Operní panorama Heleny Havlíkové (303) – Představitelé českých divadel o změnách v systému PES

  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4
  5. 5
  6. 6
  7. 7
  8. 8

Národní divadlo moravskoslezské, ředitel Jiří Nekvasil:
Podmínky, za kterých se může hrát ve 4. a 3. stupni PES považujeme, tak, jak byly zveřejněny, za naprosto nesmyslné, v rozporu s možnostmi a smyslem divadelního provozu. Nesmyslem je taky nutit diváky obstarat si ke vstupence aktuální negativní test, pro nás vybavit každého diváka ochranným prostředkem – respirátorem a vést evidenci návštěvníků pro účely epidemického šetření. Tady si myslíme, že to je v rozporu s ochranou osobních údajů

Divadlo J. K. Tyla, Plzeň, ředitel Martin Otava:
Všechny navrhované úpravy v systému PES musíme řádně prostudovat a vyhodnotit naše možnosti. Vzhledem k absenci představení musíme náš stávající repertoár pravidelně zkoušet nejen se zpěváky a herci, ale i s ostatními pracovníky, kteří se na inscenaci podílejí. Prakticky hrajeme pro prázdné hlediště, z tohoto důvodu bychom rozhodně uvítali možnost hrát alespoň pro omezený počet diváků. V tuto chvíli ale musíme počkat na definitivní verzi vládních opatření.

Jihočeské divadlo, České Budějovice, ředitel Lukáš Průdek:
Posláním Jihočeského divadla je přinášet mimořádné divadelní zážitky svým divákům. A pokud nařízení vlády umožní vstup diváků do divadla, začneme v nejbližším možném termínu hrát, abychom své poslání naplnili.

Divadlo F. X. Šaldy Liberec, ředitelka Jarmila Levko:
Z hlediska operních inscenací zní opatření ve stupni 4 velmi problematicky. Ať již z hlediska negativních testů, tak z hlediska rezervačního systému. Představení by nebylo možné hrát pro abonenty, protože ne každý by byl ochoten jít kvůli návštěvě divadla na test, evidence návštěvníků by jistě byla administrativně náročná. Jen pro představu, 20% kapacity hlediště představuje v Šaldově divadle 92 diváků – čili samozřejmě i ekonomicky by taková představení byla nevýhodná, vzhledem k velkému množství hostujících umělců v opeře. Navíc přibývají náklady na respirátory, o které by muselo být navýšené vstupné.

Stupeň číslo 3., který již počítá s 50procentní účasti diváků, dává naději, že by se opera již mohla opět dostat alespoň k části svého publika.

Moravské divadlo Olomouc, ředitel David Gerneš:
Vzhledem k nízké umožněné kapacitě sálu a nutnosti povinných testů pro diváky je pro nás uvádění představení ve stupni číslo 4 nepředstavitelné a počítáme s tím, že ve stupni číslo 4 budou nadále probíhat v divadle zkoušky inscenací a příprava online aktivit. Připravujeme se na to, že hrát budeme od stupně číslo 3.

Slezské divadlo Opava, ředitel Ilja Racek:
Na základě zkušeností z loňského května a června, kdy bylo možné uvádět pouze činoherní představení s obsazeností hlediště 100 až 150 míst, se u operních představení dostáváme téměř na identický počet umělců i diváků. Vyžadování testů, evidenci diváků a podobně považujeme za odrazující kroky jak pro nás, tak diváky.

Jan Burian (zdroj ND)

Za jakých podmínek pro diváky je možné obnovit uvádění operních představení v divadle pro publikum?

Národní divadlo, Praha, ředitel Jan Burian:
Náš návrh je otevřít divadla pro polovinu diváků s respirátory bez povinných testů, s příslušnými rozestupy a větráním a desinfekcí. V hledišti historické budovy umíme vyměnit vzduch například až 12x za hodinu.Ekonomicky začíná mít provoz smysl ve chvíli, kdy bychom mohli zaplnit alespoň polovinu hlediště. Jsme ale připraveni vybrané inscenace hrát pro třetinu kapacity hlediště, protože se nemůžeme diváků dočkat.

Národní divadlo Brno, šéf opery Jiří Heřman:
Pro bezpečnost práce zavést povinné testování pro výkonné umělce 2x týdně a mít minimálně poloviční kapacitu hlediště pro diváky s respirátory bez testů.

Národní divadlo moravskoslezské, ředitel Jiří Nekvasil:
Úplné minimum je pro nás 50% kapacity hlediště Divadla Antonína Dvořáka, což představuje 250 diváků. Samozřejmě, že využití poloviční kapacity je podstatně ztrátovější, ale za důležité považujeme, že u za těchto podmínek stojí za to operu uvést opět do chodu, zdůvodu provozních i uměleckých. Čím později k tomu dojde, tím to bude těžší, jak pro soubor a celé divadlo, tak i pro diváky!

Divadlo J. K. Tyla, Plzeň, ředitel Martin Otava:
Zcela si uvědomujeme vážnost situace, zdraví našich zaměstnanců a diváků je pro nás prioritou. Budeme se řídit vládními opatřeními, která považujeme za dostatečná.

Jihočeské divadlo, České Budějovice, ředitel Lukáš Průdek:
Dlouhodobá návštěvnost operních představení Jihočeského divadla před koronavirem se pohybovala kolem 80%. Dokud nebudeme moci otevřít divadlo alespoň tomuto počtu diváků, nebudeme hrát naplno. Představení bude méně, nejspíše je nebudeme uvádět repertoárově, ale v krátkých blocích. Pokud se nebude situace zlepšovat, budeme opět uvažovat o alternativních cestách za našimi diváky.

Divadlo F. X. Šaldy Liberec, ředitelka Jarmila Levko:
Myslím, že při kapacitě alespoň 50 procent diváků a rozhodně bez nutnosti prokázat se negativním testem. Důležité také je, aby byl na trhu dostatek respirátorů – aby se nestalo, že budeme mít povinnost dávat respirátor ke vstupence a ty přitom nebudou k sehnání.
Nepřehlédnutelným a pochopitelným faktem zůstává skutečnost, že jde i o umělecké a technické pracovníky, kteří mají právem strach, protože divadlo je umění kontaktní. A dokud nebude mít vedení možnost nařídit testování pro všechny, aby se vyloučila možnost nákazy, strach bude pochopitelně stále přítomen.

Moravské divadlo Olomouc, ředitel David Gerneš:
Povinnost zřizovaného divadla je hrát v případě, že tím neprohlubuje svoji ekonomickou ztrátu a je možné uspokojit aspoň držitele abonentek. V případě MDO tato situace nastane ve stupni tři za předpokladu, že budeme moci hrát aspoň pro jednu třetinu sálu. V tu chvíli jsme schopni hrát pro většinu našich abonentních skupin. Jedná se však o extrémní situaci, která je možná jen díky tomu, že nehrajeme pro veřejnost již déle než tři měsíce. V současné době ve známém znění nového PES je poněkud diskutabilní nutnost testů pro diváky, jelikož mohou nastávat patové situace, kdy divadlo nebude mít prostředek, jak zjistit, zda má návštěvník platný test, proto bychom uvítali, kdyby tato nutnost ve stavu tři nebyla.

Slezské divadlo Opava, ředitel Ilja Racek:
Uvádět operní představení vidíme jako reálné, až když bude možné naplnit alespoň 50% kapacity našeho divadla – tedy cca od 170 míst. Co se týká dalších podmínek – podpořili bychom opatření pouze v podobě roušek či respirátorů a desinfekce.

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4
  5. 5
  6. 6
  7. 7
  8. 8

Mohlo by vás zajímat


3.7 3 votes
Ohodnoťte článek
3 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments