Operní panorama Heleny Havlíkové (303) – Představitelé českých divadel o změnách v systému PES

  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4
  5. 5
  6. 6
  7. 7
  8. 8

Slezské divadlo Opava, ředitel Ilja Racek:
Živé umění bez osobního kontaktu nelze nahradit. Stream je samozřejmě vhodným nouzovým řešením tak vážné situace, která nastala. Současně jde o velmi atraktivní komunikační kanál, u kterého zůstaneme i do budoucna. Slezské divadlo veškeré streamované mimořádné aktivity (nikoli celé inscenace) nabízí zdarma.

V druhé pandemické vlně nesmějí divadla hrát pro diváky od začátku loňského října. Jaké aktivity operního souboru se vám od té doby podařilo uskutečnit?

Národní divadlo, Praha, ředitel Jan Burian:
Národní divadlo se během první karantény přidalo k iniciativě šití roušek. Nemocnici Na Homolce předalo více než 11 000 kusů. V přímém přenosu České televize proběhla dvě mimořádně úspěšná benefiční představení: koncert ze Státní opery a baletní gala Protančíme tím z historické budovy ND. Internetová televize Mall.tv a platforma Opera Vision odvysílala operní inscenaci Sternenhoch. Soubory jsou stále aktivní na sociálních sítích. Vzniká řada humorných nebo vzdělávacích videí, pravidelně streamujeme tréninky a zkoušky souborů Baletu a Laterny magiky, operní zpěváci i hudebníci vytvořili řadu jedinečných video příspěvků Adventního kalendáře. Rozsvícením divadelních budov jsme se v říjnu připojili k celorepublikové akci Majáky české kultury. Spustili jsme Podcastový kanál a plánujeme umělecký kanál pro streamování původního videobsahu. Do online prostředí jsme od poloviny března přenesli i doprovodné edukační aktivity ND+. V lednu připravujeme další dvě živá vysílání. V přenosu České televize oslavíme Mozartovy narozeniny ve Stavovském divadle a odpremiérujeme inscenaci Rigoletto v režijním nastudování renomované režisérky Barbory Horákové Joly.

Národní divadlo Brno, šéf opery Jiří Heřman:
Streamy:
Mezinárodní festival Janáček Brno 2020 Poselství naděje 11.10.
Mezinárodní festival Janáček Brno 2020 Klavírní recitál Jana Bartoše 13.10.
Mezinárodní festival Janáček Brno 2020 Závěrečný koncert Bamberských symfoniků 16.10.
Koncert Ndbrass 30.10.
Nápoj lásky – vybrané scény z opery 3.11.
Polská krev – vybrané scény z opery 7.11.
Koncert W. A. Mozart Divertimento D-dur 15.11.
Koncert A. Dvořák: Nocturno H-dur 19.11.
Koncert L. Janáček: Suita pro smyčce 23.11.
Koncert Josefa Klíče 28.11.
Krok za oponu k opeře Káťa Kabanová 1.12.
Čert a Káča – vybrané scény z opery 5.12.
Koncert Opera trio – Telemann 9.12.
Carmen – vybrané scény z opery 12.12.
Koncert Opera trio L. Janáček Pohádka pro violoncello 16.12.
J. J. Ryba: Česká mše vánoční – karaoke 21.12.
J. Schreier: Moravská mše vánoční 24.12.
Koleda Narodil se Kristus pán 24.12.
Koncert na přání 31.12.
Krok za oponu Prodaná nevěsta 13.1.
Koncert J. Novák Sonáta Tribus 23.1.
Vedle streamů pak zahájení zkoušek na novou inscenaci Evžen Oněgin, přenos inscenace Čert a Káča z Mahenova divadla do Janáčkova divadla.

Národní divadlo moravskoslezské, ředitel Jiří Nekvasil:
Tím nejvýraznějším byl operní koncert s názvem Maida Hundeling v ostravské opeře. Tato vynikající sopranistka přednesla za doprovodu orchestru opery NDM a pod taktovkou nového hudebního ředitele souboru opery NDM Marka Šedivého árie z oper Giuseppe Verdiho a Richarda Wagnera.Zmínil bych ještě záznam komorního adventního koncertu Vánoční muzika ze slavnostního sálu Josefa Kobra v Divadle Jiřího Myrona, kde vystoupili první hráči žesťových nástrojů orchestru NDM sdruženi v tělese Ostrava Brass Quintent a kde spolu s členy smyčcového kvarteta a sólistkou opery Evou Dřízgovou-Jirušovou představili adventně a vánočně koncipovaný program.Spolu s Ostravským centrem nové hudby jsme na našem YouTube premiérovali záznam scénického provedení Song Books Johna Cage z Divadla Antonína Dvořáka, kde bylo toto pozoruhodné dílo provedeno na závěr 4. ročníku Mezinárodního operního festivalu NODO (Dny nové opery Ostrava) 2018. Tento festival jako bienále pořádá do roku 2012 Národní divadlo moravskoslezské a Ostravské centrum nové hudby.

Martin Otava (foto Martina Root)

Divadlo J. K. Tyla, Plzeň, ředitel Martin Otava:
V první řadě jsme nově nazkoušeli Janáčkovu Věc Makropulos a nyní zkoušíme operetu Netopýr a dle aktuálních hracích plánu tzv. „oprašujeme“ současný repertoár. Mimo zkoušení samotných inscenací připravil orchestr opery DJKT online čtyřdílný cyklus komorních koncertů (jeden ve spolupráci s baletem) s jednotným názvem Hudba je lék (stále k vidění na YouTube kanálu divadla). Soubor opery pak připravil dva koncerty – Vánoční a Tříkrálový koncert (také ke zhlédnutí na YouTube).

Jihočeské divadlo, České Budějovice, ředitel Lukáš Průdek:
Operní soubor realizoval sérii představení pod širým nebem na jihočeských hradech a zámcích. V době, kdy bylo nutné nosit uvnitř roušky, se tak diváci těšili z nádherných inscenací v plenéru. Od listopadu jsme každé úterý a čtvrtek v pravé poledne ze střechy budějovické radnice na náměstí hráli žesťové minikoncerty, které jsme dramaturgicky sepjali s místními autory z přelomu 16. a 17. století, kdy toto náměstí získávalo současnou podobu. Pro online prostor jsme natočili 24 videí v uzavřených institucích Českých Budějovic, jako jsou galerie, muzeum, knihovna, plovárna a mnoho jiných, v nichž jsme s komorními uskupeními složenými z našeho souboru oživili dávno zapomenuté adventní skladby zdejší provenience. Tato krátká videa jsme následně zveřejňovali jako adventní kalendář, který si k naší radosti získal mnoho příznivců a tisíce zhlédnutí každý den. V online prostoru jsme 25. prosince zveřejnili vánoční koncert, který jsme hráli na čtvery významné varhany na čtyřech posvátných místech jihočeského kraje, ve Zlaté Koruně, ve Vyšším Brodě, v budějovickém chrámu Obětování Panny Marie a v jindřichohradecké kapli svaté Máří Magdalény, kde svého času hrával sám Adam Václav Michna z Otradovic.Po celou dobu jsme aktivně udržovali současný repertoár a intenzivně připravovali nové inscenace.

Divadlo F. X. Šaldy Liberec, ředitelka Jarmila Levko:
Natočili jsme online koncerty, ale především zkoušíme a snažíme se udržovat v umělecké kondici, abychom byli připraveni na moment, kdy se divadla otevřou. Nejproblematičtější pro jakékoliv aktivity vnímám skutečnost, že nebyla dána vůbec žádná perspektiva, byť by nebyla, co se týče časového horizontu nijak příjemná. A tak všichni stále čekáme nastartovaní, abychom nepropásli případné rychlé otevření.

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4
  5. 5
  6. 6
  7. 7
  8. 8

Mohlo by vás zajímat


3.7 3 votes
Ohodnoťte článek
3 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments