Operní panorama Heleny Havlíkové (287)

  1. 1
  2. 2
  3. 3

Tentokrát se Ondřej Kobza rozhodl vzdát na střeše Lucerny nokturnovým koncertem hold úplňku. Tím srpnovým se kvůli dešti diváci kochat nemohli a ten zářijový si dával zpropadeně na čas. Kvůli nejistému počasí sešlo z plánovaného vybavení „velkého obýváku nad Prahou“ čtyřmi desítkami gaučů, perských koberců a starých lamp. Zůstalo jen pár kousků a klavírista Zdeněk Klauda Beethovenovou Měsíční sonátou zkřehlými prsty marně rozháněl mraky. Měsíc nezlákala ani vroucnost přednesu velmi příhodně vybraných písní s noční, hvězdnou nebo měsíční tématikou, když se v chladném večeru střídala sopranistka Kateřina Kněžíková s basbarytonistou Adamem Plachetkou v písních Abendempfindung Wolfganga Amadea Mozarta, Die Nacht Richarda Strausse, Im Abendrot Franze Schuberta a Nuit d’étoiles Clauda Debussyho. Na rozdíl od diváků Měsíc nedojala ani árie minnesängra Wolframova O, du mein holder Abendstern z Wagnerova Tannhäusera. Až posledním číslem programu, Dvořákovou árií O MěsíčkuRusalky rozptýlila Kateřina Kněžíková deštěm hrozící mraky, a nad kopulí Muzea se zjevil hlavní protagonista koncertu – magický zářící Měsíc.

Úplně (k) v opeře
Nokturnový koncert s písněmi a áriemi s tématikou noci, hvězd a měsíce.
Kateřina Kněžíková – soprán, Adam Plachetka – basbaryton, Zdeněk Klauda – klavír.
Střecha Lucerny, 1. září 2019.

Úplně (k) v opeře 2020: Kateřina Kněžíková, Adam Plachetka (foto Leona Kalvodová)

Narozeninová noc operních hvězd
Dalším zážitkem byl narozeninový gala koncert, na kterém k 20. výročí agentury Nachtigall Artists přišla popřát a skvěle zazpívat pětice našich předních sólistů, kterým se podařilo prorazit i v zahraničí. Předvedli oprávněnost svých mezinárodních kariér v repertoáru, který je jejich doménou. Sopranistka Simona Šaturová zazářila v koloraturách Lindy di Chamounix Gaetana Donizettiho i Musetty v Pucciniho Bohémě, sopranistka Zuzana Marková zakoketovala Markétčinou Šperkovou árií z Gounodova Fausta a zdrženlivěji i jako Pucciniho Mimi. Pavel Černoch dojal svými tenorovými hrdiny jako nešťastně zamilovaný Bizetův Don José (La fleur que tu m’avais jetée), s nímž debutoval v roce 2015 na festivalu v Glyndebourne, a jako na smrt odsouzený malíř Cavaradossi (E lucevan le stelle). Tuto roli  má na repertoáru od roku 2020 a vzápětí ji ztvárnil ve Státní opeře při obnovení legendární inscenace scénografa Josefa Svobody. Petr Nekoranec vyznával jako Romeo svou tenorovou lásku Gounodově Julii (Ah! lève-toi, soleil!), kterou zařadil na své debutové profilové album s francouzským repertoárem, a jako Rodolfo švadlence Mimi (Che gelida manina). Basbarytonista Boris Prýgl přidal sólově Gounodova odhodlaného i varujícího Valentina z Fausta, roli, se kterou bude debutovat příští rok ve Vídeňské státní opeře. I díky Symfonickému orchestru hl. města Prahy FOK pod taktovkou Giacoma Sagripantiho to byl nádherný večer, kterému v druhém bloku dominovaly árie a dueta z nejoblíbenější opery oslavenkyně – z Pucciniho Bohémy. Večer, který gratulanti zakončili symbolicky árií Su-Čonga z Lehárovy Země úsměvů Své srdce tobě dám, si ovšem užili i posluchači zcela zaplněné Smetanovy síně.

Nachtigall Artists, Noc operních hvězd 2020: Pavel Černoch, Zuzana Marková, Giacomo Sagripanti, Alena Kunertová, Petr Nekoranec, Simona Šaturová, Boris Prýgl (foto Petr Dyrc)

Alena Kunertová (dříve Nachtigalová), přezdívaná „mamma Alena“ si za dvacet let působení své umělecké a produkční agentury Nachtigall Artists Management s.r.o. získala renomé, díky kterému do Prahy přivezla ty největší operní hvězdy – Annu Netrebko, Cecilii Bartoli, Elīnu Garanču, Joyce DiDonato, Angelu Gheorghiu, Juana Diega Flóreze, Rolanda Villazóna, Piotra Beczału, Mariusze Kwiecieńa, Bryna Terfela a mnoho dalších. Sama říká, že to je velmi tvrdý byznys: „V Praze máme sály s poloviční kapacitou než všude v okolí. Bolí to potom na vstupném a sponzorů je málo. Zvlášť letos je propad obrovský. Snažím se být laskavá, ale konkurence se sály, které mají dva a půl tisíce míst je složitá. A honoráře platíme stejné, mnohdy i více. Také systém dotací je jiný. V Německu nebo v Rakousku mají kolegové podporu měst a regionů okolo 70 %, my 25 %.“

Nachtigall Artists, Noc operních hvězd 2020: Boris Prýgl a Petr Nekoranec (foto Petr Dyrc)

Vedle nich se agentura Nachtigal Artists snaží představovat také mladé talenty, objevovat i ty české a založila Spolek přátel hudebních talentů: „Začalo to při mém hledání budoucích operních superstars v zahraničí. Nechtěla jsem do Prahy vozit pouze velmi slavná jména, mnohdy lehce po sezoně. Chtěla jsem víc – i nové, teprve stoupající hvězdy. A padlo rozhodnutí – tady musí být také, jen je třeba je najít a někdo jim musí pomoci.“ Podle Aleny Kunertové krásné hlasy mezi mladými jsou, ale to nestačí: „Dnes, aby obstáli v té obrovské konkurenci, musí mít mnohem více: muzikálnost, veliké charisma, vystupování, herecké a pohybové nadání, musí umět jazyky, ve kterých zpívají. A musí být připraveni na velmi náročný život: každý měsíc někde jinde, téměř žádné soukromí… Mým prvotním úkolem je těm nejtalentovanějším toto vysvětlit a zjistit, jestli jsou schopni touto cestou jít. Ti, kteří to opravdu chtějí a dokážou, těch moc není.“ Pro mladé talenty také pořádá série koncertů v Novoměstské radnici a pomohla jako jedna z prvních i v těch nejtěžších chvílích koronavirového blackoutu, který tak zasáhl i koncertní činnost (272. a 276. Operní panorama zde a zde).

Noc operních hvězd
Sólisté Zuzana Marková, Simona Šaturová, Pavel Černoch, Petr Nekoranec, Boris Prýgl.
Symfonický orchestr hl. města Prahy FOK.
Smetanova síň Obecního domu, 31. srpna 2020.

1 1 vote
Ohodnoťte článek

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

  1. 1
  2. 2
  3. 3

Mohlo by vás zajímat


0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments