Operní panorama Heleny Havlíkové (57)

  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4

Petenti podrobili analýze ministerské argumenty pro sloučení, zejména bývalým ministrem Jiřím Besserem opakovaně avizovanou úsporu finančních prostředků nebo jeho kritiku uvádění shodných titulů s Národním divadlem, jako nedůvodné. Nadále požadují zachování samostatnosti a obou souborů Státní opery a jsou přesvědčeni, že nepřipravenou transformaci je nutné okamžitě zastavit, aby se zabránilo dalším škodám.

Náměstek ministryně kultury Radek Zdráhal a ředitel ND Ondřej Černý sloučení obhajovali jako jediný způsob záchrany Státní opery. Ministerstvo je podle náměstkova ujištění na zlepšení podmínek reprezentantů národní kultury i neuměleckých pracovníků připraveno v roce 2012 vyčlenit navíc 165 mil. Kč, jejichž využití chce důsledně kontrolovat. Černý k tomu doplnil, že navýšení finančních prostředků je bazální pro to, aby proces transformace byl úspěšný. Podle Zdráhala neproběhla před vánocemi avizovaná stávka z toho důvodu, že odborové svazy nenašly podporu zvnitř Státní opery Praha. Podle Černého vyjádření petentů naplňuje všechny prvky demagogie a jednostranného pohledu. Černého credem je partnerský a kolegiální přístup a celý dosavadní postup transformace probíhal vůči zaměstnancům Státní opery Praha „v rukavičkách“. Deklaroval zásadu kontinuity procesů a zachování zdvojených titulů Rusalky, Kouzelné flétny i Carmen, střídavě pak Aidy a Traviaty. Rekordní tržby Státní opery Praha, o 13 milionů vyšší než v roce předchozím, označil za velký úspěch managementu Státní opery Praha.Poslanci v diskusi vyjádřili pochyby nad sloučením. Místopředsedkyni sněmovny Kateřinu Klasnovou stanovisko ministerstva kultury nepřesvědčilo. Uvedla, že  se sešla jsem s novou ministryní Alenou Hanákovou a poprosila ji, aby po srovnání všech argumentů pro i proti pečlivě zvážila, jestli je transformace Státní opery skutečně správnou cestou. A vyslovila přesvědčení, že na rozdíl od svého předchůdce se s protiargumenty ministryně Hanáková skutečně seznámí.

V jednomyslně přijatém usnesení žádá petiční výbor ministerstvo kultury, aby do konce května vyhodnotilo dosavadní transformační kroky, transformaci případně přehodnotilo a o výsledku informovalo petiční výbor.

Připomeňme, že již loni v létě označil propojení za nevhodné, nekoncepční a nedůvodné Senát.

***
Podíl zpěvu na polidšťování baziliška

Národní divadlo uvedlo novou operu „pro celou rodinu“ mladého skladatele a dirigenta Marka Ivanoviće Čarokraj. Ten se podílel i na libretu, které je na motivy knihy Geralda Durrella Mluvící balík společným dílem režiséra Petra Formana, Radka Malého a Ivana Arsenjeva. Původní české opery jsou dnes vzácnost, tím spíše ty pro děti, a je třeba každou novinku přivítat. A pochválit i bývalého šéfa opery Jiřího Heřmana, že novou operu Ivanovićovi v týmu s bratry Formanovými zadal.

Zoolog a spisovatel Durrell nejdříve odchytával ve volné přírodě zvířata, kterým hrozilo vyhynutí, aby je pak v „jejich vlastním zájmu“ umístil do klecí zoologických zahrad – s tím, že pak budou opět vypuštěna do divočiny. Záměr možná chvályhodný, ale zároveň přes všechen komfort klecí problematický. Tohle „zoologické“ inženýrství pak Durrell, aby svou vysněnou zoo na ostrově Jersey uživil, proměnil na literární produkci, která si získala celosvětově značnou čtenářskou oblibu. Autoři „rodinné expedice“ do říše zvířat, která žijí jen díky naší fantazii, Durrellovu předlohu zredukovali do deseti obrazů s prologem a epilogem pro deset zpívajících postav, sbor a balet: Říši mytologických bytostí, kde vládne řád a čest, napadnou zlí bazilišci a začnou její Knihu zákonů podřizovat ve svůj prospěch, než houslistka Penelopka, které bazilišci ukradli housle, se správcem slov a létající učeností Papoušem a tuplovaným špiónem poskakujícím Žabákem získá rostlinu, s níž se podaří bazilišky porazit a Mytologii zachránit. Tuto dějovou linii nesou témata a charakteristiky postav, které se nepředvídaně vynořují a zanořují. Celou operou rámuje Slavnost Čarokraje, která začíná a končí pozvolna a posmutněle v šedi hloubky jeviště. A vyústí ve veršovánky: „Kde vládne řád, / tam smíš se hřát / a žít nemusíš se bát. /Kde vládne mír / a dobrá zvěst, / zvítězí čest.“ Podivně naroubovaným dalším happyendem je navíc ještě dodatečný epilog opery (po děkovačce), kdy oproti Durrellovi inscenátoři polibkem Penelopky promění Žabáka v prince. Nejspíše proto, aby mohla na závěr zaznít chytlavá Žábákova písnička, která spolehlivě roztleská publikum. Podle tvůrců je v Čarokraji „klíčový základní konflikt, kdy se jedna skupina mytologických bytostí se rozhodne, že uspořádá svět podle sebe… A my jsme vyrostli v zemi okupované skupinou lidí přesvědčených o své nadřazenosti.“ Nikdo jistě nepředpokládá, že autoři budou i zdatnými filozofy, politology, historiky nebo zoology, jakkoliv fantastické zvířeny. Ale dávat Čarokraji tento „politický“ podtext je bláhové. V závěru pak vzývají kvetoucí zemi, v níž má „správně“ přepsaná Kniha znovu sloužit „cti, pravdě, spravedlnosti, lásce a úctě k druhému“ a životu v míru pro každého tvora. Při hlásání těchto morálních apelů tito badatelé a průzkumníci, jak se tvůrci této inscenace nazývají, však poněkud opomenuli, že před jejich očima jedna skupina lidí chce vnutit jiné skupině lidí názor, jak má v Praze „jedině správně“ fungovat opera; a kádruje novinářské osoby: podle „Knih“ nového vedení opery ND mají na novinářské vstupenky nárok ti, kteří píší o zlaté kapličce a slučování kvalitně, rozuměno pozitivně.Součástí produkce je i  pozvání „k procházce říší Čarokraje“: hodinu před představením se na piazettě Národního divadla promrzlí diváci podle příkrých příkazů z tlampačů byli shromažďováni do skupin, aby „správně“ sestoupili do „podzemí“ ND. Na takto improvizovaném „appelplatzu“ na dodržování pravidel „nadřazené“ skupiny dohlížely přísné elfky, navzdory ujišťování autorů, že to jsou bytostí ušlechtilé. Následoval pochod schodišti ND, kde cesta k propadlům pod jevištěm mohla laické publikum zaujmout složitostí divadelních technologií. Sama inscenace pak trvá hodinu a půl bez přestávky.

  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4

Hodnocení

Vaše hodnocení - The King’s Singers (Praha 10.1.2012)

[Celkem: 0    Průměr: 0/5]

Vaše hodnocení - Ivanović: Čarokraj (ND Praha)

[Celkem: 1    Průměr: 5/5]

Vaše hodnocení - Weber/Mahler: Tři Pintové (Státní opera Praha)

[Celkem: 0    Průměr: 0/5]

Vaše hodnocení - Massenet: Cendrillon (ROH Londýn)

[Celkem: 0    Průměr: 0/5]

Mohlo by vás zajímat


18
Komentáře. Respektujte prosím pravidla diskuze.

Please Login to comment
5 Comment threads
13 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
7 Comment authors

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
oskarina

Pravidelně čtu komentáře paní Havlíkové a oceňuji, že jsem s její pomocí erudovaně informovaná o dění a našich operních scénách v celé ČR, o přenosech ze zahraničí, i o koncertech, které by mě mohly zajímat. Ale u Čarokraje – asi na vás vlkodlak cestou do “podzemí” zavrčel či co, protože já jsem tam v sobotu byla také.. Čekala jsem jen chvíli, bylo osm nad nulou (nikdo tedy nemrzl), cestou do zákulisí ND jsem se bavila a viděla jsem alespoň něco z míst, kam se jinak nedostanu – a když jsem vcházela na jeviště ND (kam se taky asi jindy nepodívám),… Číst vice »

zdeněk potter (divák)

Promiňte, ale přirovnat v rámci recenze opery Čarokraj, dění na piazettě ND k appelplatzu, mi přijde choromyslné!

oskarina

No, já už jsem nevůli paní Havlíkové pochopila, viz: https://operaplus.cz/narodni-divadlo-hodnoti-novinare/#comment-12236
ovšem nepřipadá mi seriózní a hodné operní kritiky zatahovat osobní spory se zástupci ND do hodnocení nového díla. Tolik nových počinů na scéně ND není, aby si Čarokraj nezasloužil samostatný článek a nezaujatý postoj při recenzi.
Trochu nadhledu, prosím!

martinp

Jak víte, že postoj při recenzi byl zaujatý?:-))
Objektivní by byla jen bezvýhradně pozitivní recenze?

Martin21

Objektivní by byla taková recenze, která nebere v úvahu věci, které s vlastní inscenací nijak nesouvisejí. Recenzent, který tímto způsobem ventiluje své antipatie, automaticky snižuje svou kredibilitu, a je tudíž špatným recenzentem. Tečka.

martinp

Souhlasím.Máte na mysli nějakého konkretního rezenzenta?

P.S.Nějak moc “teček”:-))

daniel

No, mně Čarokraj zas jako extra počin nepřipadá – je to celé jen barevné, svítivé a plytké. Hudba jak v bijáku, texty chabé. Když si pustíte televizi, uvidíte to samé, jen se u toho nezpívá. V opeře ND dám přednost dvěma DOBŘE udělaným a zazpívaným reprízám třeba Donizettiho před 20 reprízami podobné taškařice. Připomíná mi to Werichův výrok v jedné forbíně s Horníčkem: “To je blbý, to se bude líbit!”

ronniev

V této souvislosti mi připadá zajímavé, že Divadelky označily ten “blbý a plytký” Čarokraj za Sukces měsíce… Já osobně výrazně víc souhlasím s jejich než s vaším hodnocením.

martinp

Sukces je úspěch..:-)o kvalitě to moc nevypovídá..

takže znovu :„To je blbý, to se bude líbit!“

ronniev

Nevím, zda to tušíte, ale v divadelkách “titulem” Sukces měsíce označují inscenace dle svého názoru (= dle názoru kritiků) dobré. Peoplemetry na to, pokud vím, neberou.

martinp

Netuším.Nicméně to na celé věci přece nic nemění.

ronniev

Martine, patrně jste se přepsal. Chtěl jste asi říct, že to nic nemění na vašem názoru. OK, ten vám neberu.

martinp

Nepřepsal.

To, že se inscenace (jen inscenace, nebo i dílo samo?) kritikům (či kritikovi)Divadelek líbila, o jeho kvalitách nevypovídá více než názor pana Daniela.

Osobně si myslím, že uvádění Čarokraje v okamžiku, kdy na repertoaru ND není např.žádná Fibichova opera, je spíš trapné.

Ale každý máme zřejmě jiný vkus.Já jsem pro Fibicha:-))

ronniev

Martine, díky za poučení :-)
Recenzi jsem četla, mám Divadelky předplacené.
A absence Fibichovy opery na repertoáru ND skutečně nemá s kvalitami Čarokraje nic společného. Tím méně s vkusem kohokoli z nás dvou.
Čímž končím, už tady diskutujeme off topic až moc dlouho.

martinp

Nesnažil jsem se vás poučovat.
Jen uvádím svůj názor na repertoar ND.
Ano, absence Fibicha nemá nic společného s kvalitami Čarokraje.Ale co patří spíše na scenu ND?

P.S.A oslovovat jen křestním jménem někoho, koho osobně neznáte , je nevychovanost.

martinp

A toto je ona zmiňovaná recenze?
http://www.divadelni-noviny.cz/marko-ivanovic-carokraj/

Hmmm.

VIM

Zde je:

http://www.divadelni-noviny.cz/formani-hlasi-mytologie-otevrena/

Vámi zmíněný odkaz je upoutávkou na kritiku pana Hermana která by měla vyjít v únorovém čísle DN.

martinp

Děkuji mnohokrát!