólistů.

operka25

Také jsem na koncertu byla – u taovýchti děl je podle mne nejdůležitější, jak to na člověka působí a ne hledat skvrnky na kráse…