Operní panorama Heleny Havlíkové (267)

  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4
  5. 5

Otakar Švec na monumentální pomník spotřeboval 17 tisíc tun žuly. Třebaže sama megalomanská socha je na rozlehlé scéně Janáčkova divadla zastoupená jen obrovitou studií palce, Radok s Ivanovićem na svou operu „spotřebovali“ rozsáhlý aparát třinácti sólistů, Sbor Janáčkovy opery posílený o Český akademický sbor, Dětský sbor Brno a bohatě instrumentovaný orchestr. Jenže vyjádřit bez stereotypů zvolené téma, které je určitě třeba připomínat a k němuž by právě žánr opery mohl otevírat cestu, se hlouběji a komplexněji nepodařilo. A to i přes to, že autoři měli k dispozici špičkové sólisty, kteří ale stáli před nesnadným úkolem, jak věrohodně oživit schematizované postavy. Svatopluk Sem disponuje sice zvučným barytonem, ale v titulní roli Sochaře nevystihl vnitřními konflikty zmítaného tvůrce. Alespoň náznak satirického odstupu se dal vyčíst z výkonu Ondřeje Koplíka, který svým světlým vysokým tenorem propojoval postavu Ministra kultury s jejím předobrazem – Zdeňkem Nejedlým. David Nykl vystihl Prvního tajemníka jako protřelého politika ovládajícího manipulativní techniky, který za maskou „lidové bodrosti“ ukrývá mocenskou touhu a cynismus. Mezzosopranistka Markéta Cukrová byla Sochařovou ustaranou manželkou a Roman Hoza Sochařovým pragmatickým kolegou.

Marko Ivanović: Monument – Národní divadlo Brno 2020 (zdroj NdB)

Inscenátoři také využili technické možnosti nově zrekonstruovaného jeviště Janáčkova divadla, které umožňovaly plynulé přestavby mezi jednotlivými obrazy s epilogem mohutného výbuchu. Ale ani tato scénografická dynamika nesmazala z výsledného tvaru jeho zjednodušující schematičnost.

S hledáním způsobu, jak prostředky opery uchopit peripetie naší minulosti, se potýkají čeští tvůrci už od dob předsmetanovských a často teprve čas ukáže, jestli jejich sdělení má širší přesah. V posledních letech se to u nás podařilo Martinovi Smolkovi v opeře Nagano o legendárním vítězství českých hokejistů. Zrůdnou děsivost 50. let prostřednictvím osudu Milady Horákové s využitím dobových dokumentů a mrazivým účinkem vyjádřil Aleš Březina v komorní opeře Zítra se bude…, kterou svou režií povýšil Jiří Nekvasil a hlavně strhujícím výkonem v titulní roli Soňa Červená. A dokonce tisíciletou historií českých zemí s jejími vrcholy i pády se v roce výročí české státnosti „propletli“ bez operní pompy, ale naopak s vtipem, mladistvou zvídavostí i odvahou a kreativním odstupem rozjařeným i pokorným skladatel Lukáš Sommer a vesele hraví inscenátoři v projektu Časoplet, který iniciovalo studiové uskupení Opera studio Praha.

Hodnocení autorkou recenze 60%

Marko Ivanović, David Radok: Monument
Hudební nastudování: Marko Ivanović, režie a scéna: David Radok, kostýmy: Zuzana Ježková, světelný design: Přemysl Janda, sbormistři: Pavel Koňárek, Michal Vajda, Valeria Maťašová. Osoby a obsazení: Sochař – Svatopluk Sem, Manželka – Markéta Cukrová, Kolega – Roman Hoza, Ministr kultury – Ondřej Koplík, 1. tajemník – David Nykl, Manželka 1. tajemníka – Martina Mádlová, Milenka – Tereza Kyzlinková, Zpěvačka – Andrea Široká, Muž 1 – Igor Loškár, Muž 2 – Petr Levíček, Náměstek 1 – Pavel Valenta, Náměstek 2 – Petr Karas, Sochař 2 – Martin Novotný.

Sbor a orchestr Janáčkovy opery Národního divadla Brno, Český akademický sbor, Dětský sbor Brno.
Premiéra 7. 2. 2020, Janáčkovo divadlo, recenzována repríza 28. února 2020.

A. Salieri: Škola žárlivých – NDM Ostrava 2020 (foto Martin Popelář)

Ostravské vysvědčení ze Školy žárlivých jen na postup
Soubor opery Národního divadla moravskoslezského uvedl 20. února 2020 premiéru opery Antonia Salieriho Škola žárlivých v hudebním nastudování Adama Sedlického a režii Gabriely Petrákové.

Formanův film Amadeus vtiskl Salierimu puškinovskou podobu závistivce, který žárlí na Mozartův talent. Škola žárlivých / La scuola de´ gelosi, kterou se rozhodli „objevit“ v Ostravě, ovšem svědčí o tom, že Salieri byl zdatný operní skladatel – v době, která přála virtuózním partům a adorovala jejich brilantní interprety. Toto dramma giocoso na libreto Caterina Mazzoly mělo premiéru v Benátkách roku 1778. Děj má jistou podobnost s libretem Da Ponteho pro Così fan tutte (1790), které ostatně měl původně zhudebnit Salieri (a nevíme, proč od úmyslu odstoupil), a do jisté míry i s Figarovou svatbou (1786). Pro vídeňské uvedení v roce 1783 Salieri operu přepracoval, hrála se pak úspěšně po celé Evropě, včetně Prahy.

Škola žárlivých je typická buffa, v níž šestice postav tvoří hned tři milostné páry, do jejichž pletek a hádek se zapojí ještě Poručík. S jeho intervencemi projdou dvojice zátěžovými zkouškami své lásky – ať již kvůli přílišné žárlivosti nebo naopak lhostejnosti. Kolotoč podezírání a hádek po Poručíkově radě, jak vyvoláním žárlivosti získat pozornost svých drahých poloviček, nakonec vede k usmíření a chvále manželství, jak se na správnou buffu sluší a patří.

Ostravské nastudování Školy žárlivých je novodobou českou premiérou – provedení v Salieriho časech je u nás doloženo v Praze v roce 1783 Bondiniho italskou operní společností v divadle v Thunovském paláci. Nynější ostravští inscenátoři vyšli z vídeňské verze, kterou zejména v recitativech seškrtali.

A. Salieri: Škola žárlivých – NDM Ostrava 2020 (foto Martin Popelář)

Nebyly to ale škrty, kvůli kterým divák ztrácel orientaci v dění na scéně. Ostravští se rozhodli ponechat operu v italském originálu – s českými titulky. Jenže u konverzační komedie s pádícím textem plným zápletek, převleků, situačního humoru i vzájemného špičkování jsou titulky problém, protože divák musí značný díl pozornosti věnovat jejich čtení. Přitom průběžné peripetie děje jsou proměnlivé a komplikované. Svižný „mluvný“ český překlad, právě takový, jaký umí osvědčený ostravský překladatel operních libret, písničkář Jaromír Nohavica, by uvedení prospěl – nejen divákům, ale i sólistům při pružnějším propojení textu s hereckými akcemi. A nastudování by prospělo ještě více škrtů i v množství hudebních čísel. Méně by bylo více, protože takové množství árií a ansámblů zvládali sólisté jako „na houpačce“. V některých působili komfortněji, zatímco v jiných zápolili.

  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4
  5. 5

Mohlo by vás zajímat


Komentáře. Respektujte prosím pravidla diskuze.

Please Login to comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
Upozornit na