Operní panorama Heleny Havlíkové (201)

  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4

Po všech těch režijních experimentech a nelogičnostech, se kterými se na festivalu Janáček Brno prezentovaly soubory ze Štýrského Hradce a Záhřebu, přes věhlas režiséra Petera Konwitschneho i současnou módu Mackerrasovy Jenůfy, bylo opavské nastudování úlevným zjištěním, jak působivá je inscenace v citlivém hudebním nastudování Petra Šumníka, které ukázalo oprávněnost a smysl takzvané Kovařovicovy verze. A stejně tak měl plné oprávnění respekt ke krojům (kostýmy Tomáš Kypta) a realitě moravské vesnice – při logickém vypracování charakterů postav a jejich vztahů režisérkou Janou Pletichovou Andělovou.Přidání šedé opilecké postavy Tómy Buryji (Roman Cimbál) jako Kostelniččina přeludu mrtvého manžela, vhodně dokreslovalo portrét pobožné Kostelničky. Byl to právě on, prapůvodce Kostelniččina životního trápení, kdo znovu a znovu těžce rozpohyboval dřevěné trámoví, stěnu i mohutný kříž, zasazené do středového čepu (scéna Jaroslav Milfajt), aby „sestavil“ další prostor pro další situace, které „valí“ na Kostelničku. Když ale Kostelnička udusila Jenůfčino novorozeně přímo na stole svým šátkem, taková vražda na jevišti už byla příliš explicitní. A bílé ruce se sekyrami, které během předehry avizovaly dav, který se v závěru opery na Jenůfu a pak na Kostelničku chce vrhnout, působil svou popisností naivně.

Žádný z opavských sólistů asi neskončí v Metropolitní opeře, ale pro udržení domácí operní kultury jsou nepostradatelní a je třeba jejich práci ocenit, včetně sboru pod vedením Kremeny Pešakové i baletu v tradiční choreografii Jiřího Kyseláka. Především Katarína Jorda Kramolišová od koloraturní Belliniho Normy obdivuhodně dozrála do svébytného pojetí Kostelničky bez vnějškového patosu, ale jako „obyčejné“ ženské, které se přes všechnu snahu i respekt, který si navzdory své chudobě v komunitě vesnice pracně vytvořila, život znovu a znovu vymyká z rukou. Vedle takové Kostelničky obstála menším lyrickým sopránem Tereza Kavecká jako spíše pasivní, bezradná, jakkoli půvabná oběť událostí. Juraj Nociar zde není jen vesnický furiant, ale muž, který se v hraniční situaci není schopen vyrovnat se svou zodpovědností. Vedle něj Jakub Rousek postihl vývoj Lacy od grobiánského hromotluckého morouse po člověka, který složitě hledá způsob, jak vyjádřit náklonnost k druhému.

Opavští mají inscenaci „obávaného“ Janáčka, která má nejen v jejich městě šanci se udržet na repertoáru, ostatně i pražské přijetí bylo ve Stavovském divadle velmi vřelé.

Hodnocení autorky: 80 %
***

Olomoucká synergie se nad Ulmannovou antroposofií propojila i v Praze
O mimořádné české scénické premiéře opery Viktora Ullmanna, která vychází z antroposofického učení s hledáním východiska v boji se zlem, jsme už v Operním panoramatu psali (zde). I v Praze zafungovala synergie hudebního nastudování Miloslava Oswalda, režie Jana Antonína Pitínského a výkonů všech, především Václava Málka jako tyranského sebestředného Regenta a Milana Vlčka v roli Umělce, který jediný se dokáže vzepřít, s pomocí záhadného Starce (Jiří Přibyl) přemůže Tyrana a ve jménu Ježíše Krista uhájí svou osobní integritu i tvůrčí svobodu. Ullmannova opera rozhodně není ani pro interprety, ani pro diváky jednoduchá. Stylově čisté olomoucké nastudování má mezinárodní parametry a pražské publikum naplněného Národního divadla to dokázalo ocenit.

Hodnocení autorky: 80 %
***

Inspirace pro dny příští
Mario De Rose: Nyní a navždy / Pietro Mascagni: Sedlák kavalír – Jihočeské divadlo České Budějovice – dirigent Mario De Rose, režie Miloslav Veselý – úterý 27. ledna 2015 19 hodin Národní divadlo

Zdeněk Fibich: Pád Arkuna – Národní divadlo Praha – dirigent John Fiore, režie Jiří Heřman – středa 28. ledna 2015 19 hodin Národní divadlo

Bohuslav Martinů: Voják a tanečnice – Divadlo J. K. Tyla Plzeň – dirigent Petr Kofroň, režie Tomáš Pilař – čtvrtek 29. ledna 2015 19 hodin Národní divadlo

Francis Poulenc: Dialogy karmelitek – Státní divadlo Košice – dirigent Ondrej Olos, režie Linda Keprtová – sobota 31. ledna 2015 19 hodin Stavovské divadlo

Leoš Janáček: Výlety páně Broučkovy – Státní divadlo Ostrava – hudební nastudování Robert Jindra, dirigent Jan Šrubař, režie SKUTR – neděle 1. února 2015 19 hodin Národní divadlo

Simon Keenslyside a Štefan Kocán – Mozart vs. Verdi – PKF – Prague Philharmonia, dirigent Rastislav Štúr – úterý 27. ledna 2015 19.30 hodin Obecní dům Praha

Hudební most Praha – Drážďany: Salon Praga 1723
– Collegium 1704, dirigent Václav Luks – čtvrtek 29. ledna 19.30 hodin Břevnovský klášter Praha

Jacques Offenbach: Hoffmannovy povídky – dirigent Yves Abel, režie Bartlett Sher. Hibla Gerzmava (Antonia, Stella), Erin Morley (Olympia), Christine Rice (Giulietta), Kate Lindsey (Nicklausse/Múza), Vittorio Grigolo (Hoffmann), Thomas Hampson (čtyři démoni). Přímý přenos z Metropolitní opery do kin – sobota 31. ledna 2015 18.45 hodin
***

Stará hudba
Tiburtina – Zrod polyfonie
Tiburtina Ensemble, Barbora Kabátková (Sojková)- umělecká vedoucí
Ivana Bilej Brouková, Hana Blažíková, Barbora Kabátková (Sojková), Renata Zafková, Tereza Havlíková (soprány)
Marta Fadljevičová, Anna Chadimová Havlíková (mezzosoprány)
Daniela Čermáková, Kamila Mazalová (alty)
20. ledna 2015 kostel sv. Šimona a Judy Praha

program:
Musica enchiriadis: Pane, otevři mé rty
Aquitánská polyfonie: Dnes se naše hlasy rozezní v symfonii písní
Codex Calixtinus: Pojďte, všichni křesťané, uctít Krista
Notredamská škola: Oroduj za nás, Panno Maria

www.fok.cz
www.tiburtina-ensemble.com
***

Festival Opera 2015
Arrigo Boito:
 
Mefistofele
Dirigent: Marco Guidarini (alt. Richard Hein)
Režie: Ivan Krejčí
Scéna: Milan David
Kostýmy: Marta Roszkopfová
Světelný design: Daniel Tesař
Sbormistr: Martin Buchta, Adolf Melichar
Sbormistryně sboru Pueri gaudentes: Zdena Součková
Pohybová spolupráce: Igor Vejsada
Dramaturgie: Jitka Slavíková
Orchestr Státní opery
Sbor Státní opery
Chlapecký sbor Pueri gaudentes
Premiéra 22. ledna 2015 Státní opera Praha

Mefistofeles – Štefan Kocán (alt. Peter Mikuláš / Jiří Sulženko)
Faust – Daniel Magdal (alt. Raúl Gabriel Iriarte)

Marguerite – Christina Vasileva (alt. Alžběta Poláčková) 
Marta – Jana Sýkorová (alt. Yvona Škvárová)
Helena – Eva Urbanová (alt. Jitka Svobodová)
Nereo / Wagner – Martin Šrejma (alt. Josef Moravec)
Pantalis – Sylva Čmugrová

www.narodni-divadlo.cz
www.festival-opera.cz
***

Festival Opera 2015
Andrew Yin Svoboda:
Martin Středa
Dirigent: Gabriela Tardonová
Režie a prostorová instalace: Rocc
Kostým: Miroslava Matulová
Světlo: Petr Kačírek
Dramaturgie: Pavel Petráněk
Opera Povera z.s.
Komorní orchestr
Premiéra 21. září 2014 JAMU Brno
(psáno z reprízy 23. 1. 2015 La Fabrika Praha)

Martin Středa – Tomáš Krejčí

www.operapovera.eu
www.festival-opera.cz
***

Festival Opera 2015
Leoš Janáček
Její pastorkyňa
Dirigent: Petr Šumník
Režie: Jana Pletichová Andělová
Scéna: Jaroslav Milfajt
Kostýmy: Tomáš Kypta
Sbormistr: Kremena Pešakova
Choreografie: Jiří Kyselák
Orchestr, sbor a balet Slezského divadla
Premiéra 12. října 2014 Slezské divadlo Opava
(psáno z reprízy 24. 1. 2015 Stavovské divadlo Praha)

  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4

Hodnocení

Vaše hodnocení - Zrod polyfonie -Tiburtina Ensemble (Praha 20.1.2015)

[Celkem: 0    Průměr: 0/5]

Vaše hodnocení - Boito: Mefistofeles (ND Praha)

[Celkem: 9    Průměr: 3.8/5]

Vaše hodnocení - Svoboda: Martin Středa (Opera Povera)

[Celkem: 1    Průměr: 3/5]

Vaše hodnocení - Janáček: Její pastorkyňa (SD Opava)

[Celkem: 28    Průměr: 3.8/5]

Vaše hodnocení - Ullmann: Pád Antikrista (MD Olomouc)

[Celkem: 4    Průměr: 4.8/5]

Mohlo by vás zajímat


2
Komentáře. Respektujte prosím pravidla diskuze.

Please Login to comment
1 Comment threads
1 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
2 Comment authors

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Milek

Dovolil bych si doplnit komentář paní Havlíkové o informací,že v roce 2005 uvedlo ND Brno Boitovu operu Mefistofeles v režii V.Věžníka a byl to vynikajíci počin!!!