Operní panorama Heleny Havlíkové (147)

  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4

Jaké má ředitel Burian s Národním divadlem plány, těžko soudit, protože do dneška žádnou koncepci ani žádné plány veřejně nepředložil. Přitom i on, když se ucházel opakovaně o post „pouhého“ plzeňského ředitele, předkládal plzeňské radnici – stejně jako ostatní kandidáti – rozsáhlou uměleckou, personální, ekonomickou a provozní koncepci opřenou o důkladné analýzy. A podobně šéfovské osobnosti takového „kalibru“, jakým je řízením mnoha významných divadel ostřílený Dominique Meyer, nyní ve vedení Vídeňské státní opery, nebo například Stéphane Lissner ve vedení milánské Scaly v osobních rozhovorech líčili, jaké palbě především ze strany zřizovatele byly vystaveny jejich koncepce, bez ohledu na to, zda se aktivně ucházeli o tato místa nebo byli osloveni. A po zevrubném projednání se vybraný projekt stal závaznou součástí jejich smluv na jasně vymezené období. A samozřejmě závazným dokumentem pro hodnocení jejich působení. Tedy součástí manažerské smlouvy, která ovšem zároveň takovému šéfovi garantuje, že ho po dobu jeho funkčního období při dodržení schváleného projektu zřizovatel nemůže svévolně odvolat.

Že se ministerstvo pro jmenování nového ředitele, ba generálního ředitele Národního divadla, spokojí s mlhavými představami divadelního manažera, jakkoli zkušeného s všeobecně uznávaným renomé, nesvědčí o znalosti mezinárodních standardů a koncepčnosti práce tohoto úřadu s pravomocí rozdělovat nezanedbatelné množství peněz ze státního rozpočtu.

Burian v rozhovorech nastiňoval, že je přesvědčen, že historická budova Národního divadla musí mít jinou uměleckou koncepci a má se jinak spravovat. Že chce ovšem teprve řešit, co a kde hrát a kolik umělců a zaměstnanců bude potřebovat – a s počtem orchestrů si zlehka pohrával – prý jeden až tři. V rozhovoru pro Českou pozici 1. 2. 2013 sdělil:

Návrh transformace Národního divadla, který připravil expertní tým, není věc právní, ale kulturně-politická deklarace. Já ji beru jako závazné stanovisko ministerstva kultury. Jak návrhy na potřebné změny, tak i to, že je mám realizovat já. Žádné pochybnosti o tom nemám a budu to takto prosazovat.

… Koncepce expertního týmu musí do konce roku dostat nějakou konkrétní podobu a časový plán, který musí být vázán i na nějaký plán finanční. Velmi rád bych se začátkem fiskálního roku udělal systémové změny v organizačním řádu, které založí směřování k té takzvané autonomii.

… Řešit se musí, co a kde hrát. Pak se musí řešit, kolik na to potřebujeme umělců a zaměstnanců a jak budou organizováni. Z toho pak musí vyjít, zda budeme mít jeden orchestr nebo tři.

… Členové expertního týmu i já jsme se radili nejen s TOP 09 a Starosty, ale i s lidmi z kulturního výboru Parlamentu, ze Senátu, s politiky, o kterých vím, že se zajímají o kulturu, a s nimiž mám dlouhodobé pracovní vztahy. Ono jich zase není tolik.“

Srpnové šarády kolem odvolání Jana Buriana z ředitelského postu ministrem kultury Jiřím Balvínem se staly vítanou prázdninovou mediální pastvou. Skutečně není normální, aby byli ředitelé první národní scény odvoláváni způsobem, který postupně předváděli ministři kultury Martin Štěpánek, Jiří Besser, Alena Hanáková a naposledy Jiří Balvín. Ale to, že takového selhání ministerstva kultury obratem ruky využili někteří činoherní matadoři pro řešení svých vlastních osobních záležitostí a brali si diváky jako rukojmí, také nesvědčí o tom, že by jim leželo na srdci obecné blaho naší zlaté kapličky.Po dubnovém odvolání zcela nekompetentního Rocca, jehož úlety zejména v podobě Dona Carlose zařadily operu Národního divadla kamsi do čtvrté cenové, Burian konečně nastoupil v srpnu do funkce s ředitelkou opery Silvií Hroncovou, uměleckým ředitelem obou operních souborů Petrem Kofroněm a dvěma hudebními řediteli – Robertem Jindrou pro Národní divadlo a Martinem Leginusem pro Státní operu.

A jaká je jejich představa budoucnosti opery Národního divadla? Ti slibují téměř úplný opak: zachování autonomie obou uměleckých souborů. To potvrdila Sylvie Hroncová v rozhovoru pro říjnové vydání časopisu Národní divadlo, kde zdůraznila, že chce docílit toho, aby se oba operní soubory vzájemně inspirovaly a měly stejné podmínky k práci. Specifika takového směřování pak v rozhovoru upřesnil Petr Kofroň, když Státní opeře přisoudil tradiční repertoár a Národnímu divadlu především český – doslova uvedl: „Autonomie oper Státní opery a Národního divadla spočívá v tom, že každý dům má svůj orchestr a sbor, což bylo ostatně vždycky…“ Kofroň to ještě dále rozvedl tak, že do budoucna by se měl zase rozdělit i sólistický ansámbl, protože míchání repertoáru není dobré jak pro hlasové obory, tak provozně. O tom, co bude se Stavovským divadlem, ovšem není v rozhovorech, a to ani Burianových, ani zmínka.

Doufejme, že jeho odhodlání připravit změnu zřizovatelské formy Národního divadla z příspěvkové organizace na zvláštním zákonem zřízenou „veřejnoprávní“ instituci, podobně jako Český rozhlas a Česká televize, bude podrobeno veřejné diskusi a připomínkám.

Můžeme, ba musíme se ptát – co z toho všeho vlastně platí a jaká je skutečná perspektiva dalšího operního rozvoje naší první scény. Ukazuje se, že vše může být hodně rychle hodně jinak: ještě v květnu Burian v rozsáhlém rozhovoru pro Opera Plus (zde a zde) ohledně další budoucnosti Laterny magiky sice připustil, že vedle možnosti dalšího investování do její výrazné revitalizace, existuje možnost, že skončí – ovšem v horizontu dvou tří let. Operu v témže květnovém rozhovoru uklidňoval: „Od začátku tvrdím, že základní zadání je provozovat operu ve všech třech historických budovách, a to je i v onom zmíněném konceptu na straně tři. Takže obavy, že by někdo nechtěl provozovat vlastní operní tvorbu v Národním divadle nebo ve Státní opeře, jsou opravdu úplně absurdní. A jestli se bude provozovat opera ve Stavovském divadle, Státní opeře a v Národním divadle, tak tomu musí odpovídat i počet hudebníků – těžko to zvládne jeden orchestr o devadesáti lidech. Tomu by snad lidé, kteří v tom divadle pracují třicet let, měli rozumět.

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4

Mohlo by vás zajímat


0 0 vote
Ohodnoťte článek
1 Komentář
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments