Operní panorama Heleny Havlíkové (153)

  1. 1
  2. 2

Ve výsledku ovšem podstatné bylo hudební nastudování italského dirigenta Carla Rizziho, kdy orchestr a sbor Pařížské opery (Patrick Marie Aubert) a všichni sólisté se předvedli ve skvělé kondici. Po profesionální mediální masáži ze zámoří jsme – ne tak docela dobrovolně – uvykli, že základním kritériem kvality je Metropolitní opera. Přenos z Pařížské opery však doložil, že Evropa za těmi z Met nijak nezaostává, jen jména protagonistů nejsou tolik známá. Hospodskou Minnie skvěle ztvárnila švédská sopranistka Nina Stemme (zpívá po celém operním světě, včetně Met), věkem i tělesným habitem pro roli stárnoucí ženy, která do té doby ne a ne najít toho pravého, ideální. Dicka Johnsona zpíval italský tenorista Marco Berti a to, že hutný tenor doplňovala i objemnější tělesná korpulentnost, jen podporovalo Lehnhoffovu parodii. Ovšem jeho sok v lásce, šerif Jack Rance, byl v podání barytonisty Claudio Sgura drsňák a fešák v jednom. A nejen tato trojice byla výborná pěvecky a přesvědčivá i herecky, skvělí byli všichni včetně početného mužského sboru. Zpívalo se italsky, titulky byly k dispozici v angličtině a pro české diváky komfortně i v češtině. Ze záběrů z Opéry Bastille bylo zřejmé, že tam bylo zcela plno. U nás bylo kino Lucerna zaplněno z necelé třetiny, což je škoda, protože přenos byl po umělecké i technické kvalitě více než srovnatelný s těmi z Met. Ze záznamu je ovšem možné přenos vidět ještě 27. února v Kině 35.

Hodnocení autorky: 90 %
***

Nouzové přistání v Muzeu hudby
České muzeum hudby je nádherný a inspirativní prostor, využívaný právem pro produkce, v nichž se propojuje hudba a výtvarné umění, jak opakovaně dokládají specifické vokální pořady Strun podzimu, které v nich prezentují různé netradiční folklórní soubory ze vzdálených koutů světa. Magický prostor odsvěceného bývalého barokního kostela sv. Máří Magdaleny, který sloužil i jako pošta, četnická kasárna a archiv s velkolepou dvoranou, „pavlačovými“ ochozy a schodištěm se zvláštními průhledy je ideální „laboratoří“ a líhní pro zprostředkování živého kontaktu s hudbou.

Byla to dobrá volba ze strany PKF – Prague Philharmonia právě sem umístit koncert čtveřice klarinetistů, kteří si říkají Clarinet Factory (Luděk Boura, Vojtěch Nýdl, Jindřich Pavliš a Petr Pepíno Valášek), s programem nazvaným Hudba ticha.Pochopitelně se vynoří asociace na legendární Sound of silence Simona a Garfunkela a vybudí očekávání, jak se s odkazem těchto písničkářů Clarinet Factory vypořádá. Clarinet Factory ale tu linii zcela pominula. Jejich poeticky hravá produkce odkazovala spíše na minimalistu Steva Reicha, ale i Smetanovu Vltavu nebo na Messiaena. Byla „oživena“ efektní laserovou harfou (se zelenými paprsky), perkusemi Alana Vitouše a vizuálními kreacemi Petra Nikla. Na stěny, schodiště a strop promítal skrze různá „udělátka“ náhodné obrazce bublinek, písku, víření (zabarvené) vody – létala i letadélka na gumičku nebo „ptáček na baterky“. Nikl měl na hlavě špičatou velečepici, plněnou vzduchem, která se při děkovačce ukláněla. Jedno z letadélek si při nouzovém přistání poškodilo křidélko, ale to jistě půjde opravit. Interiér Muzea hudby by obstál, i kdyby zůstalo jen ticho. Bylo to jako oslava něčích narozenin v „klubu“ spřízněných duší, docela milá možnost „být spolu“ – jen nebylo zřejmé, kdo je oslavenec.

Hodnocení autorky: 60 %
***

Inspirace na dny příští
Hvězdy barokní opery: Mezi snem a realitou. Raffaella Milanesi (soprán). Collegium 1704, dirigent Václav Luks. Na programu Joseph Haydn, Antonio Salieri, Gioacchino Rossini, Ludwig van Beethoven, Gaetano Donizetti, Vincenzo Bellini. Úterý 18. února v 19:30 hodin. Rudolfinum – Dvořákova síň.

Georges Bizet: Carmen. Hudební nastudování Mario De Rose, režie Jana Kališová, scéna a kostýmy Jana Zbořilová, Agnieszka Pátá, sbormistr Martin Veselý, pohybová spolupráce Jaroslava Leufenová. Carmen – Šárka Hrbáčková / Sandra Schwarzhaupt, Don José – Lázaro Calderón / WeiLong Tao, Escamillo – Alexandr Beň / Svatopluk Sem, Micaëla – Petra Perla Nôtová / Yukiko Šrejmová Kinjo, Zuniga – František Brantalík / Miloš Horák, / Peter Paleček, Moralès – Jiří Brückler / Josef Falta, Frasquita – Iva Hošpesová / Eva Štruplová, Mercèdes – Miroslava Veselá / Dagmar Volfová, Dancaïre – Josef Falta / Josef Moravec, Remendado – Tomáš Kořínek / Aleš Voráček. Orchestr a sbor Jihočeského divadla. Premiéra v pátek 21. února 2014 v 19:00 hodin. DK Metropol České Budějovice.

Petr Iljič Čajkovskij: Evžen Oněgin. Premiéra v neděli 23. února 2014 v 19:00 hodin. Slezské divadlo Opava (protagonisty inscenace web divadla neuvádí).

Giacomo Puccini:
La fanciulla del West
Dirigent: Carlo Rizzi
Režie: Nikolaus Lehnhoff
Scéna: Raimund Bauer
Kostýmy: Andrea Schmidt-Futterer
Světlo: Duane Schuler
Video: Jonas Gerberding
Choreografie: Denni Sayers
Sbormistr: Patrick Marie Aubert
Orchestre et Choeur de l’Opéra national de Paris
(koprodukce l’Opéra national de Paris / De Nederlandse Opera Amsterdam)
Premiéra 1. února 2014
Opéra Bastille Paříž
(přímý přenos 10. 2. 2014 kino Lucerna Praha)

Minnie – Nina Stemme
Jack Rance – Claudio Sgura
Dick Johnson – Marco Berti
Nick – Roman Sadnik
Ashby – Andrea Mastroni
Sonora – André Heyboer
Trin – Emanuele Giannino
Sid – Roberto Accurso
Bello – Igor Gnidii
Harry – Eric Huchet
Joe – Rodolphe Briand
Happy – Enrico Marabelli
Larkens – Wenwei Zhang
Billy Jackrabbit – Ugo Rabec
Wowkle – Anna Pennisi
Jake Wallace – Alexandre Duhamel
José Castro – Matteo Peirone
Un Postiglione – Olivier Berg
Un baritono – Daejin Bang

www.operadeparis.fr
ifp.rtrk.cz

***

Clarinet Factory – Alan Vitouš – Petr Nikl: 
Hudba z ticha
Luděk Boura (klarinet)
Vojtěch Nýdl (klarinet)
Jindřich Pavliš (klarinet)
Petr Pepíno Valášek (basklarinet)
Jindřich Pavliš (basklarinet)
Vojtěch Nýdl (zpěv)
Alan Vitouš (perkuse)
Petr Nikl (vizuální a prostorové zpracování)
13. února 2014 České muzeum hudby Praha

www.pkf.cz

Připravujeme ve spolupráci s Českým rozhlasem-Vltava
Zvukovou podobu zkrácené rozhlasové verze Operního panoramatu Heleny Havlíkové najdete zde

Foto Charles Duprat, archiv, Victor Tonelli, Leoš Skokan

  1. 1
  2. 2

Hodnocení

Vaše hodnocení - Puccini: La fanciulla del West (Opéra National de Paris)

[Celkem: 0    Průměr: 0/5]

Vaše hodnocení - Clarinet Factory/Vitouš/Nikl: Hudba z ticha (České muzeum hudby Praha)

[Celkem: 0    Průměr: 0/5]

Mohlo by vás zajímat


Komentáře. Respektujte prosím pravidla diskuze.

Please Login to comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
Upozornit na