Operní panorama Heleny Havlíkové (170)

  1. 1
  2. 2

Pro různé podoby ďábelského Lindorfa má sice Pavel Vančura dostatečně sonorní bas a pro tuto roli hlasové předpoklady, nicméně ani kostým kapitána se spoustou vyznamenání, za kterého je v Benátkách, ani pelerína a lékařský kufřík – příhodně ve tvaru rakve u Antonie – z něj neudělají přízračného Hoffmannova protihráče, rozhodnutého básníka zničit. Možná to byl záměr, protože v pojetí Martina Otavy básníka nakonec nezničí Lindorf, ale jeho přítel Nicklausse. Žárlivě pozoruje Hoffmannovy milostné úlety a dobrovolně se nechá zneužívat – než pochopí, že ho nikdy nezíská. Když dospěje do bezvýchodného bodu zlomu, Hoffmanna otráví smrtelnou dávkou drogy a sám se nad jeho mrtvolou zastřelí revolverem. Václava Krejčí Housková, která zpívá Nicklausse i v plzeňské inscenaci, i v Liberci zvládá tuto roli s pěveckou jistotou. V liberecké inscenaci ovšem podivný čtyřúhelník Hoffmann, jeho lásky, Nicklausse a Lindorf v různých podobách, ještě výrazně doplňuje postava idiotského kulhajícího hrbatého sluhy, který má sice v celé opeře jedinou velkou árii jako Frantz, zde ovšem svou groteskně zveličenou obsedantní uklízecí mánií s koštětem a hadrem dotváří galerii vyšinutých postav. Martin Doubravský v hudebním nastudování hudebně vyjádřil základní výrazové vrstvy této opery. Třebaže poslední operní režie Martina Otavy na postu ředitele libereckého divadla nepatří k přelomovým, vznikla divácky atraktivní inscenace, která ctí libreto i hudbu a nabízí neobvyklý pohled nejen na vztah Hoffmanna a Nicklausse, ale daří se rozšířit galerii postav i začleněním pitvorného Andrése / Cochenilla / Frantze / Pitichinaccia do bláznivého příběhu.

Hodnocení autorky: 75 %
***

Stý most Collegia 1704
Další koncert Collegia 1704 v rámci cyklu Hudební most Praha–Drážďany byl věnován italským skladatelům první poloviny osmnáctého století, kteří působili v Neapoli, avšak prezentoval toto operní centrum, které ovládlo celou Evropu, jinými žánry: z díla Alessandra Scarlattiho zazněla v podání sopranistky Hany Blažíkové velká scéna Krásná matko květů o milostném soužení, z díla jeho syna Domenica Scarlattiho kontrapunkticky spletité zhudebnění sekvence Stabat mater a Francesco Durante byl zastoupen pětihlasým kajícím žalmem Miserere. Collegium 1704, tentokrát v komorním obsazení continua (violoncello, kontrabas, varhany a theorba) a dvojicí houslí (Helena Zemanová a Jana Chytilová) a Collegium Vocale 1704 pod vedením Václava Lukse opět osvědčilo své špičkové kvality a hluboké souznění se stylem a nároky interpretovaných skladeb, umocněných navíc prostorem kostela Panny Marie Sněžné s nejvyšší kostelní klenbou ze všech chrámu v Praze. Tímto koncertem oslavilo Collegium sté pokračování svého cyklu, který prostřednictvím hudby propojuje Prahu a Drážďany už od roku 2008.V Mladé frontě Dnes se 6. června objevil článek Michaely Svobodové, který dovozoval protekci Luksova Collegia při výběrovém dotačním řízení Ministerstva kultury, protože s Collegiem na lesní roh občas také hraje Miroslav Rovenský, který je v současné době náměstkem ministra kultury a vystupuje díky svému umění hry na přirozený lesní roh i s řadou jiných souborů.

Nejsem členkou jedenáctičlenné komise, která bodováním rozhoduje o přidělení ministerských grantů na podporu projektů profesionálního hudebního umění v oblasti klasické hudby, ostatně jejím členem není ani Miroslav Rovenský, takže vycházím z veřejně dostupných zdrojů. Řadu členů komise ovšem osobně znám a neumím si dost dobře představit, že by se nechali náměstkem zaúkolovat, komu ze žadatelů mají přidělit kolik bodů. Ohodnocení, které Collegium v okruzích Koncertní akce v oblasti staré hudby a Koncertní akce výjimečné dramaturgické objevnosti získalo, se podle mé zkušenosti z desítek jejich koncertů jednoznačně opírá o skutečně špičkovou úroveň tohoto souboru, a to i v mezinárodním srovnání.

Pokud bychom porovnali náklady a výši přidělené dotace, tak Collegium zdaleka nedosahuje výše finanční podpory řady jiných hudebních akcí, která vystupuje až k šedesáti šesti procentům nákladů. Dotace na úrovni čtvrtiny nákladů v případě cyklu Hudebního mostu Praha–Drážďany ve výši pět set tisíc s celkovými náklady na pražskou část lehce pod dva miliony se rozhodně nijak nevymyká – natož pak pouhá ani ne sedmi procentní dotace ve výši čtyři sta padesát tisíc na cyklus Hvězdy barokní opery s celkovým rozpočtem k sedmi milionům.

Co a kdo sledoval tímto článkem, který zkresluje fakta, se lze jen dohadovat, ale jednoznačně jde o zlovolnou pomluvu, jejíž nepravdivost si každý může ověřit na webových stránkách Ministerstva kultury, kde jsou výsledky dotačního řízení zveřejněny.

Hodnocení autorky: 90 %
***

Inspirace na dny příští
René Pape – recitál: Verdi a Wagner. Český národní symfonický orchestr, dirigent Jonas Alber. Obecní dům, Smetanova síň, úterý 17. června 2014 v 19.30 hodin

Smetanova Litomyšl – Giuseppe Scarlatti: Armida. Hudební nastudování a dirigent Marek Štryncl, režie a choreografie Helena Kazárová. Armida – Alice Martini, Rinaldo – Lucie Rozsnyó, Ubaldo – Jaroslav Březina. Tance a balety tří století – sólistky souboru Hartig Ensemble, Nymfy, Armidiny společnice, Fúrie – Michaela Bartlová, Barbora Dastychová, Blanka Ferjentsik Wernerová. Barokní orchestr Musica Florea. Zámek Nové Hrady u Litomyšle, premiéra pátek 20. června 2014 ve 20.00 hodin, další představení sobota 21. a neděle 22. června 2014, 20.00 hodin

Giuseppe Verdi: Macbeth. Hudební nastudování Ewa Michnik, režie Bruno Berger-Gorski, scéna a světelný design Paweł Dobrzycki, kostýmy Małgorzata Słoniowska, choreografie Bożena Klimczak, sbormistryně Anna Grabowska-Borys. Macbeth – Jerzy Mechliński, Banquo – Marek Paśko, Lady Macbeth – Magdalena Barylak, Macduff – Nikolay Dorozhkin, Malcolm- Aleksander Zuchowicz. Orchestr, sbor a balet Wrocławské opery. Wrocław, Hala století, neděle 22. června 2014 v 19.00 hodin
***

Jacques Offenbach:
Hoffmannovy povídky
Dirigent: Martin Doubravský
Režie a scéna: Martin Otava
Kostýmy: Aleš Valášek
Sbormistr: Tvrtko Karlovič
Dramaturgie: Linda Keprtová
Orchestr, sbor a balet Divadla F. X. Šaldy
Premiéra 30. května 2014 Šaldovo divadlo Liberec
(psáno z reprízy 10.6.2014)

Hoffmann –Tomáš Černý
Olympia – Olga Jelínková
Giulietta – Lucie Hájková
Antonia – Věra Poláchová
Nicklausse – Václava Krejčí Housková
Lindorf / Coppélius / Dapertutto / Dr. Mirakel – Pavel Vančura
Andres / Cochenille / Pitichinaccio / Frantz –Jiří Bartoš Sturc
Antoniina Matka – Blanka Černá
Spalanzani / Nathanael – Dušan Růžička
Hermann / Schlémil –Pavel Kobrle
Luther / Crespel – Jaroslav Patočka
Stella – Hana Postránecká

www.saldovo-divadlo.cz

Hudební most Praha – Drážďany 2014
Collegium 1704 & Collegium Vocale 1704
Dirigent: Václav Luks
13. června 2014 Kostel Panny Marie Sněžné Praha

program:
Domenico Scarlatti: Stabat Mater
Francesco Durante: Miserere
Alessandro Scarlatti: Bella Madre de’fiori

www.collegium1704.com

Připravujeme ve spolupráci s Českým rozhlasem-Vltava

Zvukovou podobu zkrácené rozhlasové verze Operního panoramatu Heleny Havlíkové najdete zde

Foto Roman Dobeš, Michal Adamovský

  1. 1
  2. 2

Hodnocení

Vaše hodnocení - Offenbach: Hoffmannovy povídky (DFXŠ Liberec)

[Celkem: 0    Průměr: 0/5]

Vaše hodnocení - Scarlatti: Stabat Mater etc (Hudební most Praha-Drážďany 2014)

[Celkem: 0    Průměr: 0/5]

Mohlo by vás zajímat


1
Komentáře. Respektujte prosím pravidla diskuze.

Please Login to comment
1 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
1 Comment authors

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Jiří Vokoun

Já jako hudební laik,přesto ale nadšený posluchač a divák,recenze beru spíše jako vodítko a upozornění.A na to,co vidím a slyším,si názor utvořím sám,bez ohledu na recenzi.Na liberecké Hoffmanovi povídky jsem četl asi tři recenze a každá byla jiná,hlavně z hlediska pěveckého obsazení hlavní role.Takže teď už jenom zarezervovat vstupenky na podzimní představení a přesvědčit se na vlastní oči a uši,jak to vlastně je.