Operní panorama Heleny Havlíkové (303) – Představitelé českých divadel o změnách v systému PES

  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4
  5. 5
  6. 6
  7. 7
  8. 8

V současné době vrcholí zkoušky na novou inscenaci Pucciniho Tosky. Již teď je zřejmé, že premiéra se nebude moci uskutečnit za přítomnosti diváků. Připravujeme v této chvíli realizaci obou plánovaných premiér v sobotu 13. 2. a pondělí 15. 2. s oběma sólistickými obsazeními jako přímý televizní přenos ve spolupráci a na programu Televize NOE. Tento přenos bude také ke zhlédnutí i na našich webových stránkách prostřednictvím YouTube kanálu.

Následně začínáme zkoušet inscenaci opery Jaroslava Křičky Bílý pán aneb těžko se dnes duchům straší. V hudebním nastudování Davida Švece a v režii Ondřeje Havelky se po téměř 90 letech vrací na operní jeviště (světová premiéra této opery byla 27. listopadu 1929 v Brně, v Ostravě Národním divadle moravskoslezském se hrála v roce 1932 a v roce 1933 ji uvedlo i v Praze Národní divadlo). Tato komediální opera, zasazená do období první republiky, využívající i jazzových hudebních prvků, zaznamenala ve své době velký úspěch zejména při svém uvádění na zahraničních scénách v Německu, Rakousku a dalších zemích a v Praze na scéně Nového německého divadla. Pokud nebude premiéru plánovanou na 17. 4.2021 možné uskutečnit před diváky, jednáme s Českým rozhlasem o její natočení a vytvoření kvalitní live rozhlasové nahrávky. O vytvoření obrazového záznamu této inscenace jednáme jednání s Českou televizí, ale vzhledem k jedinečnosti a specifice tohoto projektu nepovažujeme za šťastné realizovat jej přímým přenosem, ještě dříve, než se inscenace dostane v divadle před diváky.

Poslední plánovanou premiérou je Hubička Bedřicha Smetany (premiéra 11. 6. v Litomyšli a následně 9.a 20. 6. v Ostravě v Divadle Antonína Dvořáka). Ve chvíli kdy, budeme moci hrát před diváky, budeme vedle přípravy nových premiér dle možnosti vracet inscenace ze stávajícího repertoáru. Samozřejmě budeme své plány modifikovat vzhled k vývoji celkové situace. Těžko na tyto měsíce cokoliv předjímat a přesně plánovat.

Divadlo J. K. Tyla, Plzeň, ředitel Martin Otava:
Po řadě online akcí, které jsme uspořádali na podzim, se naše pozornost teď bude soustředit především na samostatné zkoušení jak stávajícího repertoáru, tak na uvádění nových premiér.

Jihočeské divadlo, České Budějovice, ředitel Lukáš Průdek:
V nejbližší době již očekáváme (byť omezené) zahájení provozu pro diváky, a proto své síly upínáme k přípravě a zkoušení inscenací, které jim následně představíme. Pokud by se epidemiologická situace nelepšila, sáhneme opět k náhradním aktivitám.

Divadlo F. X. Šaldy Liberec, ředitelka Jarmila Levko:
Vše záleží na situaci. Opět musím zopakovat, že největší pomoc pro všechny soubory by bylo pevné rozhodnutí vlády ČR, jak dlouho bude zavření alespoň rámcově trvat. Byť by bylo toto rozhodnutí nepopulární.

Moravské divadlo Olomouc, ředitel David Gerneš:
Jak jsem již zmínil, momentálně připravujeme koncert k oslavě Mozartova výročí. Soubor dále zkouší inscenace, které budeme chtít odpremiérovat hned, jak to epidemiologická situace umožní. V plánu jsou i další on-line aktivity a edukační program o opeře a operetě.

Slezské divadlo Opava, ředitel Ilja Racek:
Chystaných projektů za operní soubor, které uvedeme v únoru a březnu je hned několik:Koncert žesťového kvinteta Od klasiky ke swingu nabídne pestrý kaleidoskop hudby od vídeňského klasicismu přes melodie Jaroslava Ježka až po americké muzikálové melodie.Dále orchestrální koncert Americké ozvěny v duchu ragtime, jazzu a muzikálových melodií George Gershwina. Pracujeme i na krátké operní hříčce. Opera o komínku (Opera bohemica de camino) Karla Loose je satirou na ledabylou práci. Svými skromnými požadavky (4 zpěváci, 3 hudebníci) je jako stvořená pro dobu covidovou a inscenovat ji bude paní režisérka Jana Andělová s našimi hostujícími sólisty, kteří své kvality předvedli v námi zpracované inscenaci Figarova svatba (včetně kontratenoristy Vojtěcha Pelky, který bude zpívat roli Mladšího zedníka).

Myslíme i na nejmenší diváky. Připravujeme fantaskní a mírně surrealistickou dvacetiminutovou pohádku o malém slůněti a jeho dobrodružstvích pro recitaci a klavír Francise Poulenca. Projekt zahrne všechny složky (opera, činohra, balet). Vedle tanečníků operního baletu SDO (v choreografii šéfa baletu Martina Tomsy) budou účinkovat členky činohry Soňa Křepelová a Hana Vaňková (v režii šéfa činohry Jiřího Seydlera) a klavírního partu se ujme šéf opery Vojtěch Spurný.

Připravujeme také pohledy do zákulisí divadla včetně medailonků vybraných zaměstnanců – sólisti opery.

Severočeské divadlo, ředitel Miloš Formáček, citace z webu divadla:
V současné době dílny a krejčovna vyrábějí již další tituly, operetní Čardášovou princeznu a Baletní triptych (Čtvero ročních dob, Faunovo odpoledne, Bolero). To znamená spolu s operou Tristan a Isolda tři premiéry, které budou připraveny a čekají na uvedení… přímý kontakt s divákem nám chybí, a tak věřme, že se to změní a potkáme se opět na představeních a koncertech v našem divadle, nebo alespoň v letních měsících na open-air koncertech.

David Gerneš (foto Moravské divadlo Olomouc)

Jak se promítla pandemie do vztahu zřizovatele k Vašemu divadlu a do rozpočtu na rok 2021 v porovnání s předchozími lety?

Národní divadlo, Praha, ředitel Jan Burian:
V loňském roce jsme získali od Ministerstva kultury kompenzace za výpadek plánovaných tržeb. Podařilo se nám navíc výrazně šetřit provozní náklady. Aktuální uzavření divadel pochopitelně vede k dalšímu prohloubení ekonomických a kulturních ztrát, které se promítnou i do letošního roku i dalších let. S vedením Ministerstva kultury jsme v pravidelném kontaktu.

Národní divadlo Brno, ředitel Martin Glaser:
Do začátku podzimu náš zřizovatel opakovaně deklaroval snahu zachovat výši rozpočtu na úrovni roku 2020. To bylo velmi vstřícné. My jsme se tedy připravovali na pokrytí předpokládaného velkého výpadku tržeb. V našem případě jde o desítky milionů – hledali a našli jsme úspory na všech frontách. Vzhledem k velkému podílu mandatorních výdajů to ale znamená podstatnou redukci našich aktivit (konkrétně zrušení 3 velkých a 2 menších inscenací, což je třetina roční produkce, k tomu změna dramaturgických plánů a odstoupení od nákladnějších inscenací) a bohužel i reorganizaci, tedy propouštění napříč celým divadlem.

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4
  5. 5
  6. 6
  7. 7
  8. 8

Mohlo by vás zajímat


3.7 3 votes
Ohodnoťte článek
3 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments