Operní panorama Heleny Havlíkové (202)

  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4

Zatímco se při premiéře dostával v režii tandemu SKUTR do rozporu shovívavý pohled na „dobráka“ Broučka optikou pivního půllitru, kterého ovšem Janáček koncipoval jako odpudivého přízemního neotesaného ješitu, festivalová konstelace pootevřela výklad spíše laskavé legrace z Janáčka. „Antihrdina“, domácí pan Brouček, poté, co bohatě popije v hostinci na Vikárce, prožije dva bláznivé sny – jeden na Měsíci, kde je konfrontován s uměleckými a intelektuálními elitami své doby (a dá před blábolivými idejemi přednost uzenkám) – a druhý, ve kterém se dostane do patnáctého století mezi bojovně odhodlané husity. Pokud Janáček zamýšlel vyřídit si takto, zejména v části na Měsíci, účty s některými tehdejšími umělci i kritiky, je dnes obtížné rozpoznat, vůči komu svou satiru směřoval. Především díky skvělému výkonu tenoristy Jorge Garzy začalo dávat smysl, proč inscenátoři ze zavrhovaného maloměšťáka pana Broučka učinili hrdinu, sice nepříliš slavného, ale přece jen zřetelného, který si získal přes své „zbabělé“ chování (a možná právě pro ně) sympatie publika. Jeho pragmatismus v konfrontaci se snobskými měsíčními intelektuály a husitskými ideology revoluce jednoznačně vítězil.

I když se pro tenor Francouze Jérôma Billyho zdála být trojrole Mazala, Blankytného a Petříka příliš dramatická a hlavně se snažil přičinlivě plnit hudební a režijní požadavky, Jana Sibera v rozsáhlé trojroli Málinky, měsíční Etherey a husitské Kunky stejně jako Martin Šrejma, František Zahradníček, Aleš Jenis, Václav Morys i Alexandr Beň své role v hostinci u Würfla, na Měsíci i v husitské Praze rozehráli se zjevnou chutí.
Hodnocení autorky:
90 %
***

Inspirace pro dny příští
Festival Opera 2015:
– Giacomo Puccini: Tosca – Severočeské divadlo Ústí nad Labem – dirigent Miloš Formáček, režie Tomáš Pilař – pátek 6. února 2015 v 19 hodin, Stavovské divadlo
– Ondřej Kyas, Pavel Drábek: Ponava (Zmizelé řeky) – Ensemble Opera Diversa Brno – dirigent Gabriela Tardonová, režie Tomáš Studený – sobota 7. února 2015 v 19 hodin, Divadlo Komedie
– Josef Bohuslav Foerster: Eva – Divadlo F. X. Šaldy Liberec – dirigent Martin Doubravský, režie Linda Keprtová – neděle 8. února 2015 v 19 hodin, Národní divadlo
– Giacomo Puccini: Bohéma – Slovenské národní divadlo Bratislava – dirigent Friedrich Haider, režie Peter Konwitschny – pondělí 9. února 2015 v 19 hodin, Státní opera

Festival Opera 2015

Petr Iljič Čajkovskij:
Eugen Onegin
Hudební nastudování a dirigent: Igor Bulla
Režie: Anna Osipenko
Scéna a kostýmy: Sergej Novikov
Choreografie: Michail Čajkasov
Asistent dirigenta a sbormistr: Ján Procházka
Orchestr, sbor a balet Štátnej opery
Koncertní mistr: Michal Hudák
Premiéra 15. března 2013 Štátna opera Banská Bystrica
(psáno z reprízy 26. 1. 2015 Národní divadlo Praha)

Tatjana – Patrícia Macák Solotruková
Oľga – Elena Shatokhina
Onegin – Šimon Svitok
Lenskij – Michal Hýrošš
Gremin –Ivan Zvarík
Larina – Oľga Hromadová
Filipjevna –  Jitka Sapara-Fischerová
Triquet – Martin Gyimesi
Zareckij – Igor Lacko
Rotnyj – Karol Kurtulík

www.stateopera.sk
***

Mario De Rose:
Et nunc et semper
(Nyní a navždy)
Pietro Mascagni:
Cavalleria rusticana

Hudební nastudování a dirigent: Mario De Rose
Režie: Miloslav Veselý
Scéna: Pavel Krejčí
Kostýmy: Tomáš Kypta
Projekce: Jan Erhart
Sbormistr: Martin Veselý
Choreografie: Attila Egerházi
Dramaturgie: František Řihout
Orchestr opery Jihočeského divadla
Balet Jihočeského divadla
Sbor opery Jihočeského divadla
Premiéra 7. prosince 2013 Dům kultury Metropol České Budějovice
(psáno z reprízy 27. 1. 2015 Národní divadlo Praha)

Et nunc et semper
WeiLong Tao (tenor)
Alexandr Beň (baryton)
Maria Bisso (soprán)

Cavalleria rusticana
Santuzza – Šárka Hrbáčková
Lola – Miroslava Veselá
Turiddu – Lázaro Calderón
Alfio – Alexandr Beň
Mamma Lucia – Dagmar Volfová

www.jihoceskedivadlo.cz
***

Zdeněk Fibich:
Pád Arkuna
Hudební nastudování a dirigent: John Fiore
Režie: Jiří Heřman
Scéna: Pavel Svoboda
Kostýmy: Alexandra Grusková
Sbormistr: Pavel Vaněk
Choreografie: Jan Kodet
Světelný design: Daniel Tesař
Dramaturgie: Ondřej Hučín
Orchestr a sbor Národního divadla
Český národní sbor
Balet Opery Národního divadla
Premiéra 9. října 2014 Národní divadlo Praha
(psáno z reprízy 28. 1. 2015)

Helga – Dana Burešová
Dargun – Ondrej Mráz
Absalon – Martin Bárta
Margit – Alžběta Poláčková
Radana – Szilvia Rálik
Jaroměr – Martin Šrejma
Rutan – Valentin Prolat
Gunar – Jevhen Šokalo
Dolen – František Zahradníček

www.narodni-divadlo.cz
***

Bohuslav Martinů:
Voják a tanečnice
Hudební nastudování: Petr Kofroň
Dirigent: Jiří Štrunc
Režie: Tomáš Pilař
Scéna: Aleš Valášek
Kostýmy: Ivana Miklošková
Světelný design: Daniel Tesař
Dramaturgie: Zbyněk Brabec
Sbormistr: Zdeněk Vimr
Choreografie: Richard Ševčík
Orchestr opery DJKT
Sbor opery DJKT
Balet DJKT
Premiéra 25. ledna 2014 Velké divadlo Plzeň
(psáno z reprízy 29. 1. 2015 Národní divadlo Praha)

Šimon – Pavel Horáček
Paní Malina – Jana Foff Tetourová
Kalidorus – Tomáš Kořínek
Pseudolus – Jiří Brückler
Bambula – Pavel Klečka
Fenicie – Radka Sehnoutková
Aloisie – Michaela Kapustová
Harpax – Jan Ondráček
Kuchař, Měsíc – Jan Adamec
Domovnice – Iveta Koppová Žižlavská
Socha – Michael Kubečka
Černoška – Dasha
Cato, Plautus – Vladimír Müller
Moliére, Kritik – Jaroslav Someš
Režisér – Antonín Kaška
Nápověda – Jakub Hliněnský
Lucerny – Jaromír Bína, Martin Švimberský, Martin Borovský, Josef Jordán, Václav Soubusta, Miroslav Bartoš
Aedilové – David Cody, Miroslav Bartoš, Plamen Prokopiev, Roman Dušek

www.djkt-plzen.cz
***

Francis Poulenc:
Dialogy karmelitek
(Dialogues des carmélites)
Hudební nastudování a dirigent: Ondrej Olos
Režie: Linda Keprtová
Scéna: Linda Keprtová
Kostýmy: Danica Hanáková
Sbormistr: Lukáš Kozubík
Dramaturg: Linda Keprtová
Premiéra 22. března 2013 Štátne divadlo Košice
(psáno z reprízy 28. 1. 2015 Stavovské divadlo Praha)

Marquis de la Force – Marián Lukáč
Chevalier de la Force –Zsolt Vadász
Blanche de la Force – Lucie Kašpárková
Thierry – Pavol Spišský
Madame de Croissy – Jitka Zerhauová
Sestra Konstance ze St. Dennis – Michaela Várady
Matka Maria de I’Incarnation –Lucie Hilscherová
M. Javelinot – József Havasi
Madam Lidoine – Tatiana Paľovčíková-Paládiová
Sestra Matilda – Lenka Čermáková
Matka Jeane – Michela Bregantin
Kaplan – Anton Baculík
První komisař – Titusz Tóbisz
Druhý komisař – Marek Gurbaľ
Žalářník – Marek Gurbaľ
Důstojník – Štefan Hundža
Ženský hlas v zákulisí – Barbara Išky

www.sdke.sk
***
Leoš Janáček:
Výlety páně Broučkovy
Hudební nastudování: Robert Jindra
Režie: SKUTR (Martin Kukučka, Lukáš Trpišovský)
Scéna: Jakub Kopecký
Kostýmy: Simona Rybáková
Choreografie: Jan Kodet
Sbormistr: Jurij Galatenko
Dramaturgie: Daniel Jäger
Orchestr a sbor opery Národního divadla moravskoslezského
Premiéra 16. října 2014 Divadlo Antonína Dvořáka Ostrava
(psáno z reprízy 1. 2. 2015 Národní divadlo Praha)

  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4

Hodnocení

Vaše hodnocení - Čajkovskij: Eugen Onegin (SO Banská Bystrica)

[Celkem: 5    Průměr: 3.8/5]

Vaše hodnocení - Rose: Et nunc et semper (JD České Budějovice)

[Celkem: 1    Průměr: 5/5]

Vaše hodnocení - Mascagni: Cavalleria rusticana (JD České Budějovice)

[Celkem: 2    Průměr: 5/5]

Vaše hodnocení - Fibich: Pád Arkuna (ND Praha)

[Celkem: 4    Průměr: 4.8/5]

Vaše hodnocení - Martinů: Voják a tanečnice (DJKT Plzeň)

[Celkem: 0    Průměr: 0/5]

Vaše hodnocení - Poulenc: Dialógy karmelitánok (ŠD Košice)

[Celkem: 22    Průměr: 5/5]

Vaše hodnocení - Janáček: Výlety páně Broučkovy (NDM Ostrava)

[Celkem: 2    Průměr: 5/5]

Mohlo by vás zajímat


7
Komentáře. Respektujte prosím pravidla diskuze.

Please Login to comment
3 Comment threads
4 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
5 Comment authors

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na

Pekný deň prajem.
Všetko je fajn, ale šèfujem opere v Banskej Bystrici a nie v Košiciach. Dve šéfovania by som nestihal popri povinnostiach sólistu.
A kde sa nabralo tých závratnych 60% keď, ako som čítal, bolo všetko na Oneginovi zle?
Hmmm….. Nejak to nesedí…..Po takých vetách by sa hodilo 10….
So srdečným pozdravom.

Dobré odpoledne,
omluva za autorku, již jsme opravili.

Ďakujem….

burdal1

Dobrý den,
nemohu si pomoct, ale takovéhle reakce umělců na “kritiky” mě mrzí. Myslím, že by bylo mnohem hezčí, kdybyste byl nad věcí. A ve Vašem případě o to víc, o kolik se míjí tato “recenze” s reakcí diváků přímo v ND. Myslím že, ti dali jasně najevo, že slovenské entrée do festivalu bylo vydařené.

….máte pravdu. Väčšinou to nerobím – len som mal dnes taký “rýpací” deň…:-)….môj riaditeľ sa ma pýtal odkedy šéfujem aj v inom divadle…:-)
A možno som niekomu urobil radosť…:-)
No a diváci v ND? Bolo mi skutočne veľkou cťou!
Krásne dni Vám prajem a snáď niekedy aj dovidenia.

HonzaB

Vzhledem k tomu, že jsem byl hned na třech z recenzovaných inscenacích, mě při tom srovnání poněkud překvapilo to procentuální ohodnocení u incenací Dialogů Karmelitánek a Výletů páně Broučkových. U incenace košické opery mě těch 75% přijde hodně podhodnocené a naopak Broučka bych tak vysoko nehodnotil. Mimochodem čeština mexického zpěváka možná byla na cizince obdivuhodná, ale přesto mě osobně i tak dost rušila (a nebýt titulkovacího zařízení místami bych stejně měl problém zpěváku rozumět). Trošku přitom nechápu, proč tuhle roli v české incenaci nemůže zpívat Čech… A stejně tak v této incenaci nerozumím významu role baletního sólisty. V recenzi o… Číst vice »

Karas

u Broučka osobně se mi líbil dirigent a orchestr, a scéna tam je taková možnost fantazírovat ale použít jakési lešení,nevím …Pád Arkuna zajímavé,ale hůře jsem slyšel ..takže z toho co jsem slyšel a viděl vítězí Eva ..