Operní panorama Heleny Havlíkové (265)

  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4

Hlavní vklad režiséra Ondřeje Havelky a jeho týmu zůstává v tom, jak se nechali vést službou hudbě a libretu. Scéna Martina Černého evokuje atmosféru Paříže v době stavby Eiffelovky, viděné jakoby přes plátna impresionistů, a ve stejném duchu jsou pojaté kostýmy Jany Zbořilové. Jediným „netradičním“ prvkem bylo přemístění podstřešní mansardy do suterénu: tato spíše jen kosmetická úprava přinesla oživení o výhled na podvazky korzujících dam za zaprášenými malými okénky pod stropem pokoje. Inscenátoři přidali ještě několik „neškodných“ špílců vtipných více (vyřezané siluety lautrecovských pařížských figur, zmnožujících veselé ballabile v Café Momus, nebo volné prkno v ohradě, kam si počestní pánové odskakují ulevit s prostitutkami) či méně (Collinova rakev, kterou používá jako postel a chce na ni pak uložit umírající Mimi).

G. Puccini: La bohéme – Státní opera 2020 (zdroj ND)

Tato Bohéma je jakýmsi shrnutím, téměř vzorem toho současného režijního trendu, který činí z opery živé divadlo rozehrané dle partitury v logice příběhu – bez honby za inovacemi a „novými“ výklady klasických oper, kdy jejich režisérské „přepisování“ je začasté vedeno jen potřebou sebeprezentace inscenátorů na úkor skladatele. Je třeba ocenit, že režisér Ondřej Havelka nepodlehl vábení, aby se hovořilo o „jeho“ Bohémě a ne o té Pucciniho.

Enrico Dovico prokázal, že patří mezi zkušené dirigenty; podařilo se mu nejen vytáhnout z Orchestru Státní opery plastičnost a energii nutnou pro vyjádření bohémského života, ale nechal vyznít i jímavost předem prohraného příběhu lásky, zdůrazněného na začátku (poněkud nadbytečně z nahrávky) „smrtícím kašlem“ Mimi. Kromě práce s orchestrem je třeba vyzdvihnout dirigentovu citlivou spolupráci se sólisty – italským tenoristou Matteem Desolem jako Rodolfem, moldavskou sopranistkou Nataliou Tanasiou v roli Mimi, slovenským barytonistou Pavolem Kubáněm v roli Marcella (který exceluje v Liberci v aktovkách Sergeje Rachmaninova) nebo Jiřím Rajnišem jako Schaunardem. Společně pak byli patřičně rozvernou partou mladých lidí, protloukajících se ze dne na den čekáním na přízeň štěstěny. Z hlavních protagonistů působili méně přesvědčivě lotyšský basista Edgars Ošleja jako Colline, jehož filozofické loučení s kabátem zanikalo, a esprit Musetty z Very Talerko nevyřazoval.

Dvanáct let stará inscenace Bohémy má šanci s dobrým obsazením stále ještě zaujmout.

Hodnocení autorkou recenze 80 %

Giacomo Puccini: Bohéma
Dirigent Enrico Dovico, režie Ondřej Havelka, scéna Martin Černý, kostýmy Jana Zbořilová, choreografie Jana Hanušová, sbormistr Adolf Melichar.
Osoby a obsazení: Rodolfo – Matteo Desole, Marcello – Pavol Kubáň, Mimi – Natalia Tanasii, Musetta – Vera Talerko, Schaunard – Jiří Rajniš, Colline – Edgars Ošleja, Benoit – Roman Vocel, Alcindoro – Jan Ježek, Parpignol – Jan Ondráček, Seržant – Dalibor Pavelka ad.
Orchestr a Sbor Státní opery, spoluúčinkuje Kühnův dětský sbor, sbormistr Jiří Chvála.
Státní opera Praha, premiéra 23. října 2008, recenzováno 128. představení 15. února 2020.

  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4

Mohlo by vás zajímat


1
Komentáře. Respektujte prosím pravidla diskuze.

Please Login to comment
1 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
1 Comment authors

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Vandal

Omlouvám se za předběhnutí. Byli jsme na přenosu Agrippiny z MET, ale po té, co jsem si přečetl na idnesu kritiku paní Drápelové, jsem málem chytl coronavirus. Ano, inscenace byla krásná. Hlavně díky režii a scéně Davida McVicara. Považuji za sprosté vyjádření paní Drápelové, že dnes již nepracuje tak, jako dříve. Podle jeho práce pro Vídeňskou Státní Operu (Ariodante, 2018) by se mohlo vyučovat. Dále nechápu, co je divného na tom, že císaře (Jupitera Říma, jak sám říká) v pozdějším středním věku, zpívá bas. Nevím, jak poznala, že Poppeu „stále více láká moc“, když ta celou dobu odmítá všechny mocné:… Číst vice »