Operní panorama Heleny Havlíkové (170)

  1. 1
  2. 2

Pro různé podoby ďábelského Lindorfa má sice Pavel Vančura dostatečně sonorní bas a pro tuto roli hlasové předpoklady, nicméně ani kostým kapitána se spoustou vyznamenání, za kterého je v Benátkách, ani pelerína a lékařský kufřík – příhodně ve tvaru rakve u Antonie – z něj neudělají přízračného Hoffmannova protihráče, rozhodnutého básníka zničit. Možná to byl záměr, protože v pojetí Martina Otavy básníka nakonec nezničí Lindorf, ale jeho přítel Nicklausse. Žárlivě pozoruje Hoffmannovy milostné úlety a dobrovolně se nechá zneužívat – než pochopí, že ho nikdy nezíská. Když dospěje do bezvýchodného bodu zlomu, Hoffmanna otráví smrtelnou dávkou drogy a sám se nad jeho mrtvolou zastřelí revolverem. Václava Krejčí Housková, která zpívá Nicklausse i v plzeňské inscenaci, i v Liberci zvládá tuto roli s pěveckou jistotou. V liberecké inscenaci ovšem podivný čtyřúhelník Hoffmann, jeho lásky, Nicklausse a Lindorf v různých podobách, ještě výrazně doplňuje postava idiotského kulhajícího hrbatého sluhy, který má sice v celé opeře jedinou velkou árii jako Frantz, zde ovšem svou groteskně zveličenou obsedantní uklízecí mánií s koštětem a hadrem dotváří galerii vyšinutých postav. Martin Doubravský v hudebním nastudování hudebně vyjádřil základní výrazové vrstvy této opery. Třebaže poslední operní režie Martina Otavy na postu ředitele libereckého divadla nepatří k přelomovým, vznikla divácky atraktivní inscenace, která ctí libreto i hudbu a nabízí neobvyklý pohled nejen na vztah Hoffmanna a Nicklausse, ale daří se rozšířit galerii postav i začleněním pitvorného Andrése / Cochenilla / Frantze / Pitichinaccia do bláznivého příběhu.

Hodnocení autorky: 75 %
***

Stý most Collegia 1704
Další koncert Collegia 1704 v rámci cyklu Hudební most Praha–Drážďany byl věnován italským skladatelům první poloviny osmnáctého století, kteří působili v Neapoli, avšak prezentoval toto operní centrum, které ovládlo celou Evropu, jinými žánry: z díla Alessandra Scarlattiho zazněla v podání sopranistky Hany Blažíkové velká scéna Krásná matko květů o milostném soužení, z díla jeho syna Domenica Scarlattiho kontrapunkticky spletité zhudebnění sekvence Stabat mater a Francesco Durante byl zastoupen pětihlasým kajícím žalmem Miserere. Collegium 1704, tentokrát v komorním obsazení continua (violoncello, kontrabas, varhany a theorba) a dvojicí houslí (Helena Zemanová a Jana Chytilová) a Collegium Vocale 1704 pod vedením Václava Lukse opět osvědčilo své špičkové kvality a hluboké souznění se stylem a nároky interpretovaných skladeb, umocněných navíc prostorem kostela Panny Marie Sněžné s nejvyšší kostelní klenbou ze všech chrámu v Praze. Tímto koncertem oslavilo Collegium sté pokračování svého cyklu, který prostřednictvím hudby propojuje Prahu a Drážďany už od roku 2008.V Mladé frontě Dnes se 6. června objevil článek Michaely Svobodové, který dovozoval protekci Luksova Collegia při výběrovém dotačním řízení Ministerstva kultury, protože s Collegiem na lesní roh občas také hraje Miroslav Rovenský, který je v současné době náměstkem ministra kultury a vystupuje díky svému umění hry na přirozený lesní roh i s řadou jiných souborů.

Nejsem členkou jedenáctičlenné komise, která bodováním rozhoduje o přidělení ministerských grantů na podporu projektů profesionálního hudebního umění v oblasti klasické hudby, ostatně jejím členem není ani Miroslav Rovenský, takže vycházím z veřejně dostupných zdrojů. Řadu členů komise ovšem osobně znám a neumím si dost dobře představit, že by se nechali náměstkem zaúkolovat, komu ze žadatelů mají přidělit kolik bodů. Ohodnocení, které Collegium v okruzích Koncertní akce v oblasti staré hudby a Koncertní akce výjimečné dramaturgické objevnosti získalo, se podle mé zkušenosti z desítek jejich koncertů jednoznačně opírá o skutečně špičkovou úroveň tohoto souboru, a to i v mezinárodním srovnání.

Pokud bychom porovnali náklady a výši přidělené dotace, tak Collegium zdaleka nedosahuje výše finanční podpory řady jiných hudebních akcí, která vystupuje až k šedesáti šesti procentům nákladů. Dotace na úrovni čtvrtiny nákladů v případě cyklu Hudebního mostu Praha–Drážďany ve výši pět set tisíc s celkovými náklady na pražskou část lehce pod dva miliony se rozhodně nijak nevymyká – natož pak pouhá ani ne sedmi procentní dotace ve výši čtyři sta padesát tisíc na cyklus Hvězdy barokní opery s celkovým rozpočtem k sedmi milionům.

Co a kdo sledoval tímto článkem, který zkresluje fakta, se lze jen dohadovat, ale jednoznačně jde o zlovolnou pomluvu, jejíž nepravdivost si každý může ověřit na webových stránkách Ministerstva kultury, kde jsou výsledky dotačního řízení zveřejněny.

Hodnocení autorky: 90 %
***

Inspirace na dny příští
René Pape – recitál: Verdi a Wagner. Český národní symfonický orchestr, dirigent Jonas Alber. Obecní dům, Smetanova síň, úterý 17. června 2014 v 19.30 hodin

Smetanova Litomyšl – Giuseppe Scarlatti: Armida. Hudební nastudování a dirigent Marek Štryncl, režie a choreografie Helena Kazárová. Armida – Alice Martini, Rinaldo – Lucie Rozsnyó, Ubaldo – Jaroslav Březina. Tance a balety tří století – sólistky souboru Hartig Ensemble, Nymfy, Armidiny společnice, Fúrie – Michaela Bartlová, Barbora Dastychová, Blanka Ferjentsik Wernerová. Barokní orchestr Musica Florea. Zámek Nové Hrady u Litomyšle, premiéra pátek 20. června 2014 ve 20.00 hodin, další představení sobota 21. a neděle 22. června 2014, 20.00 hodin

Giuseppe Verdi: Macbeth. Hudební nastudování Ewa Michnik, režie Bruno Berger-Gorski, scéna a světelný design Paweł Dobrzycki, kostýmy Małgorzata Słoniowska, choreografie Bożena Klimczak, sbormistryně Anna Grabowska-Borys. Macbeth – Jerzy Mechliński, Banquo – Marek Paśko, Lady Macbeth – Magdalena Barylak, Macduff – Nikolay Dorozhkin, Malcolm- Aleksander Zuchowicz. Orchestr, sbor a balet Wrocławské opery. Wrocław, Hala století, neděle 22. června 2014 v 19.00 hodin
***

Jacques Offenbach:
Hoffmannovy povídky
Dirigent: Martin Doubravský
Režie a scéna: Martin Otava
Kostýmy: Aleš Valášek
Sbormistr: Tvrtko Karlovič
Dramaturgie: Linda Keprtová
Orchestr, sbor a balet Divadla F. X. Šaldy
Premiéra 30. května 2014 Šaldovo divadlo Liberec
(psáno z reprízy 10.6.2014)

Hoffmann –Tomáš Černý
Olympia – Olga Jelínková
Giulietta – Lucie Hájková
Antonia – Věra Poláchová
Nicklausse – Václava Krejčí Housková
Lindorf / Coppélius / Dapertutto / Dr. Mirakel – Pavel Vančura
Andres / Cochenille / Pitichinaccio / Frantz –Jiří Bartoš Sturc
Antoniina Matka – Blanka Černá
Spalanzani / Nathanael – Dušan Růžička
Hermann / Schlémil –Pavel Kobrle
Luther / Crespel – Jaroslav Patočka
Stella – Hana Postránecká

www.saldovo-divadlo.cz

Hudební most Praha – Drážďany 2014
Collegium 1704 & Collegium Vocale 1704
Dirigent: Václav Luks
13. června 2014 Kostel Panny Marie Sněžné Praha

program:
Domenico Scarlatti: Stabat Mater
Francesco Durante: Miserere
Alessandro Scarlatti: Bella Madre de’fiori

www.collegium1704.com

Připravujeme ve spolupráci s Českým rozhlasem-Vltava

Zvukovou podobu zkrácené rozhlasové verze Operního panoramatu Heleny Havlíkové najdete zde

Foto Roman Dobeš, Michal Adamovský

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

  1. 1
  2. 2

Hodnocení

Vaše hodnocení - Offenbach: Hoffmannovy povídky (DFXŠ Liberec)

[yasr_visitor_votes postid="110222" size="small"]

Vaše hodnocení - Scarlatti: Stabat Mater etc (Hudební most Praha-Drážďany 2014)

[yasr_visitor_votes postid="113337" size="small"]

Mohlo by vás zajímat


0 0 vote
Ohodnoťte článek
1 Komentář
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments