Operní panorama Heleny Havlíkové (283)

  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4
  5. 5
  6. 6

Osoby a obsazení: Krušina, sedlák – Dalibor Tolaš, Ludmila, jeho žena – Ivana Šaková, Mařenka, jejich dcera – Ivana Veberová, Barbora Krušinová – Monika Švábová, Zdenka Jarošová, Mícha, gruntovník – Jan Hnyk, Háta, jeho žena – Jana Foff Tetourová, Jana Piorecká, Vašek, jejich syn – Tomáš Kořínek, Jeník, Míchův syn z prvního manželství – Amir Khan, Kecal, vesnický dohazovač – Jevhen Šokalo, Principál komediantů – Jan Ježek, Esmeralda, komediantka – Radka Sehnoutková, Indián, komediant – Rostislav Florian. (V případě alternací je obsazení premiéry vyznačeno tučně.)

Sbor a orchestr opery DJKT, Dětský sbor DJKT, Balet DJKT.
Velké divadlo, premiéra 9. srpna 2020.

Weinviertler Festival – zleva Thomas Johannes Mayer, Matthias Fletzberger, Eva Walderdorff, Peter Svensson, Daniela Fally (zdroj FB)

Za open-air Wagnerem do Mikulova

Střet ambic a reality
Když byl letos kvůli konoronavirovým opatřením zrušen festival v Bayreuthu s plánovaným novým nastudováním kompletního Prstenu Nibelungova, zčista jasna se vynořila možnost jet za Wagnerem do Mikulova. I do českého prostředí pronikla z rakouských médií zpráva, že na konci června na tiskové konferenci prezidentka festivalu Eva Walderdorff a jeho intendant, tenorista Peter Svensson vyhlásili, že navzdory všem restrikcím a rizikům uspořádají první ročník Weinviertler Festivalu. Nazvali ho podle místa konání ve městech jihomoravské a dolnorakouské weinviertelské pahorkatiny, v níž leží ve vinařském kraji sice přes hranice, ale vzdáleností nedaleko od sebe města Mikulov a Poysdorf.

Ambice zakladatelů festivalu nebyla nijak malá, podpořená i tím, že kvůli zavření divadel a rušení festivalů měli čas i sólisté, které by takhle na poslední chvíli získat možné nebylo. Ostatně Wagner s rouškou se stal na plakátech „tváří“ akce. Festival si troufl hned na dvě scénická provedení oper Richarda Wagnera – Bludného Holanďana a Tristana a Isoldu. Festival uvedl nejprve galakoncert nazvaný Nejen Wagner s dvacítkou i zvučných jmen, takže v Mikulově bylo možné potkat Thomase Konieczného, Günthera Groissböcka, Thomase Johannese Mayera, Annu Gabler nebo Kurta Rydla, k nimž se z našich sólistů připojil pouze Aleš Briscein. Šedesátičlenný orchestr podle pořadatelů tvořili pod vedením dirigentů Matthiase Fletzbergera a Levente Töröka hráči z Prahy, Brna a Vídně. Koncert byl koncipován jako benefiční ve prospěch koronavirovou krizí postižených sólistů a sólistek. Do  Poysdorfu byl situovaný skromnější koncert Best of Wagner / Corona Style se třemi výstupy z Wagnerových oper (v aranžmá dirigenta Matthiase Fletzbergera pro Komorní orchestr Weinviertelského festivalu) a pěti písněmi na slova Mathildy Wesendonckové (dvě původně avizovaná představení opery Sigis Abenteuer, pouze na 50 minut zkrácené verze Prstenu Nibelungova pro děti od tří let, se v Poysdorfu nakonec neuskutečnila).

Organizátoři ovšem museli mít hodně pevné nervy a flexibilitu při improvizacích doslova na poslední chvíli: Nejenže se těsně před galakoncertem stále měnili sólisté, ale pouhé čtyři dny před premiérou Tristana oznámili její posun o dva dny, zredukovali počet představení každé produkce ze čtyř na dvě a dokonce se měnil původně ohlášený blíže nespecifikovaný „Brünner Orchester“ za Györ Philharmonic Orchestra pro Bludného Holanďana a Ambassade Orchester Wien pro Tristana. Vysvětlení, že „brněnský orchestr musí náhle pracovat o dva a půl týdne dřív pro vlastní operní dům“, zveřejněné ve festivalové tiskové zprávě 9. srpna, ovšem působilo nevěrohodně, protože už 3. června Národní divadlo Brno oznámilo, že „post-koronavirovou“ sezonu zahájí 22. srpna premiérou Ferdy Mravence. (Viz vyjádření ředitele NdBrno Martina Glasera dále.)

A do toho zasáhla i „vis major“ v podobě počasí. Bludný Holanďan nemohl mít vskutku „efektnější“ (pro pořadatele však komplikovanější) entré, když se tři hodiny před začátkem premiéry strhla nad Mikulovem nebývale prudká průtrž mračen, takže začátek musel být o hodinu posunutý. A nepřízni deště neunikla o den později ani premiéra Tristana a Isoldy. „Povinných“ 60 minut hracího času, při jejichž nenaplnění by pořadatel musel vracet vstupné, bylo však i při zkrácení třetího dějství Tristana bohatě naplněno – premiéra skončila po půlnoci.

Weinviertler Festival – Lenvente Török (zdroj FB)

Informací o festivalu bylo a stále je v češtině dostupných minimálně a o mnoho sdílnější nejsou ani webové stránky festivalu v němčině (pouze s překlady názvů lišt v české a anglické verzi), zato se spoustou superlativů a bombastických zvolání „letní senzace roku 2020“ nebo „hvězdy wagnerovského světa“ (https://www.weinviertler-festspiele.com/cs/). Konkrétní prokliky ke koncertům z festivalového webu však už na začátku týdně úplně zmizely – Tut uns leid, die Seite wurde nicht gefunden! Ani přímo v Mikulově nebyly k vidění až na dvě zastrčené výjimky v centru města a na zátarasech u vchodu do amfiteátru žádné plakáty nebo letáky, a to ani v informačním centru, jinak avizujícím záplavu akcí, které se v tomto malebném městě, v tuto dobu nabitém turisty, konají. A při posunu termínu premiéry Tristana ze čtvrtka 13. srpna na sobotu 15. srpna, kterou festival oznámil až v neděli 9. srpna večer, sehnat takto na poslední chvílí víkendové ubytování se ukázalo jako nereálné. Volnými kapacitami disponovala pouze ubytovna U Zajíce přímo na náměstí, ovšem se skutečně low-costovými podmínkami. Mnohé mohla odradit i cena vstupenek – v korunách od téměř čtyř tisíc po šest set korun, v eurech stály vstupenky včetně autobusu od 175 po 81 eur. Programovou brožuru nebo alespoň obsazení však diváci na místě nedostali. Tiskový servis ovšem fungoval promptně. Podle údajů z ruského portálu «Культура», jehož článek převzaly facebookové stránky festivalu, finance na rozpočet ve výši kolem 500.000 eur (sic!) získal intendant Peter Svensson především od rakouských soukromých sponzorů, rakouská vláda podle tohoto zdroje přispěla minimálně. Měl tak prý zvolit „ekonomické, ale nikoli levné možnosti“. Nicméně Peter Svensson prý doufá, že mu přeshraniční povaha festivalu v centru Evropy umožní získat prostředky z Evropské unie.

  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4
  5. 5
  6. 6

Mohlo by vás zajímat


0 0 vote
Ohodnoťte článek
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments