Operní panorama Heleny Havlíkové (218)

  1. 1
  2. 2
  3. 3

Clément takto do inscenace ke Smetanově polce dostala folklorní prvek, zatímco scénu komediantů se skočnou pojednala tak, až to vypadalo, že si komedianty spletla se středověkými jokulátory: Kecalovi se pro další program vnucuje skupina v mexických sombrerech, pak havajské tanečnice, jejichž zadečky ve slaměných sukýnkách ho sice na chvíli zaujmou, ale nakonec najme vystoupení party ve „středověkých“ kostýmech s medvědem, dekorací rytířského brnění a unylou „hradní paní“ Esmeraldou (Tahnee Niboro). Ta jakoby si do kabaretu odskočila z víkendových turistických produkcí a se slečnou Salamankou s jejím z Frankrajchu přivezeným kankánem vůbec nekoresponduje.

B. Smetana, Prodaná nevěsta, Semperoper Dresden 2019 (foto Ludwig Olah)

Clément ovšem změny večerního programu v Kecalově podniku využila hlavně k tomu, aby se po jevišti neustále někdo hemžil: servírky se z krojaček převlékají za středověké hostinské, parta techniků uklízí slaměné balíky a rozestavuje středověké dekorace, uklízečka luxuje zbytky slámy. Podnikavý Kecal ovšem „na vedlejšák“ vezme i funkci dohazovače, s Jeníkem panákuje u baru a poráží ho v páce. Mařence, jedné ze servírek, se hned na začátku udělá špatně a jde si na záchod udělat těhotenský test – s pozitivním výsledkem, což Jeník, který Mařenku upřímně miluje, při „utišovacím“ tercetu radostně přivítá. Dveře na pánskou a dámskou toaletu (dnes téměř „povinnou“ součást operních režií) jsou ovšem v permanenci každou chvíli – odpotácí se za ně také představitel medvěda, který využil Kecalovy nepozornosti a u baru se zpil pod obraz, nebo Vašek – a upravený německý překlad Kurta Honolky milosrdně zakryje, že nezevluje na hrázi.

Jakkoli takový popis inscenace zní výstředně, režisérka se držela libreta a hudby, prošpikovala inscenaci vtipnými, ze života odpozorovanými situacemi, třeba partnerských vztahů s dominancí žen, které komandují své mužské polovičky ochotné podepsat smlouvu mezi Kecalem a „zrádcem“ Jeníkem.

Do mezinárodního obsazení se skvěle začleňovali pěvecky i herecky suverénní Pavol Breslík jako Jeník v džínovém obleku a arménská sopranistka Hrachuhí  Baasénz s menším, ale příjemným sopránem v roli temperamentní Mařenky, naříkající ovšem s vláčnou vroucností nad krátkostí svého snu lásky. A o typově perfektním výběru sólistů svědčilo i osazení Krušinových s korpulentní „jezeďačkou“ Ludmilou (Sabine Brohm), která si před cestou do města nechala udělat trvalou a zrzavý přeliv, a jejím submisivním vzrůstem nevysokým manželem (Matthias Henneberg), klanícím se poníženě před elegantním zbohatlíkem či exkomunistickým papalášem Míchou (Tilmann Rönnebeck) v doprovodu nafoukané odbarvené blondýny Háty (Michal Doron).

B. Smetana, Prodaná nevěsta, Semperoper Dresden 2019 (foto Ludwig Olah)

Zatímco při děkovačce publikum na režisérku hojně bučelo (že by pro saské publikum byl francouzský posun málo drsný?), velký potlesk si kromě sólistů ovšem zasloužil také dirigent Tomáš Netopil. Jeho hudební nastudování mělo svižná tempa, která vytrénovaný Saský státní orchestr Drážďany zvládl s intonační a rytmickou buffo pregnantností, v kombinaci s měkkým frázováním smetanovské vřelosti, zejména ve výstupech Jeníka a Mařenky, když obě árie Jak možná věřit i Ten lásky sen byly prodchnuty něhou emocí.

Uvidíme, jak k Prodané nevěstě přistoupí další německé divadlo – Lipská opera chystá premiéru na 15. června 2019 v hudebním nastudování Christopha Gedscholda v režii Christiana von Götz s Patrickem Vogelem jako Jeníkem a Magdalenou Hinterdobler v alternaci s Olenou Tokar v roli Mařenky.

Hodnocení autorky 75 %

Bedřich Smetana: Prodaná nevěsta
Německý překlad Kurt Honolka s použitím částí od Carla Rihy a Winfriedy Höntsch.
Hudební nastudování Tomáš Netopil, režie Mariame Clément, scéna a kostýmy Julia Hansen, světla Fabio Antoci, choreografie Mathieu Guilhaumon, sbormistr Cornelius Volke, dramaturgie: Juliane Schunke.

Osoby a obsazení: Mařenka – Hrachuhí Bassénz, Jeník – Pavol Breslik, Kecal – Tijl Faveyts, Vašek – Benjamin Bruns, Krušina – Matthias Henneberg, Ludmila – Sabine Brohm, Mícha – Tilmann Rönnebeck, Háta – Michal Doron, Esmeralda – Tahnee Niboro, Indián – Chao Deng, Principál – Barry Coleman. Sächsischer Staatsopernchor Dresden a Sächsische Staatskapelle Dresden.
Semperoper Dresden, premiéra 8. března 2019 v 19:00 h.

 

Jarmila Novotná jako Mařenka, Prodaná nevěsta (foto Josef Heinrich / zdroj Festival J. Novotné)

Prodaná Prodanka – na výstavě pod cenou
V Muzeu Bedřicha Smetany na Novotného lávce otevřelo Národní muzeum vernisáží 5. března 2019 výstavu Nevěsta prodaná do ciziny. Smetanova Prodaná nevěsta, považovaná u nás za národní operu (kdy prababičky v parádním pokoji měly na dečkách vyšitou zamilovanou pózu Jeníka a Mařenky), nakonec pronikla i do světa natolik, že do 90. let minulého století byla napříč kontinenty nejhranější českou operou (než ji předstihla Janáčkova Jenůfa).

  1. 1
  2. 2
  3. 3

Mohlo by vás zajímat


Komentáře. Respektujte prosím pravidla diskuze.

Please Login to comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
Upozornit na