Operní panorama Heleny Havlíkové (281)

  1. 1
  2. 2

To platí i pro sólisty – sopranistku Sylvu Čmugrovou jako líbeznou nevěstu, která svůj lyrický part při opakování citlivě zdobila, sopranistku Marii Fajtovou s koloraturami v roli šibalského Cupida, tenoristu Martina Javorského jako toužícího Ženicha s odlehčenými koloraturami a basistu Iva Hrachovce s autoritou i svižnými koloraturami božského Hymenaea. Z hlediska pěvecké techniky své role zvládali s přehledem (jedině koloratury Marie Fajtové nebyly vždy intonačně přesné), avšak oproti sólistům loňské operní inscenace měli – vlastně paradoxně – své úlohy komplikovanější. Loni byla součástí Barokní noci opera Handlíři Antoinea Dauvergnea, která skýtala mnohem větší příležitost k pěvecké i herecké pestrosti. Děj této opery vycházel také z chvíle těsně před svatbou, ale zápletka této buffy byla divadelně výrazně nosnější: Dívky bystře prokoukli bláhový nápad svých nastávajících vyměnit si a tak vyzkoušet své drahé polovičky; jedna coby hotová dračice a druhá zdůrazňující svou lenost dali svým snoubencům pořádně za vyučenou. Takže – i když byly party letošní Arbesserovy opery technicky jednodušší, bylo mnohem obtížnější vdechnout v tom jednoduchém příběhu přemlouvání nevěsty postavám životnost.

Samozřejmě ve prospěch celkové atmosféry hraje prostor barokního divadla s dochovaným systémem scénické mašinérie s posuvnými rámy, rumpály, kladkami, lanovody, propadly a létajícími stroji. Umožňuje především efekty rychlé výměny dekorací se zadním prospektem, pěti řadami bočních kulis a horními sufitami, které vytvářejí iluzi perspektivy. Dochovaná sbírka českokrumlovského divadelního fondu obsahuje také třináct základních scénických obrazů, stovku rekvizit nebo desítky efektových strojů.

Festival komorní hudby Český Krumlov 2020: Barokní noc (foto Lubor Mrázek)

Inscenátoři dobové opery v prostoru barokního divadla pochopitelně tuto unikátní dochovanou památku využívají a předurčuje tak scénickou podobu včetně kostýmů s antickými řízami a atributy pro bohy a barokními kostýmy pro „pozemšťany“. Trochu škoda, že se tentokrát střídaly jen kulisy zahrady s iluzí vzdouvajících se vodních vln v pozadí a sál se sloupy. Hymén byl sice za zvuku hromu a větru spuštěn z provaziště v obláčku, do inscenace se zapojily i tanečnice a k opeře byl připojen z loňska Dauvergneův balet, ale takto střídmé využití mašinérie mělo k barokní zálibě v podívané se scénickými efekty přece jen daleko.

Barokní noc i letos potvrdila svou jedinečnou atmosféru, které by ještě prospěl svižnější úvod při poněkud zdlouhavém po malých skupinkách vpouštěných hostů, než je na prvním nádvoří uvítá velitel schwarzenberské gardy, zatímco ostatní dost nekomfortně postávají v houfu před branou zámku. Úroveň Barokní noci ovšem pozdvihují první novodobá nastudování oper, které sice nikdy nebudou patřit ke skvostům hudby 17. a 18. století, skýtají věrný obraz tehdejších zábav.

Festival komorní hudby Český Krumlov 2020: Barokní noc (foto Lubor Mrázek)

Hodnocení autorkou recenze 80 %

Franz Ferdinand Arbesser: Die durch Cupido und Hymäns Stärcke glücklich gemachte Trauungs Wercke / Mocí Kupida a Hymenea svatba šťastně zařízená

Dirigent: Robert Hugo, režie: Magdalena Švecová a Robert Hugo.

Osoby a obsazení: Nevěsta – Sylva Čmugrová, Cupido – Marie Fajtová, Ženich – Martin Javorský, Hymenaeus – Ivo Hrachovec.

Capella Regia.

Komorní festival Český Krumlov, Barokní divadlo 24. a 25. července 2020, recenzováno představení 25. července 2020.

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

  1. 1
  2. 2

Mohlo by vás zajímat


0 0 vote
Ohodnoťte článek
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments