Operní panorama Heleny Havlíkové (249)

  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4

Italský režisér Franco Zeffirelli (nar. 1923) sice letos v červnu ve věku 96 let zemřel, ale Pucciniho opeře vtiskl podobu, která od roku 1987 nejen nezastarala, ale je dodnes vzorem, jak Turandot inscenovat. Zeffirelimu se podařilo vyjádřit jak neosobní mašinérii a velkolepost císařského dvora, tak sílu osobního individuálního dramatu. Hádanky kruté Turandot, kterou Puccini nazývá „princeznou z ušlechtilého kovu“, jež připravovaly její nápadníky o hlavu, Zeffirelli scénicky rozluštil způsobem, který bude těžko překonán – a i režie přenosu tentokrát poskytovala více záběrů celku scény, kterou Zeffirelli vytvářel v době, kdy se ještě s přenosy do kin nepočítalo. 

Dirigent Yannick Nézet-Séguin v rozhovoru s průvodkyní přenosu Angel Blue (v připravovaném přenosu Gershwinovy Porgy a Bess ji čeká role Bess) o přestávce na otázku, v čem je podle něj Turandot odlišná od ostatních Pucciniho oper, odpověděl zajímavým postřehem: podle něj je možné, že Puccini na sklonku života pociťovanou blízkost své smrti předjímal v postavě Liù, kdy do hudebního vyjádření jejího umírání vtiskl nebývalou něhu a vzpomínkám Pinga, Ponga a Panga na domov vroucnost a prostotu. A bylo zřejmé, že tyto pocity se dirigent snažil ve své interpretaci naplnit. 

Pěvecky inscenaci dominovala americká dramatická sopranistka Christine Goerke. V MET působí od devadesátých let a od mozartovských rolí její hlas vyzrál pro dramatický obor a my ji známe jako Brünnhildu při opakování přenosu Wagnerovy Valkýry do kin v roce 2019. Turandot v MET zpívala již v předchozí sérii v roce 2015 a bylo znát, že roli má dokonale zažitou. To Yusif Eyvazov v tomto obnoveném uvedení Turandot před čtyřmi lety v MET teprve debutoval. Tohoto ázerbájdžánského tenoristu, manžela divy Anny Netrebko, který se mezitím v MET prosadil také v dalších Pucciniho operách, jako Cavaradossi v Tosce a Dick v Děvčeti ze západu, dobře známe i od nás: v Národním divadle si v roce 2017 „trénoval“ roli Chéniera pro nejsledovanější událost nejen italské operní sezony – zahajovací představení La Scaly touto Giordanovou operou po boku své manželky. Pro Goerke byl Eyvazov typově vhodným partnerem a vytvořili spolu i herecky působivou dvojici, jen bylo třeba si zvyknout na ostřejší barvu jeho tenoru ve výškách; slavná árie „Nessum dorma“ mu ovšem vyšla výborně. Hloubkou vroucnosti a něhy dojala italská sopranistka Eleonora Buratto jako otrokyně Liù a spolehlivý výkon podal zkušený americký basbarytonista James Morris v roli Kalafova otce Timura. 

Je úlevné vidět „normální“ inscenaci klasického titulu, kdy místu děje – Peking v dávné minulosti – odpovídá scéna, kostýmy i režie. Obnovenou inscenací Turandot Metropolitní opera opět doložila starou pravdu: geniální skladatelé vkomponovali charaktery postav a jejich vztahy již do partitury. A režisérovi u takových oper pak už jen „stačí“ záměry skladatele svou koncepcí respektovat a podpořit. 

Hodnocení autorkou recenze 70 %

Giacomo Puccini / Franco Alfano – Giuseppe Adami / Renato Simoni: Turandot

Dirigent Yannick Nézet-Séguin, režie a scéna Franco Zeffirelli, kostýmy Anna Anni a Dada Saligeri, světelný design Gil Wechsler, choreografie Chiang Ching.

Osoby a obsazení: Turandot – Christine Goerke, Liù – Eleonora Buratto, Kalaf – Yusif Eyvazov, Timur – James Morris, Ping – Alexey Lavrov, Pang – Tony Stevenson, Pong – Eduardo Valdes, Císař Altoum – Carlo Bosi, Mandarin – Javier Arrey. Orchestr a sbor Metropolitní opery.

Přenos z Metropolitní opery do kin, 12. října 2019.

 

Inspirace na dny příští

Jules Massenet: Manon

Dirigent Maurizio Benini, režie a kostýmy Laurent Pelly, scéna Chantal Thomas, světelný design Joël Adam, choreografie Lionel Hoche.

Osoby a obsazení: Manon – Lisette Oropesa, Rytíř des Grieux – Michael Fabiano, Guillot de Morfontaine – Carlo Bosi, Lescaut – Artur Ruciński, de Brétigny – Brett Polegato, Otec des Grieux – Kwangchul Youn.

Přímý přenos z Metropolitní opery do kin, sobota 26. října 2019 v 18:45 hodin.

 

Stephen Costello & Petr Nekoranec – dva tenoři

Dirigent Rastislav Štúr, PKF – Prague Philharmonia

Program:

Charles Gounod – „Salut! Demeure chaste et pure“ (Faust), Faust, 3. jednání / Stephen Costello

„Ah! lève-toi, soleil!“ (Roméo), Romeo a Julie, 2. dějství / Petr Nekoranec

George Bizet – „La fleur que tu m’avais jetée“ (Don José), Carmen, 2. dějství / Stephen Costello

„Je crois entendre encore“ (Nadir), Lovci perel, 1. dějství / Petr Nekoranec

Farandole ze Suity č. 2 Arlézanka

Jules Massenet – „O nature pleine de grâce“ (Werther), Werther, 1 dějství / Petr Nekoranec

„Pourquoi me reveiller?“ (Werther), Werther, 3. dějství / Stephen Costello

přestávka

Gaetano Donizetti – „Una furtiva lagrima“ (Nemorino), Nápoj lásky, 2. dějství / Petr Nekoranec

Francesco Cilea – „È la solita storia del pastore“ (Federico), Arlézanka, 2. dějství / Stephen Costello

Gaetano Donizetti – „Tombe degli avi miei…. Fra poco me ricovero“ (Edgardo), Lucia di Lammermoor, 3. dějství / Petr Nekoranec

Giuseppe Verdi – „Oh! fede negar potessi agl’occhi miei! – Quando le sere al placido“ (Rodolfo), Luisa Miller, 2. dějství / Stephen Costello

Gaetano Donizetti – předehra k opeře Favoritka

Ernesto De Curtis – Torna a Surriento / Petr Nekoranec

Salvatore Cardillo – Core ‚ngrato / Stephen Costello

Eduardo Di Capua – O sole mio / Stephen Costello, Petr Nekoranec

Praha, Dvořákova síň Rudolfina, neděle 3. listopadu 2019 v 19:30 hodin.

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4

Mohlo by vás zajímat