Operní panorama Heleny Havlíkové (51)

  1. 1
  2. 2

V souvislosti s pěveckými recitály Cecilie Bartoli, Magdaleny Kožené a Vivicy Geneaux jsme v poslední době mohli v Praze slyšet hned několik uskupení, která se věnují historicky poučené interpretaci – Ensemble Matheus, Il Giardino Armonico, Collegium 1704. Basilejský barokní orchestr La Cetra, složený z mladých hudebníků, většinou absolventů vyhlášeného institutu Schola Cantorum Basiliensis, pod vedením Andrea Marconiho patří ve velké konkurenci v tomto oboru ke špičkovým. Představil se nejen jako citlivý partner Mojcy Erdmann, ale v Mozartových předehrách k Idomenovi a Titovi stejně jako v Symfonii č. 34 C Dur, KV 338 také předvedl po všech stránkách vytříbenou interpretaci v měkkém zvuku dobových verzí nástrojů (včetně hobojů) s perfektní souhrou, stmeleném zvuku smyčcové sekce a jasnou artikulací i ve velmi rychlých tempech a úžasném přebírání frází mezi nástroji i skupinami.

***

Dětinská Kouzelná flétna

Brněnská opera uvedla v Redutě dětskou verzi Mozartovy Kouzelné flétny pod názvem Papageno hraje na kouzelnou flétnu. Název vlastně klame. Nejenže ani v této verzi Papageno nehraje na flétnu, ale na píšťalky a zvonkohru, není ani tady průvodcem operou, jak bychom mohli očekávat.

Úprava soudobého německého skladatele Eberharda Streula s doprovodem pouhého klavíru, celesty a flétny podceňuje dětské diváky  a zjednodušuje Kouzelnou flétnu až příliš na jakýsi primitivní reader’s digest z jedné z nejpopulárnějších oper. Tři dámy a Královna noci jsou zredukovány na Dámu jednu, která ovšem po usmrcení draka a výzvě, aby princ Tamino zachránil její dceru, z příběhu zmizí (a její představitelka se převlékne za Papagenu, takže nastudování vystačí se čtyřmi sólisty). Vládce říše moudrosti Sarastro by byl zřejmě příliš komplikovaný, takže trojice princ Tamino, Papageno a Pamina bojují jen proti Monostatovi, zde v prvoplánové podobě černo-rudého ďábelského čaroděje, který na konci svým bičem vykouzlí oheň a vodu ve snaze Tamina a Paminu zničit. Po čtyřiceti minutách vše končí dobře dvěma šťastně zamilovanými páry.

Brněnskému inscenačnímu týmu se nepodařilo takto okleštěnou Kouzelnou flétnu ozvláštnit poetikou, kterou třeba naše loutková divadla povyšují adaptace klasických titulů, nejen operních nebo baletních, na nápadité inscenace plné hravé radosti, ať už hradecký Drak, plzeňská Alfa nebo liberecké Naivní divadlo. Vtípek, kdy zpěvák v hledišti Reduty dělá, že nevidí jinou postavu na jevišti, a vyzývá děti, aby mu ji pomohly najít, je hodně otřepaný. Fakt ovšem je, že při premiéře u dětí zabíral. Výtvarně vyšel nápad umístit závěrečný duet Papagena a Papageny do obřího hnízda, které se s nimi vznese do výšky i s modro-bíle pruhovanými peřinami a dětskými oblečky. Dospělejší diváci mohli docenit Pamininu praktičnost, když před útěkem od Monostata do objemné tašky honem nandávala, co se dalo. Především by se ale nemělo hřešit na dětskou nezkušenost a spokojit se s hudebním provedením, které je hodně rozvolněnou hrou na základy pěveckého řemesla i mozartovský styl.

Uvedené výhrady k jedné inscenaci ovšem nic nemění na tom, že umělcům brněnské opery patří plná podpora v jejich úsilí proti nesmyslným a krátkozrakým likvidačním úmyslům zřizovatele. Věřme, že dohoda koalice ČSSD a ODS brněnského magistrátu z konce října, podle níž operní soubor nemá být kvůli razantním úsporným opatřeními zrušen, vydrží i do prosincového schvalování rozpočtu zastupitelstvem.

***

Inspirace na dny příští

Po mimořádně úspěšném mozartovském koncertu ve Stavovském divadle loni v lednu se do Prahy vrací slovenský tenorista Pavol Breslik, jehož mezinárodní kariéra na renomovaných světových operních scénách strmě stoupá. Na koncertě pro Livii Klausovou ve Španělském sále Pražského hradu v pondělí 28. listopadu od 19:30 představuje další fasetu svého repertoáru. Zazní árie a duety z oper Čajkovského, Dvořáka, Smetanvy, Pucciniho, Verdiho a dalších. Hostem Pavola Breslika je slovenská sopranistka Maria Porubčinová, orchestr Queens of Classic (složený pouze z žen) řídí jeho umělecký vedoucí Jan Šrámek.

Jihočeské divadlo uvede v pátek 2. prosince od 19:00 premiéru komické opery Gaetana Donizettiho Don Pasquale v hlavní roli s Pavlem Klečkou, který alternuje s Jevhenem Šokalem, Marií Fajtovou v alternaci s Evou Štruplovou jako Norinou a Tomášem Kořínkem v alternaci s Alešem Voráčkem pro roli Ernesta. Operu hudebně nastudoval Jan Zbavitel v režii šéfa opery Miloslava Veselého na scéně a v kostýmech Jana Kříže.

Na sobotu 3. prosince  – už od 18:15! – je připraven další přímý přenos z Metropolitní opery do kin. V titulní roli s Renée Fleming bude uvedena Rodelinda Georga Friedricha Händela. Hudební nastudování bylo svěřeno britskému dirigentovi Harry Bicketovi, který získal renomé právě uváděním Händlových oper mj. na festivalu v Glyndebourne a jehož Orlando v Covent Garden byl nominován v roce 2004 na cenu Laurence Oliviera.

Na tradiční sobotní operní večer Český rozhlas 3 – Vltava 3. prosince od 20:00 hodin zařadil Beethovenova Fidelia. Z archivu MET zazní záznam představení z roku 1960 pod taktovkou Karla Böhma s Birgit Nilsson jako Leonorou, Jonem Vickersem v roli Florestana a Hermannem Uhdem jako Pizzarem.

Operní galakoncert
Eva Urbanová (soprán), Ivan Kusnjer (baryton), Luděk Vele (bas)
Dirigent: Robert Jindra
Orchestr Národního divadla
22.listopadu 2011 Národní divadlo Praha

www.narodni-divadlo.cz

***

Mojca Erdmann (soprán)
La cetra Barockorchester Basel
Dirigent Andrea Marcon
26.listopadu 2011 Dvořákova síň Rudolfina Praha

***

Eberhard Streul:
Papageno hraje na kouzelnou flétnu
Hudební nastudování: Ondrej Olos
Režie:
Tomáš Pilař
Scéna: Lucie Halgašová
Kostýmy:
Lucie Halgašová
Premiéra 25.listopadu 2011 Reduta Brno

Papageno –  David Nykl (alt. Roman Hoza)
Papagena / První dáma – Andrea Priechodská Široká (alt. Martina Králíková)
Princ Tamino – Václav Cikánek (alt. Peter Račko)
Pamina – Tereza Merklová Kyzlinková (alt. Andrea Priechodská Široká / Lenka Ďuricová)
Monostatos – Petr Levíček (alt. Zoltán Korda)

Klavír –  Ondrej Olos / Daša Briškárová
Celesta – Galina Aleskevich / Milada Březinová
Flétna  – Michal Vojáček

www.ndbrno.cz

Připravujeme ve spolupráci s Český rozhlasem 3-Vltava
Zvukovou podobu Operního panoramatu Heleny Havlíkové najdete zde
 

Společné foto I.Kusnjera, E.Urbanové a L.Veleho Lenka Hatašová
Fota z Operního galakoncertu Hana Smejkalová 

  1. 1
  2. 2

Hodnocení

Vaše hodnocení - Streul: Papageno hraje na kouzelnou flétnu (ND Brno)

[Celkem: 1    Průměr: 1/5]

Vaše hodnocení - Mojca Erdman (26.11.2011 Praha)

[Celkem: 0    Průměr: 0/5]

Mohlo by vás zajímat


6
Komentáře. Respektujte prosím pravidla diskuze.

Please Login to comment
6 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
6 Comment authors

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
vittorio

Koncert Mojcy Erdmann byl úzasný takový výkon nadchne i nejmladší generaci operních nadšenců.

Milan Červeň

Tak to je hodnocení galakoncertu jako hrom. Až na to, že pokud by někdo chtěl skutečně vědět víc o koncertu, o programu, má smůlu. Vzít si tři životopisy oslavenců a převyprávět je čtenářům právě těchto stránek??? Že by zde čtenáři neznali Evu Urbanovou, Luďka Veleho a Ivana Kusniera a neměli naposlouchaný celý jejich operní repertoár? A tak jediné, co se čtenář o koncertu dozví, že árie krále Filipa z opery Don Carlos nebyla zcela ideální. Byla vůbec paní Havlínová na koncertu? Asi ne. To že Filipova árie nebude zcela OK se dalo tušit. Přednosti pana Veleho jsou jinde, v komických… Číst vice »

Robert Rytina

Děkuji panu Červeňovi, že mě ve své poznámce předběhl: ve chvíli, kdy jsem se po mohutném úvodu paní Havlíkové těšil na recenzi galakoncertu, následovalo jen jedno souvětí jak vystřižené z normalizačního tisku. Je možné se někde jinde dozvědět více?

Richard

Hledejte pane Rytino jinde a určitě dejte vědět, jak jste pochodil:-) Já zase děkuju paní Havlíkové za uplynulých 50 ohlédnutí, které v žádném jiném periodiku nemají konkurenci.

oskarina

Heleně moc děkuji, díky jejím článkům se seznamuji s díly, které nemám možnost sama shlédnout, také mě inspirovala k několika výletům po českých operních domech – cesty za operou:-)
Průřez kariérou tří protagońistů galakoncertu je záslužný, všichni odvedli na poli opery velký díl práce a zaslouží si být oceněni. Bravi!

Jaroslav

Na galakoncertu Urbanová, Kusnjer, Vele jsem byl. E. Urbanová se mi nejvíc líbila v Armidě, Ivan Kusnjer v árii Voka a Tonia,Luděk Vele v revírníkovi z Lišky Bystroušky a pak v árii Filipa. Tím se tedy rozcházím s recenzenty, kteří árii Filipa zrovna nevychvalovali. Tu árii jsem slyšel v podání světových pěvců už mnohokrát, ale cit a smutek, který do ní vložil právě Luděk Vele, byl pro mě skutečně velkým zážitkem.

K nové Opeře+ : staré stránky mi připadaly přehlednější. Ale hlavní věc je, že už je zde zavedena povinná registrace pisatelů, na kterou jsme tak dlouho čekali.