Operní panorama Heleny Havlíkové (369) – Rusalka jako chromá baletka tentokrát v Drážďanech a Kouzelná flétna za obrazem

  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4
  5. 5

Je zajímavé, jak žánr opery, jímž mnozí činoherci opovrhují jako konzervativní nudou, má přitom pro neoperní soubory přitažlivost či dráždivost „výzvy“ při dobývání až jakéhosi tušeného wagnerovského ideálu Gesamtkunstwerku. Adaptací nejrůznějších oper činoherními i loutkovými / alternativními soubory jsou spousty, u nás nejčastěji Smetanovy Prodané nevěsty, v německých divadlech i Wagnerovy tetralogie Prsten Nibelungův smrsknuté z patnácti hodin ve čtyřech večerech do ani ne hodiny. Připomeňme, že v nich vynikalo zejména Studio Ypsilon (Rusalka nejen podle Dvořáka, Sežeňte Mozarta, Prodaná nevěsta aneb Pojď domů, ona brečí, Carmen nejen podle Bizeta a mnoho dalších).

Singspiel se střídáním hudebních čísel a mluveného slova k činohernímu zpracování až vybízí. Tak si v roce 2003 ke Kouzelné flétně se svým souborem Dejvického divadla „odskočil“ režisér Miroslav Krobot – také s hudební úpravou Matěje Kroupy. Inscenace jako něžně hravá pohádka s kabaretními prvky a komediálním nadhledem měla divácký úspěch. Výkony činoherců byly sice zábavné, ale dobývání území opery s komorním orchestříkem tehdy troskotalo na tom, že pěvecky se partům Kouzelné flétny herci nebyli sto přiblížit.

Wolfgang Amadeus Mozart: Kouzelná flétna – Divadlo v Dlouhé, 26. května 2022 (foto Pavel Hejný)
Wolfgang Amadeus Mozart: Kouzelná flétna – Divadlo v Dlouhé, 26. května 2022 (foto Pavel Hejný)

Režisérské duo SKUTR Martina Kukučky a Lukáše Trpišovského má ovšem s operou značné zkušenosti (v Národním divadle moravskoslezském Julietta Bohuslava Martinů – 2019, Mozartova La clemenza di Tito – 2016 a Janáčkovy Výlety páně Broučkovy – 2014, v Národním divadle Brno Offenbachovy Hoffmanovy povídky – 2019, na českokrumlovském Otáčivém hledišti Janáčkovy Příhody lišky Bystroušky – 2016, v Jihočeském divadle Dítě a kouzla Maurce Ravela – 2016, v pražském Národním divadle Don Giovanni – 2012) a to i v zahraniční (Smetanova Prodaná nevěsta v Essenu – 2017). Třebaže jejich koncepce s inovativním i provokativním přístupem k výkladům obsahu inscenovaných oper vyvolávaly v operním světě kontroverze, nelze SKUTRům upřít snahu pronikat do hudební struktury inscenovaného díla a „vyposlouchat“ co skladatel hudbou sděluje.

Při besedě před představením Kouzelné flétny Lukáš Trpišovský záměr adaptace optimisticky glosoval, že by se snad Mozart v hrobě neobracel – a kdyby, tak bychom aspoň věděli, kde je pohřbený. Kvůli inscenaci Kouzelné flétny v Dlouhé ale mohl Mozart zůstat v klidu – a možná by se i rozmarně zasmál.

Inscenátoři v podstatě zachovali základní půdorys děje, v němž tři Dámy z říše tmy Královny noci zachrání prince Tamina před hadem a ten se s ptáčníkem Papagenem vydá do Sarastrovy sluneční říše vysvobodit dceru Královny noci Paminu. Tamino uložené zkoušky úspěšně vykoná a může si vzít Paminu, Papageno získá vytouženou Papagenu, Královna noci se i s mouřenínem Monostatem a Dámami propadá a Sarastrova sluneční říše vítězí.

Wolfgang Amadeus Mozart: Kouzelná flétna – Divadlo v Dlouhé, 26. května 2022 (foto Pavel Hejný)
Wolfgang Amadeus Mozart: Kouzelná flétna – Divadlo v Dlouhé, 26. května 2022 (foto Pavel Hejný)

V Matěji Kroupovi, skladateli, aranžérovi, houslistovi, dirigentovi a sbormistrovi, měli SKUTŘi spolupracovníka, který sdílel jejich záměr neparodovat Mozarta, ani ho „nepřevlékat“ do muzikálového „soundu“, ale s pokorou k jeho géniovi udělat z hudebních čísel písničky – veselé, rozverné, zamilované, oslavné, tajemné, ba hrozivé. Za doprovodu kvarteta flétny, houslí, violoncella a klavíru – orchestříku umístěného pod taktovkou Matěje Kroupy v „díře“ po straně jeviště. Hudební složku ovšem doplňuje i zobcová flétna, na kterou hraje Ondřej Rychlý jako Tamino, instrumentář Miroslava Zavičára jako Papagena tvoří foukací harmonika a zvonkohra, k tomu nechybí ani mocné dunění a hřmění obstarávané tympány.

Bylo až překvapivé, jak málo inscenátoři z Mozartových jednadvaceti hudebních čísel opery vyškrtli (č. 11: duet kněží s ukládáním zkoušek, č. 12: kvintet, v němž se dámy snaží Tamina a Papagena odradit od zkoušek, č. 15: árie Sarastra o principech jeho říše, č. 16: tercet chlapců, kteří při jejich druhém setkání vracejí Taminovi a Papagenovi flétnu a zvonkohru, č. 18: sbor kněží s nadějí, že se smělý mladík oddá službě Isidě a Osiridě a č. 19: tercet loučení Paminy s Taminem před zkouškami). Některá čísla (č. 5: kvintet, v němž dámy sundají Papagenovi zámek z úst a obdarují Tamina flétnou a Papagena zvonkohrou) a hlavně části v rozsáhlých finále byla upravena do mluvené podoby (s veršovaným textem překladu), nebo úplně vypuštěna. A třebaže se hudební škrty týkaly vlastně pouze druhého dějství, během kterého Tamino a Papageno procházejí zkouškami, ve zvolené adaptaci (i kvůli přece jen méně pěvecky vypracovaným číslům) tempo-rytmus inscenace upadal, takže by vypuštění ještě další Mozartovy hudby mohlo být adaptaci ku prospěchu. Rozhodně ovšem byla nadbytečná a velmi rušivá přidaná „náladová“ podkresová hudba při závěru finále prvního dějství, kdy se Pamina poprvé setkává s Taminem a Monostatos si za své udavačství vyslouží od Sarastra výprask, nebo při Papagenově setkání se stařenou, z níž se vyklube půvabná Papagena.

SKUTŘi se sice v rozhovorech před premiérou Kouzelné flétny „vyviňovali“ z úrovně hudebního provedení úvahou, že snad nikdo, kdo přijde do Divadla v Dlouhé, nečeká operní výkony, ale v případě adaptace této Mozartovy opery je třeba uznat, že se mohli opřít o pěvecké schopnosti řady herců, z nichž mnozí mají zkušenosti s muzikálem i jinými žánry pop music. Občasné „punktování“ partů (u Královny noci i některých vysokých tónů Paminy o oktávu níž) rozhodně nijak nerušilo. Matějovi Kroupovi se ve spolupráci s Janou Vychodilovou podařilo hudební stránku inscenace nastudovat v Dlouhé výrazně lépe než před lety v Dejvickém divadle.

Wolfgang Amadeus Mozart: Kouzelná flétna – Divadlo v Dlouhé, 26. května 2022 (foto Pavel Hejný)
Wolfgang Amadeus Mozart: Kouzelná flétna – Divadlo v Dlouhé, 26. května 2022 (foto Pavel Hejný)

SKUTŘi shrnuli svůj přístup ke Kouzelné flétně lapidárně tak, že má jít o divácky odlehčený titul: „Sázíme na to, že celá inscenace bude svým způsobem naivně kouzelná, a to včetně našeho zpívání.“ Tento inscenační výklad SKUTRů má s ohledem na žánr singspielu, okolnosti vzniku i poetiku Divadla v Dlouhé plné oprávnění – a podařilo se jim ho do značné míry i naplnit.

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4
  5. 5

Mohlo by vás zajímat


2.3 3 votes
Ohodnoťte článek
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments