Operní panorama Heleny Havlíkové (189)

  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4

Především však není zřejmý důvod této aktualizace, kterou Treliński polopatě ještě převyprávěl v obsahu opery v programu – že by v nedůvěře k českým divákům, zda jeho koncepci pochopí? Jeho zmínky o „komplexu Salome“, který klade na roveň Freudovým úvahám, berme s humorem – jako cimrmanovské objevování již objeveného. Biblické postavy jsou ale takto zjednodušeně nepřenosné. Když tetrarcha pobíhá po sektorové kuchyni v ponožkách a rozhaleném županu, aby vyniklo, že jinak má na sobě pouze slipy, a Joachanan má coby zhmotnění mužů v představách Salome podobu nahého dubla nebo obřího chlupatého pavouka nebo světelné koule, je to spíše jen úlitba soudobým evropským inscenačním trendům, které nadřazují režijní modifikace nad hudbu a libreto, jak je jejich tvůrci vtělili do svých oper. Pokud chtěli inscenátoři akcentovat problematiku týraných dětí, dozajista závažnou, jistě by našli operu, která právě toto téma zpracovává. Trelińského Salome tak připomíná bibli v šuplících dnešních hotelových pokojů – nikdo ji sice nečte, ale ten pocit, že tam je, přináší jistou úlevu.Hlavním přínosem nového nastudování Salome bylo alespoň hudební nastudování Heiko Mathiase Förstera. Tento čerstvý šéfdirigent Janáčkovy filharmonie Ostrava se nedávno záslužně ujal světové premiéry Dvořákova Alfreda a ve Státní opeře již nastudoval Verdiho Otella (2009), Massenetova Dona Quichotta (2010) a operu Carla Marii von Webera Tři Pintové (2011). Ne, že by vše při premiéře znělo dokonale, ale podařilo se postihnout onu až opojně mnohotvárnou paletu orchestrálních barev Straussovy bohaté partitury. A přitom většinou i ve zrádné akustice Státní opery orchestr nepřekrýval sólisty, pokud zpívali v popředí jeviště.

Gun-Brit Barkmin (kterou známe již jako Janáčkovu Emilii Marty nebo Alžbětu z Brittenovy Gloriany) se z „pasti“, kterou Strauss v roli Salome nastražil sopranistkám, když se s dívčím projevem musí prosadit nad mohutným zvukem orchestru (úspěch s ní slavila například Ema Destinnová), dostala tak, že zpívala naplno i za cenu ostřejších tónů. Pokud bylo možné v šeru jeviště postřehnout, naplňovala ovšem režijní koncepci a nestyděla se používat i explicitně sexuální gesta. Herodes Jacka Laszczkowského hlavně hřímal – snad aby zakryl, že místo panství v Judeji neovládá ani svou kuchyni pod dohledem své ženy, v pěvecky nevýrazném podání Veroniky Hajnové. Polský barytonista Tomasz Konieczny se v Praze již prosadil jako Kurwenal v Tristanovi a Isoldě, Amfortas ve Wagnerově Parsifalovi nebo v ďábelské čtyřroli v Hoffmannových povídkách Jacquese Offenbacha. Jeho hlas sice zněl z orchestřiště s objemem hodným proroka Jochanaana, škoda však, že sólista nevyužil tohoto umístění a přímého kontaktu s dirigentem alespoň k dynamické plasticitě svého projevu.

Nabízí se srovnání s inscenací Salome, v níž tehdy čerstvě samostatná Státní opera Praha v roce 1992 doslova „vytřela zrak“ své konkurenci „u Vltavy“ nejen strhujícím hudebním nastudováním Hilaryho Griffithse a v našich poměrech moderně stylizovanou režií Dominika Neunera, ale i výkony Gail Gilmor v titulní roli, Antonie Denygrové jako Herodiady a Richarda Haana coby Jochanaana. Tentokrát jde jen o import současné operní módy vnucování výkladů režisérů, kteří nedůvěřují inscenovanému opernímu dílu – ale hlavně mu neporozuměli, zplošťují ho a deformují k obrazu svému.

Hodnocení autorky: 65 %
***

Inspirace na dny příští
Bedřich Smetana: Libuše. Dirigent Robert Jindra, režie Petr Novotný, scéna Ivo Žídek ml., kostýmy Irena Greifová, sbormistr Pavel Vaněk. Libuše – Dana Burešová, Přemysl ze Stadic – Martin Bárta, Chrudoš od Otavy – Peter Mikuláš, Krasava – Jitka Svobodová, Šťáhlav na Radbuze – Tomáš Černý, Lutobor z Dobroslavského Chlumce – Jiří Sulženko, Radovan od Kamena Mosta – Roman Janál, Radmila – Yvona Škvárová, První žnec – Barbora Perná, Druhý žnec – Lucie Hájková, Třetí žnec – Eliška Weissová, Čtvrtý žnec – Václav Lemberk. Národní divadlo, úterý 28. října 2014 v 17.00 hodin.

Jitka Novotná: Když vaří múzy. Netradiční kuchařka přináší šestnáct rozhovorů s výraznými osobnostmi klasické hudby: Radek Baborák, Jiří Bělohlávek, Kateřina Englichová, Marie Fajtová, Jitka Hosprová, Simona Houda Šaturová, Jakub Hrůša, Marko Ivanović, Roman Janál, Ondrej Lenárd, Štefan Margita, Dagmar Pecková, Libor Pešek, Leoš Svárovský, Magdalena Švecová, Ivan Ženatý. Křest knihy – Galerie Vinohradská 12, čtvrtek 30. října 2014 v 17.30 hodin.

Struny podzimu: Didgori – gruzínská vokální polyfonie. České muzeum hudby, čtvrtek 30. října v 19.30 hodin.

Viktor Ullmann: Pád Antikrista. Hudební nastudování Miloslav Oswald, režie Jan Antonín Pitínský, sbormistryně Lubomíra Hellová, pohybová spolupráce – eurytmie Nataša Kraus, scéna Tomáš Rusín, kostýmy Zuzana Rusínová. Der Regent / Der Dämon des Regenten – Jakub Rousek / Václav Málek, Der Priester  – Petr Martínek / Michal Pavel Vojta, Der Techniker / Das Gespenst des Technikers – Martin Štolba / Jakub Tolaš, Der Künstler  – Milan Vlček / Dušan Růžička, Der Wärter – Greis – Jiří Přibyl / Vladislav Zápražný, Der unvollkommene Engel des Priesters  – Lucie Janderková / Helena Beránková, Ausrufer – Ondřej Doležal, Eurytmistka – Nataša Kraus, Dav – Vendula Hlubková / Kateřina Pešková / Petra Savaskan / Radek Leszczynski / Jindřich Suk / Jan Vaculík. Moravské divadlo Olomouc, pátek 31. října v 19.00 hodin.

Georges Bizet: Carmen. Dirigent Pablo Heras-Casado, režie Richard Eyre. Carmen – Anita Rachvelishvili, Micaëla – Anita Hartig, Don José – Aleksandrs Antonenko, Escamillo – Ildar Abdrazakov. Přímý přenos z Metropolitní opery do kin v České republice, sobota 1. listopadu v 17.45 hodin.

Simona Houda Šaturová – křest nového CD Decade, Refektář Emauzského kláštera Praha, neděle 2. listopadu 2014 v 19.00 hodin.
***

Collegium 1704 v Rudolfinu 2014
(dříve pod názvem Hvězdy barokní opery)
Mozart v záři slunce
Bejun Mehta (kontratenor)
Dirigent: Václav Luks
Collegium 1704
21. října 2014 Dvořákova síň – Rudolfinum Praha

program: 
Wolfgang Amadeus Mozart: 
– Symfonie č. 26 Es Dur KV 184, Cara lontano ancora (opera Ascanio in Alba KV 111)
– Sinfonia a árie Già dagli occhi (opera Mitridate il re di Ponto KV 87)
– Ah di si nobil alma (opera Ascanio in Alba KV 111)
– Divertimento F dur KV 138
Christoph Willibald Gluck: 
– Pensa a serbarmi a Se il fulmine sospendi (opera Ezio)
Wolfgang Amadeus Mozart: Symfonie č. 23 D dur KV 181 
Johann Christian Bach: No que non ha la sorte, Vò solcando un mar crudele (opera Artaserse)

www.collegium1704.com
***

Diana Damrau & Nicolas Testé
Dirigent: Łukasz Borowicz
Diana Damrau (soprán)
Nicolas Testé (basbaryton)
PKF – Prague Philharmonia
19. října 2014 Smetanova síň – Obecní dům Praha

program:

Vincenzo Bellini: I Capuleti e i Montecchi
„O quante volte“ (Giulietta)

Gaetano Donizetti: Lucia di Lammermoor 
„Ebben? Di tua speranza … Ah,cedi, cedi… Al ben dei tuoi“
(Scena ed Aria Raimondo con Lucia)

Vincenzo Bellini: I puritani
„O rendetemi la speme…Qui la voce sua save…Vien‘ diletto“ (Elvira)

Vincenzo Bellini: Norma
overture (orchestra)

Vincenzo Bellini: La sonnambula
„Vi ravviso…“ (il Conte)
„Ah, non credea mirarti … Ah, non giunge“ (Amina)

=přestávka=

Giuseppe Verdi: La traviata
Orchester (Traviata Prélude)

Giuseppe Verdi: La traviata
„È strano… Ah, fors’ è lui… Sempre libera“ (Violetta)

Giuseppe Verdi: I masnadieri
„Un ignoto tre lune or sanno“ (Massimiliano)
„Venerabile, o padre… Lo sguardo avea degli angeli“ (Amalia)

Pietro Mascagni: Cavalleria rusticana
„Intermezzo” (orchestra)

Giuseppe Verdi: Il trovatore
„Allerta, allerta! …Di due figli vivea padre beato“ (Ferrando)

Ruggero Leoncavallo: Pagliacci
„Qual fiamma aveva nell guardo! …. Stridono lassù“ (Nedda)

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4

Hodnocení

Vaše hodnocení - Collegium 1704 -V.Luks & B. Mehta (Collegium 1704 v Rudolfinu 2014)

[yasr_visitor_votes postid="131760" size="small"]

Vaše hodnocení - Strauss: Salome (ND Praha)

[yasr_visitor_votes postid="131084" size="small"]

Vaše hodnocení - PKF–Prague Philharmonia -Ł.Borowicz & D.Damrau, N.Testé (19.10.2014 Praha)

[yasr_visitor_votes postid="131761" size="small"]

Mohlo by vás zajímat