Operní panorama Heleny Havlíkové (283)

  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4
  5. 5
  6. 6

Jak zaznělo na úvodní červnové tiskové konferenci k Weinviertler Festspiele, měl se konat už v roce 2018, ale byl zrušen (jak dodnes tehdy na Bizetovu Carmen najatí brněnští umělci stále nemohou zapomenout). I za všech takto nestandardních okolností se ale ukázalo, že potenciál mikulovského amfiteátru by mohl být pro operní festival použitelný.

Otázky i otazníky pro prezidentku Evu Walderdorff a reakce ředitele NdBrno Martina Glasera i zástupců Mikulova

Okolnosti pořádání festivalu v rozhovoru pro Operu PLUS objasňovala jeho prezidentka Dr. Eva Walderdorff. Ta je právničkou a instruktorkou v oblasti rétoriky, motivace, vedení organizací, krizového a mediálního managementu, individuálního koučování top manažerů. Semináře vedla v řadě rakouských bank (včetně Národní banky), ve velkých stavebních firmách, pojišťovnách nebo ministerstvech. Má zkušenosti z působení v rozhlase, televizi a tiskových médiích.

Weinviertler Festival – Dr. Eva Walderdorff třetí zleva (zdroj FB)

Proč jste se rozhodla stát se prezidentkou Weinviertler Festspiele?
Přesvědčila mě spousta nápadů intendanta Petera Svenssona. Už jsem byla prezidentkou půvabného divadelního festivalu v Dolním Rakousku pod vedením velmi úspěšného uměleckého ředitele Hirschala. Weinviertelský festival však byl v mnoha ohledech jedinečný.

Čím? Jak a kdy vznikla myšlenka upořádat takový festival?
Festival byl koncipován jako jediný na světě pod širým nebem věnující se Richardovi Wagnerovi. Zahájili jsme ho slavnostním galakoncertem Nejen Wagner, abychom všem přiblížili jeho dílo a překonali obavy, které vůči němu stále přetrvávají. A Peteru Svenssonovi se podařilo získat jedinečné pěvecké hvězdy. Myšlenka založit operní festival v oblasti, kde se akce v oboru klasické hudby na takové nejvyšší úrovni nekonají, byla úžasná výzva. Festival bez hranic, opětovné dosažení symbiózy evropského mezinárodního porozumění, a to s hudbou, kterou může vnímat každý – to byly pro intendanta Petera Svessona i pro mě podstatná východiska. Festivalu se zúčastnili velvyslanci Polské republiky, Maďarska, Slovenska a Belgie. Orchestr byl z Maďarska a Rakouska, sbor z České republiky, sólisté z České republiky, Slovenska, Maďarska, Polska, Německa, Rumunska, Moldavska a Ruska.

Proč se festival koná v Mikulově a v Poysdorfu?
Z mého pohledu má Rakousko nejen společnou historii se zeměmi bývalé monarchie, ale také společné způsoby života, kulturní překrývání a podobné přístupy k překonávání některých problémů současnosti. Rakušané často pokukují po západě, ale jsou mnohem podobnější lidem na východ od svých hranic.
Peter Svensson pochází z Mikulova, jako dítě byl vyhnán ze své tehdejší vlasti, vrátil se do ní jako pěvecká hvězda pražské opery a našel zde lásku, kterou si vzal. Proto si vybral Mikulov. A k tomu Poysdorf, protože zde našel pro malý festival optimální podmínky a podporu. (pozn. hah: Peter Svensson se podle údajů wikipedie narodil v roce 1964 ve Vídni; pražskou operou je Státní opera Praha)

Weinviertler Festival – Matthias Fletzberger (zdroj FB)

Uvést dokonce dvě Wagnerovy opery je velká ambice. Co vás vedlo k takovému výběru?
Vybrali jsme dvě Wagnerovy opery, které svým místem děje v Irsku a v Norsku nejvíce osloví české publikum. Měly přilákat návštěvníky do oblasti Mikulova na několik dní.

Jak se vám podařilo získat sólisty a další umělce?
Peter a jeho tým mají velmi dobré vztahy s operním světem, on sám zpíval se všemi zúčastněnými hvězdami hned v několika operních domech.

Program doznával doslova na poslední chvíli mnoha změn, včetně změny orchestru. Proč?
Na všech představeních jsme se dohodli s brněnským orchestrem. Jenže 4. srpna nás orchestr informoval, že v těchto termínech bude hrát v brněnské opeře a někde jinde. Za týden jsme pak našli dva nové orchestry, Györ Opera Orchestra a Ambassade Orchester Wien. Podobné problémy jsme měli také s českým sborem.

V mikulovském amfiteátru jste zcela závislí na počasí. Máte v případě špatného počasí nějakou záložní variantu?
Ano, tento rok jsme byli závislí na počasí, v budoucnu budeme hledat jiné řešení.

V samotném Mikulově jsem si nevšimla skoro žádných plakátů. Jak jste koncipovali propagaci festivalu?
Mikulov a jeho okolí mají tři světové kulturní památky, jsou riviérou Čech a jsou příliš rozmazlení na to, aby odpovídajícím způsobem ocenili naše úsilí. Za podporu jsme zaplatili spoustu peněz, ale bohužel jsme realizace nedosáhli.

Plakát Weinviertler Festivalu (foto Helena Havlíková)

Ceny vstupenek byly pro české publikum relativně vysoké. Počítali jste s českým publikem?
Doufali jsme, že získáme milovníky hudby z celého světa, zejména wagnerovské nadšence, a s cenou vstupenky pouze 21,00 eur také mnoho Čechů. České publikum bylo každý večer přivítáno v jeho jazyce.

Jaké máte další festivalové plány?
Nápady a práce pro další festival začnou Prstenem.

Můžete zveřejnit festivalový rozpočet?
Součástí festivalového týmu je ekonomické oddělení, ale finanční podrobnosti médiím nesdělujeme. Prosím, mějte pochopení pro nově založený festival: začal s pomocí soukromých sponzorů, zejména milovníků Wagnera, kteří ho podpořili „sympatiemi a nadšením“ bez byrokratického přístupu, a skončil bez peněžních bouří. Je to událost podporovaná láskou a nadšením organizačního týmu na straně jedné a zároveň kvalitní festival plánovaný soukromou iniciativou, a přesto profesionály.

Martin Glaser (zdroj NDM)

Vyjádření ředitele NdB Martina Glasera k účasti brněnského orchestru:
Velmi výrazně se ohrazuji proti spojování Národního divadla Brno s tímto projektem. Přestože naše jméno není explicitně uvedeno, tak ze spojení s pracovními povinnostmi v operním domě je zjevné, že paní prezidentka míní NdB. Vedení divadla ani operního souboru nikdy nejednalo o zapojení našeho orchestru nebo sboru do tohoto projektu, natož aby naši účast na něm závazně potvrdilo. Změny, ke kterým došlo v důsledku epidemie koronaviru, jsme oficiálně oznámili již 3. června a naplánovány byly pochopitelně ještě o několik týdnů dříve. Pokládám za mimořádně neseriózní svalovat vlastní profesionální selhání na někoho, kdo o projektu neměl nejmenší tušení. Takové jednání poškozuje dobré jméno Národního divadla Brno, které je špičkovou kulturní institucí a se všemi svými partnery jedná maximálně vstřícně a seriózně.

  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4
  5. 5
  6. 6

Mohlo by vás zajímat


0 0 vote
Ohodnoťte článek
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments