Operní panorama Heleny Havlíkové (274)

  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4

Se skončením festivalu se dá shrnout, že alternativní streamovaná verze Pražského jara bylo za daného stavu dobré rozhodnutí – tím spíš, že šlo o jubilejní 75. ročník a tradice našeho nejstaršího festivalu klasické hudby tak nebyla přerušená. Je dobře, že se vedení festivalu nezaleklo všech restrikcí, které zpočátku byly opravdu tvrdé, nebylo vůbec jasné, jak se bude situace vyvíjet, a našlo vlastně z měsíce na měsíc díky tvořivé flexibilitě umělců, novým technologiím přenosu a internetu alespoň takovou náhradu – koronaviru navzdory. Podstatné bylo, že se alespoň touto formou koncerty uskutečnily a velmi vhodně byli vybráni tvůrci vizuální podoby koncertů. V kombinaci filmového a muzikantského citu koncert Collegia 1704 i Plachetkovu Zimní cestu zachytil citlivě režisér Petr Václav, mozartovský večer pak Michael Beyer.

I když jsme z opery na záznamy zvyklí, využíváme internetové portály Opera Vision nebo Arte Opera Season a další s databázemi záznamů operních představení, a pochvalujeme si přenosy do kin z Metropolitní opery, občas i z francouzských operních scén nebo londýnské Královské opery – záznamy přímou účast na koncertě v sále plně nahradit nemohou. Tím nechci záznamy zatracovat – už jen proto, že dávají možnost zhlédnout inscenace a koncerty z celého světa, které je obtížné (a finančně náročné) absolvovat v místě jejich konání. Díky záběrům kamer navíc vidíme detaily, které bychom ze svého místa i v některé z předních řad neměli šanci zpozorovat, přestávky vyplňují záběry do zákulisí a rozhovory s umělci. Jenže je to režisér přenosu a kameramani, kdo určuje náš pohled na jeviště / pódium a také je třeba si uvědomit, že výsledný zvuk prošel i při přímém přenosu úpravou, která často mění především zvukové poměry mezi sólisty a orchestrem.

Pražské jaro 2020: Pomáháme s Pražským jarem a Českou filharmonií (foto Petra Hajská)

Z původního programu Pražského jara jsme museli oželet, když zůstanu u klasické hudby, všechny symfonické koncerty, jejichž součástí jsou vokální party, a koncerty se zahraničními interprety. Takže hned na zahajovacím koncertě s Berlínskými filharmoniky měla v Mahlerových písních na slova Friedricha Rückerta vystoupit sopranistka Christiane Karg. Se Symfonickým orchestrem Českého rozhlasu pod taktovkou jeho šéfdirigenta a uměleckého ředitele Alexandra Liebreicha mělo zaznít Beethovenovo málokdy uváděné oratorium Kristus na hoře Olivetské. S Freiburským barokním orchestrem nemohl přijet ani vokální soubor Vox Luminis, aby provedl kantáty Johanna Sebastiana Bacha a Georga Philippa Telemanna. Ensemble Modern nemohl se sopranistkou Melody Louledjian provést Čtyři zpěvy k překročení prahu – epitaf skladatele spektrální hudby Gérarda Griseyho. A závěr festivalu měl patřit tradičně Beethovenově 9. symfoniiÓdou na radost.

Zůstaly tak tři komorní koncerty, byť v pozměněné podobě – vystoupení Collegia 1704 a Collegia Vocale 1704, třeba s jiným programem, ve kterém k Händelovi a Zelenkovi přibyl ještě Johann Sebastian Bach. Udržel se také písňový cyklus Franze Schuberta Zimní cesta v provedení basbarytonisty Adama Plachetky, nikoli však s původně avizovaným klavíristou Gary Matthewmanem, ale s Davidem Švecem. A byl zachován také autorský večer kytaristy Lukáše Sommera, který si na něj pro své zhudebnění Shakespearova sonetu 90 přizval do atraktivního prostoru Národního technického muzea kontratenoristu Jana Mikuška. Nádavkem byl oproti původnímu programu přidaný benefiční koncert České filharmonie v komorním obsazení pod taktovkou Tomáše Netopila s mozartovským programem.

Pražské jaro 2020: Zimní cesta, Adam Plachetka (foto Ivan Malý)

Ve všech případech šlo o naše špičkové umělce, kteří mnohokrát prokázali své mistrovství, a jejich vystoupení by rozhodně patřilo i na program „normálního“ Pražského jara.

Jistě lze litovat, že s výjimkou Zimní cesty chyběly u vokálních koncertů titulky s překlady zpívaných textů, jak jsou běžné při operních přenosech a internetových záznamech představení, a zasvěcené průvodní texty k programům, jak je na Pražském jaru dobrou tradicí. Absenci programových brožur zdůvodnil tiskový mluvčí Pražského jara Pavel Trojan jr.: „V potaz jsme museli vzít také ekonomické aspekty – autorské texty, překlady, redakční supervize – s tím vším jsou spjaty nemalé náklady. V situaci, kdy nám vznikly značné náklady se zprostředkováním koncertů filmovací technikou a internetovým přenosem, koncerty nabízíme bezplatně, zároveň vracíme veškeré příjmy ze vstupného, rozhodli jsme se výpravné programové texty, na které jsou jinak návštěvníci Pražského jara zvyklí a my hrdí, výjimečně nenabízet.“ Místo toho Pražské jaro povolalo Ondřeje Havelku jako moderátora večerů. Role „průvodce“ večerem, jak je známe například z operních přenosů do kin, se sice zhostil díky svému kultivovanému i nonšalantnímu projevu se ctí, ale i takovýto „záskok“ by přece jen vyžadoval větší přípravu, hlavně v oblasti barokní hudby.

Samozřejmě se při hodnocení nemohu oprostit od okolností, za kterých byly koncerty připravovány i prováděny, ani od limitů daných kvalitou zařízení, na kterých jsem je sledovala. Následující texty tak nejsou standardními recenzemi, ale spíše výpovědí o vokálních koncertech na tomto zvláštním ročníku a stvrzením nutnosti uchování kultury a jejím významu i v těžkých časech.

Pražské jaro 2020: Collegium 1704, Václav Luks, Hana Blažíková (foto Ivan Malý)

Collegium 1704 neochvějně spolehlivé – i v povinných rouškách
Záznamy z Pražského jara zůstanou svědectvím toho, jak se epidemiologická opatření měnila, často z týdne na týden. Koncert Collegia 1704 a Collegia Vocale 1704 probíhal 18. května v situaci, kdy už od tohoto dne sice mohlo sedět v hledišti sto lidí (takže se do té povolené stovky už nepočítali účinkující) a od počátku května už mohli umělci provádět umělecké dílo bez roušek, ovšem pouze s negativním testem na koronavirus, ne starším než 4 dny. Test rozhodně nebylo snadné ani levné si nechat udělat. Takže ho podstoupila jen Hana Blažíková, když správně usoudila, že zazpívat virtuózní Händelovo Gloria s rouškou opravdu nejde.

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4

Mohlo by vás zajímat