Operní panorama Heleny Havlíkové (301) – Rozbalování vánočních hudebních dárků

  1. 1
  2. 2
  3. 3
Nadílka vánočních hudebních dárků v podobě aktuálních streamů vokálních koncertů byla opravdu bohatá. Samozřejmě největší radostí by bylo konečně jít na skutečné představení, skutečný koncert a sdílet tu radost společně. Ta je nám stále odpírána, takže alespoň internetové streamy ukazují touhu našich operních souborů a dalších sólistů a souborů podarovat o vánočním čase své příznivce. Teď už jsou dárky rozbalené – jak to tak bývá, některé přinesly radostné překvapení, jiné potvrdily tradici, byla i zklamání.

Maida Hundeling – Národní divadlo moravskoslezské 2020 (zdroj Facebook)

Maida Hundeling v ostravské opeře
Nejen vánoční zpívání z Rudolfina
Collegium Marianum ze Senátu
Karaoke Rybovka z Brna
Rybovka jako jesličková hra z Olomouce
Utajený hudební adventní kalendář pražského Národního divadla

Vánoční série zajímavě představila různé možnosti, jak v době zákazu koncertů s diváky nahrávat a zprostředkovat alespoň záznamy. Nejobvyklejší způsob – standardní přenos koncertu z pódia snímaný na několik kamer s prostřihy – zvolily ostravská opera, agentura Nachtigall Artists i Česká televize.

Maida Hundeling v ostravské opeře
Národní divadlo moravskoslezské obdarovalo své příznivce recitálem jedné ze svých pěveckých hvězd – Maidy Hundeling. Tato německá sopranistka vystupuje především v Německu a v Rakousku, jako Wagnerova Alžběta se také prezentovala v milánské Scale. Na ostravské jeviště se vrací opakovaně jako Janáčkova Jenůfa (2011), Wagnerova Elsa v Lohengrinovi (2013), Verdiho Desdemona (2017) nebo v nejnovějším nastudování Nabucca jako Abigail (2020). V inscenaci Pucciniho Tosky, kterou NDM plánuje na únor 2021, by měla vytvořit titulní roli.

Maida Hundeling svůj internetový dárek sestavila z „lahůdek“ svého klíčového repertoáru se stěžejními výstupy Verdiho Amelie (Ecco l’lorrido campo) a Abigail (Ben io t’invenni) i Wagnerovy Alžběty (Dich, teure Halle) a Isoldy (Mild und leise wie er lächelt). A ostravská opera ho „zabalila“ orchestrem, který ve standardním rozsazení na jevišti Dvořákova divadla řídil Marek Šedivý. Výkon Maidy Hundeling byl limitován pouze kvalitou zařízení, ze kterého člověk stream sledoval, respektive poslouchal, protože její soprán je přesně tím typem hlasu bohatého na alikvóty, jehož kvality se naplno rozezní pouze bez zkreslení mikrofonů. Ze hry orchestru (zejména v introdukci ke 2. dějství Tannhäusera) však bylo zřejmé, že před Markem Šedivým jako novým hudebním ředitelem ostravské opery je hodně práce.

Petr Nekoranec, Lada Bočková, Lukáš Bařák, Simona Šaturová, Arnheidur Eiriksdóttir – Nachtigall Artists – Vánoční zpívání z Rudolfina (foto Petr Dyrc)

Nejen vánoční zpívání z Rudolfina
Program vánočního zpívání z Rudolfina tvořily také operní árie, ale protože Agentura Nachtigall Artists a Spolek přátel hudebních talentů za sebou nemá finanční zázemí příspěvkové organizace, nezazněly s orchestrem, ale pouze s klavírním doprovodem. Hlavním rozdílem oproti ostatním vánočním streamům ovšem byl v tomto případě placený přístup. Na koncert se prodávaly virtuální vstupenky, respektive přístupové kódy, jakkoli za symbolickou cenu 150,- Kč. I když se tímto způsobem Rudolfinum „vyprodat“ nepodařilo (lidé si zatím koupili 420 přístupů, Tichá noc zveřejněná na Facebooku má tisícovku zhlédnutí), je to odvážný test zájmu lidí o koncerty (a potrvá až do konce ledna). Ostatně podobnou odvahu měla tato agentura už na jaře, když jako první začala pořádat živé koncerty.

Za původně avizovaného klavíristu Marka Kozáka, který musel do koronavirové karantény, pohotově zaskočil zkušený a mimořádně empatický doprovazeč Ahmad Hedar. Omezení dané jen klavírním doprovodem se pochopitelně nejzřetelněji projevilo ve Wagnerovi, nicméně i tak Lukáš Bařák zprostředkoval ve Wolframově písni o večernici z Tannhäusera (O du, mein holder Abendstern) smutek nešťastně zamilovaného minnesängra a předvedl, kam se jeho talent dále rozvíjí. Další část koncertu patřila především vrcholnému italskému belcantu. V tomto oboru na mnoha světových scénách září s brilantními koloraturami a mimořádně oduševnělým projevem Simona Šaturová (na vánočním koncertě se blýskla árií Lindy Ah! Tardai troppo – O luce di quest’anima z Donizettiho Lindy di Chamounix), ale začala se v něm prosazovat i Lada Bočková. Oprávněnost svého postupu do semifinále Operalie v roce 2019 a angažmá v bonnské opeře osvědčila tato mladá talentovaná sopranistka v árii Marie Chacum le sait, chacun le dit z Donizettiho Dcery pluku.

Také tenorista Petr Nekoranec obdařil své příznivce svou současnou doménou, když ze svého samostatného debutového CD s francouzskými áriemi vybral Massenetova Des Grieux (En fermant les yeux) a především rozradostněného Tonia z Donizettiho Dcery pluku a k vyhlášeným osmi vysokým „c“ v árii Ah! Mes amis, quel jour de fête! suverénně vystřihl i přidávané deváté. Čtvrtou sólistkou večera byla islandská mezzosopranistka Arnheidur Eiriksdóttir, jejíž ostřejší hlas se začíná zaoblovat a v koloraturách nabývá intonační jistotu, jak předvedla v árii Rossiniho Popelky.

Třebaže záběry do prázdného hlediště Rudolfina vyvolávaly spíše skličující pocit, závěrečnou část koncertu projasnily nadějí vánoční písně a koledy.

Collegium Marianum ze Senátu
Na Štědrý den zařadila ČT art tradiční vánoční koncert ze Senátu Parlamentu České republiky. Tentokrát na něm soubor Collegium Marianum v komorní sestavě pod vedením Jany Semerádové vystoupil ve Velkém (dříve Rytířském) sále Valdštejnského paláce – prázdném, bez diváků, jen do kamer, které ale nepřítomnost publika spíše zvýraznily. Radostnou zvěst evangelií navozovaly v podání Patricie Janečkové písně Adama Michny z Otradovic, Gloria (Laudate pueri RV 601) Antonia Vivaldiho a árie En duplo sole Czechia z melodramatu Sub olea pacis Jana Dismase Zelenky s koncertantní flétnou Jany Semerádové. Vokální část programu byla prokládána instrumentálními kompozicemi Jana Josefa Ignáce Brentnera (Concerto G dur Vigil nocturnus a Concerto in d minor) a Antonia Vivaldiho (Concerto La notte RV 439). Celek s úvodním „projevem“ předsedy Senátu Miloše Vystrčila vyzněl příliš oficiózně. K navození spontánního zážitku radosti nepřispělo, že mladá sopranistka Patricia Janečková všeobecně tak známé písně Vítej Pane, Jezu Kriste, ba dokonce i Chtíc aby spalČeské mariánské muziky Adama Michny z Otradovic zpívala z not. Afektovaná recitace směsice textů v podání Gabriely a Sofie Filippi v šatech s hlubokými výstřihy koncert přezdobila jak vánoční stromeček ze supermarketu.

3 3 votes
Ohodnoťte článek

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

  1. 1
  2. 2
  3. 3

Mohlo by vás zajímat


0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments