Operní panorama Heleny Havlíkové (370) – závěr sezony se smrští premiér

  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4
  5. 5
  6. 6
  7. 7

Desdemonu při premiéře vytvořila Jana Šrejma Kačírková, která touto postavou rozšířila svou úctyhodnou paletu prvooborových sopránových rolí (z poslední doby zejména Markétku v Boitově Mefistofelovi v Budějovicích, v Brně Sofii ve Straussově Růžovém kavalíru, Juliettu Bohuslava Martinů, ženu v monodramatu Francise Poulenca Lidský hlas a učitelku Ellen v Brittenově Peteru Grimesovi). Na rozdíl od nedávné Mozartovy Paminy zastihla premiéra Otella Janu Šrejmu Kačírkovou ve skvělé formě. Jako Desdemona nás dojímá, jak se trápí ve chvílích, kdy Otella stále ještě miluje a nevidí, že ho svou až umanutou snahou získat výhodu pro Cassia dráždí způsobem, který skutečně může vyvolávat pochybnosti a její oddanosti pouze Otellovi. Její Desdemona byla oduševněle jemná, křehká a jímavá především ve velkém závěrečném výstupu s písní o jívě a modlitbou.

Další skvěle obsazenou rolí byl Cassio díky Aleši Brisceinovi se zvučným průrazným tenorem jistým i ve výškách – tak jak jsou zapotřebí pro part Cassia, domnělé příčiny Otellovy žárlivosti. Svou spolehlivost plně osvědčila Václava Krejčí Housková s temně zabarveným mezzosopránem pro empatickou Emilii.

V Otellovi mají významnou roli také sbory v úvodní bouři, při vzývání vítězného Otella, při rozjařené oslavě moci ohně, při radosti nad krásou a láskou Desdemony i úleku nad změnou Otellova chování vůči Desdemoně. Všechny tyto situace obsáhl brněnský sbor pod vedením Zuzany Kadlčíkové s plnou intenzitou dramatického i lyrického výrazu.

Giuseppe Verdi: Otello – Národní divadlo Brno, premiéra 17. června 2022 (foto Patrik Borecký)
Giuseppe Verdi: Otello – Národní divadlo Brno, premiéra 17. června 2022 (foto Patrik Borecký)

V případě Otella mají dirigenti tu výhodu, že z této Verdiho partitury nemusí toto drama „dobývat“, protože Otello je hudebním dramatismem doslova nabitý od počáteční bouře, při které se na Kypr vítězoslavně vrací Otello, přes něžnou milostnou scénu Otella a Desdemony za hvězdné noci, Jagovy ďábelské intriky se vzýváním vládce pekla a jeho triumf nad Otellem zaslepeným démonem žárlivosti po Desdemoninu úzkost a předtuchu smrti. Hudební nastudování Roberta Kružíka je takové spořádané, svědomité, orchestr hrál při premiéře vzorně – ale to je málo pro drama velikosti Verdiho Otella s poryvy rozbouřené přírody, s vášní, výbuchy Jagovy pomstychtivosti nebo Otellovy žárlivosti.

Martin Glaser nastudoval Otella už v roce 2009 v Českých Budějovicích jako svůj operní režijní debut. Tehdy se scénografem Jaromírem Vlčkem pracoval hlavně se scénickými obrazy v prostoru rozčleněném soustavou šedých panelů, které různě sestavoval a otáčel se zlověstně nakloněnou obrovskou krychlí při Jagově vzývání zla. Závěr nechal utápět v krvi, když Otello Desdemonu nezaškrtil, ale probodl, Jago probodl Emilii, Otello se probodne sám a na scéně se objevil i zkrvavený Cassio.

Také v nové brněnské inscenaci, tentokrát s výtvarníkem scény Pavlem Borákem, postavil svůj koncept na scénických obrazech – na jevišti Janáčkovy opery efektně využívajících jeho rozlehlost. Levou stranu tvoří až do hloubky jeviště šikmo ubíhající vysoká stěna vypadající jako by byla z rezavějícího železa a otlučené barvy lodních kontejnerů. Z této stěny na jinak prázdné jeviště vyjíždějí moduly schodišť, tribun, teras. Pravá strana i zadní horizont zůstávají v černé tmě. Na takto strohé nadčasové scéně byl klíčový světelný design Martina Špetlíka – a to jak barevností s měkce oranžovou barvou zapadajícího slunce horkého léta nebo s chladně bledou, tak tvary a směry světelných paprsků, které vycházely i ze zamřížované části podlahy nebo křižovaly jeviště z průzorů v boční stěně. Kostýmy Markéty Sládečkové propojovaly renesanční prvky se současnými, takže zasazovaly inscenaci do původní doby děje v kyperském přístavu patnáctého století a zároveň připomínaly, že obratní manipulátoři s názory i životy vůdců nejsou vůbec vázáni pouze na toto období.

Giuseppe Verdi: Otello – Národní divadlo Brno, premiéra 17. června 2022 (foto Patrik Borecký)
Giuseppe Verdi: Otello – Národní divadlo Brno, premiéra 17. června 2022 (foto Patrik Borecký)

Na takto v podstatě prázdné scéně vyjádřil Martin Glaser vlastní příběh spíš jako efektní podívanou než jako mezilidské drama. Při vypracování situací Glaser kombinoval výtvarný efekt rozestavění postav s nastolením základních vztahů, aniž však vyplnil dramatický čas daný Verdiho hudbou. Z tohoto geometricky čistého, zajímavě asymetrického inscenačního řešení se ale neústrojně vymykala scéna milostné noci Otella a Desdemony, kdy zpod jeviště vyjede zlatě vytapetovaná stěna s dveřmi a postelí, přehozenou rudou dekou a polštáři. I když tento modul vyjede na jeviště z propadla bezhlučně, hudební linii této milostné scény (v libretu pod hvězdnou oblohou horké noci) naruší. Muchlování v posteli na operním jevišti většinou nevychází dobře – a ani Glaserova režie nebyla v tomto ohledu výjimkou. Stěna s postelí se pak objevila ještě v závěru Desdemoniny modlitby, po níž ji Otello uškrtí. Zde působila ještě rušivěji.

Giuseppe Verdi: Otello
Hudební nastudování Robert Kružík, režie Martin Glaser, scéna Pavel Borák, kostýmy Markéta Sládečková, světelný design Martin Špetlík, dramaturgie Patricie Částková, sbormistři Zuzana Kadlčíková a Valeria Maťašová

Osoby a obsazení: Otello – Harold Meers / Sung Kyu Park, Jago – Dragutin Matić / Giorgi Mtchedlishvili, Desdemona – Pavla Vykopalová / Jana Šrejma Kačírková, Cassio – Aleš Briscein / Tigran Hakobyan, Emilia – Václava Krejčí Housková / Jana Hrochová, Roderigo – Petr Levíček / Vít Nosek, Lodovico – David Nykl / Josef Škarka, Montano – David Nykl / Josef Škarka, Hlasatel – Petr Karas / Kornél Mikecz.
Obsazení premiéry vyznačeno tučně
Sbor a orchestr Janáčkovy opery NdB, Dětský sbor Brno
Národní divadlo Brno, Janáčkovo divadlo, premiéra 17. června 2022

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]
  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4
  5. 5
  6. 6
  7. 7

Mohlo by vás zajímat


1.6 7 votes
Ohodnoťte článek
1 Komentář
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments