Operní panorama Heleny Havlíkové (283)

  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4
  5. 5
  6. 6

Produkce se konaly v mikulovském amfiteátru s akustickou výhodou zdi zakončující pódium, ovšem rizikem i jen několika dešťových kapek, protože prostor není ani pro účinkující nijak krytý. A přidávaly se i další nevýhody lokace open-air prostoru pod frekventovanou silnicí, nedaleko hospody, z níž do premiéry Bludného Holanďana opakovaně vstupovalo agresivní „dusání“ ryčné trash metalové kapely, a blízkost betonového a ocelového skateparku, z něhož v první hodinu premiéry Tristana „doprovázely“ údery při nájezdech skejťáků.

Hlediště s kapacitou kolem dvou tisíc míst zaplnily při premiérách necelé čtyři stovky diváků, jejichž počet se během propršeného Tristana zredukoval zhruba na dvě stě. Dle poznávacích značek na přilehlém parkovišti přijeli většinou z Rakouska, několik autobusů nechal festival vypravit z Vídně.

R. Wagner: Bludný Holanďan – Weinviertler Festival – Tomasz Konieczny (zdroj FB)

Holanďan s hvězdami i bez sboru po bouři a šesti zkouškách
Při pouhých šesti zkouškách na Bludného Holanďana, jak je přiznal při úvodním zahájení festivalu intendant Peter Svensson, bylo bláhové očekávat vytříbené provedení zejména z hlediska dynamiky. Nicméně Filharmonický orchestr z maďarského Györu pod vedením mladého maďarského dirigenta Levente Töröka (od roku 2018 působí jako první dirigent v Ulmu, kde mj. také nastudoval Bludného Holanďana) dokázal obdivuhodně partituru v základních obrysech nastudovat a v podmínkách velmi vlhkého vzduchu i udržet základní ladění. Nedalo se vyhnout asociaci s bouřlivou Wagnerovou plavbou na útěku z Rigy, která Wagnera ke kompozici této opery inspirovala. Ani mikulovští starousedlíci prý takovou průtrž nepamatují. Akustika mikulovského amfiteátru se ukázala za těchto okolností pro operní produkci opravdu výhodná, protože hlasy sólistů se nad orchestrem umístěným pod pódiem výborně nesly a zvukové poměry dirigent udržel vyvážené.

Premiéra se mohla opřít o výkon polského basbarytonisty Tomasze Konieczného (1972), který potvrdil své mezinárodní wagnerovské renomé, protože se právě v tomto (ale i straussovském) repertoáru etabloval na předních německých scénách, ale například i ve Vídeňské státní opeře nebo Metropolitní opeře. Ostatně známe ho i z jeho vystoupení v pražském Národním divadle jako Kurwenala v Tristanovi a Isoldě (2005 i 2009) a Amfortase v Parisfalovi (2010 a 2011). Holanďana má na repertoáru už téměř deset let a byl zřejmé, že má tuto roli zažitou. Jeho zvučný barevný basbaryton s temnými hloubkami dodal titulní postavě námořníka, odsouzeného za své rouhání bohu k věčnému bloudění po moři, tajemnost i uvěřitelnost touhy vymanit se ze svého prokletí.

Weinviertler Festival, Bludný Holanďan – Anna Gabler (zdroj FB)

Také německá sopranistka Anna Gabler patří k osvědčeným představitelkám wagnerovských rolí, Sentu má na repertoáru sedmým rokem. I ji známe z pražského Národního divadla jako Freiu a Gutrunu v inscenacích Zlata Rýna a Soumraku bohů při dosud jediném uvedení kompletní tetralogie u nás v roce 2005. V Mikulově se zpočátku při Sentině baladě do jejího zpěvu vkrádalo neklidné chvění, ale postupně její hlas získal na pevnosti, se kterou prezentovala Sentu jako ženu uhranutou podivným mužem, kterého si spojila s přízračným námořníkem a kterému je odhodlána obětovat svůj život.

Ačkoli jméno rakouského tenoristy Michaela Heima není u nás známé, spolehlivě se uplatňuje v mnoha německých a rakouských divadlech a v akustice mikulovského amfiteátru zněl jeho Erik s hutnou znělostí. K sólistům, kteří byli pěveckou oporou mikulovského Bludného Holanďana, patřil i Aleš Briscein, který rozsahem menší roli Kormidelníka zvýraznil nejen svým suverénním pěveckým výkonem, ale i rozehráním vztahu tohoto podřízeného námořníka vůči svému kapitánovi Dalandovi. Ten byl v podání německého basbarytonisty Franze Hawlaty, pěvce s tak bohatou mezinárodní kariérou, zklamáním. Jeho Daland působil jako ustaraný ani ne otec, ale spíš dědeček bez sebevědomí ostříleného mořeplavce.

Zcela mimo akceptovatelnou úroveň byl ovšem výkon 28členného sboru, na programu uváděného jako Chor der Weinviertler Festspiele, hlavně jeho dámská část. Zpíval z not, které doslova „lovil“ často mimo tempo. A k tomu ke všemu druhý mužský sbor pro výstup Holanďanových námořníků nepřijel, údajně kvůli oné průtrži mračen (kterou přitom diváci přijíždějící z Rakouska zvládli), takže tuto klíčovou scénu opery hrál pouze orchestr – údajně také při nedělní repríze, které však už bouře nepředcházela.

Weinviertler Festival, Bludný Holanďan – Levente Török (zdroj FB)

Scénická podoba inscenace byla skromná, omezila se jen na projekci motivů navozujících místa děje, barevné proměny světel z bočních reflektorů a jednoduchoučké aranžmá příchodů a odchodů jednajících postav. Na bok prázdné scény režisér Isao Takashima postavil kousek kašírované černé skály, na které Mary ukázala Sentě knihu o zatraceném námořníkovi, usnul na ní Kormidelník, byla za ní schovaná truhla, kterou Holanďan na důkaz svého bohatství předvádí Dalandovi, a nakonec z ní (místo skoku) „sestoupila“ Senta, jejíž mrtvé tělo zahalila Mary bílou plachtou. Obrazové projekce Siegwulfa Tureka přes celou (notně oprýskanou) zadní stěnu amfiteátru do nekonečna únavně opakovaly smyčky záběrů rozbouřeného moře s potápějícími se koráby (plachetnicemi), které tu a tam vystřídala „abstraktní“ zář. Dalandův dům „ilustroval“ interiér místnosti z dřevěných prken s mihotavými plamínky svíček v lustru, který doplňovalo točení kolovrátku nebo abstraktní záře nití. Holanďanovy přízračné námořníky znázorňovaly lebky. Základní vztahy postav jen naznačovaly statické herecké akce. Základní orientaci v ději usnadňovaly kostýmy: Daland jako námořní kapitán s bílou čepicí v dvouřadovém saku, Holanďan měl bílý oblek, Erik černé triko a černé kalhoty, Senta dlouhé přiléhavé večerní šaty, Mary černé dlouhé šaty a sbor černé kalhoty a košile.

R. Wagner: Tristan a Isolda – Peter Svensson a Martina Serafin – Weinviertler Festival (zdroj FB)

  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4
  5. 5
  6. 6

Mohlo by vás zajímat


0 0 vote
Ohodnoťte článek
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments