Operní panorama Heleny Havlíkové (59)

  1. 1
  2. 2
  3. 3

Zkombinovat místo tradičních předeher pěvecký recitál s houslovým byl skvělý nápad. Že nevyšel úplně padá na vrub dramaturgii, protože slavné „prskavky“ – jako koncertní fantazie Carmen, houslová úprava Dvořákovy Humoresky a Montiho Čardáš – se nepojily s repertoárem sólistky. Roman Patočka ovšem potvrdil svůj mimořádný talent.Dvanáctičlenný mužský americký komorní sbor Chanticleer (pojmenovaný podle „průzračně čistě zpívajícího“ kohoutka z Canterburských povídek) hostoval v Praze už potřetí a opět si suverénně podmanil pražské publikum, tentokrát ve Státní opeře. Jakkoli tento prostor není akusticky tak vstříčný jako Rudolfinum, kde vystupovali před dvěma lety, označení „hlasový orchestr“ zůstává příhodné, protože přesně vystihuje základní charakteristiku tohoto sboru – dokonalou sladěnost tak specifického zvukového spektra, které mohou poskytnout mužské hlasy od hlubokých basů po sopránové kontratenory. Výsledkem je omamná zvuková paleta, v níž se pěvecké individuality stmelují do přelévání barev, odstínů a nálad. A přesuny „energií“, které při vytváření různých uskupení členové souboru vysílají mezi sebou a do publika.

Repertoár Chanticleer je za čtyřiatřicet let existence široký a zahrnuje tvorbu od renesance po současné autory. Program s názvem Příběh lásky byl dramaturgicky sestaven velmi citlivě tak, aby se prolínala a konfrontovala tvorba starých mistrů, odchovaných ještě tvorbou (a praxí) chrámového zpěvu, určeného k chvále a oslavě boží, zvolna pak se proměňující v témata, kde duchovní obsah ustupuje „světské“ zábavě a radosti ze života.

Koncert zahájila tvorba renesančních španělských skladatelů: Sebastián de Vivanco byl kněz, skladatel, zpěvák ve sboru a sbormistr a Tomás Luis de Victoria skladatel, vynikající varhaník a zpěvák. Následovala tvorba Maurice Duruflé, francouzského skladatele a varhaníka minulého století (a také sboristy katedrály v Rouenu) a dalšího Francouze Jeana Yvese Daniel-Lesura, varhaníka a skladatele (v sedmdesátých letech byl také ředitelem francouzské Národní opery) – u obou je zřejmá poučenost starou duchovní chrámovou sborovou tvorbou (Daniel-Lesurův cyklus Píseň písní je inspirován Novým zákonem).

Novodobé reflexe staré tvorby byly pak prostřídány opět starými renesančními mistry – ale směřujícími už k více „světským“ tématům: Claudius de Sermisy byl francouzský renesanční skladatel písní a duchovní hudby, Francouz Clément Janequin je spojován se vznikem programního „Pařížského šansonu“, podobně jako francouzsko-vlámský skladatel Claude Le Jeune.

Vrcholem večera pro mne byly sbory Richarda Strausse Vor dem Türen (Před branou), Trumlicht (Světlo ve snách) a Fröhlich im Maien (Májové veselí). Tento pozdní romantik dokonale zvládl techniku starých mistrů polyfonie a současně do ní vtělil i ozvuky doby „soumraku bohů“. Vhodným přechodem do druhé části večera před přestávkou bylo uvedení děl amerického profesora Stevena Sametze, skladatele, dirigenta a sbormistra, usilovně pracujícího na udržení tradice sborového zpěvu (některé skladby zkomponoval přímo pro Chanticleer).

Po přestávce následovala výlučně tvorba soudobých autorů – z díla amerického skladatele, dirigenta a pedagoga, který se mj. proslavil konceptem svého „Virtuálního sboru“ na You Tube Erica Whitacrea zazněla Svatba – na milostnou báseň perského básníka 13. století. Barvité líčení přírody nabídl cyklus Milovníci lotosových květů Američana Stephena Pauluse, který se inspiroval čínskými básněmi Tzu Yeh.

Velkým zážitkem byla i dramatická kantáta Vesnická svatba současného britského a britského skladatele, varhaníka s sbormistra Johna Tavenera, který konvertoval k pravoslaví a hudbu považuje za boží zjevení. Jeho kantáta, jejíž interpretaci členové sboru doplnili i vytvářením různých kruhových útvarů, vychází z ortodoxního svatebního obřadu v Řecku.

Na závěr pánové odložili noty i vážné tváře a spustili své pojetí spirituálů – což byl milý kontrast k předchozímu programu, svědčící o tom, že jsou schopni si dělat ze sebe i legraci a užít si ryze světské radosti plynoucí z jejich umění. Publikum bouřilo nadšením. Chanticleer vedle britských mužských vokálních uskupení Hilliard Ensemble a The King‘s Singers nebo mnichovského kvarteta Stimmwerck, které jsme v poslední době mohli v Praze zažít, rozhodně patří ke špičkám v tomto oboru. Atmosféra jejich koncertů je nezaměnitelná.

***
Inspirace na dny příští

Giacomo Puccini: Triptych (Plášť, Sestra Angelika, Gianni Schicchi). Záznam z  Královské opery Covent Garden z Londýna. Lucio Gallo  – Michele a Gianni Schicchi, Eva-Maria Westbroek  – Giorgetta; Ermonela Jaho – Angelika. Dirigent Antonio Pappano, režie Richard Jonse. Bio Oko, Praha v neděli 5. února 2012 16:00 hod.

Riccardo Zandonai: Francesca da Rimini. Záznam představení z pařížské Opéra Bastille z 19. února 2011. Připravila Jitka Slavíková. Svetla Vassilieva  – Francesca da Rimini, Roberto Alagna – Paolo il Bello, George Gagnidze – Giovanni lo Sciancato. Dirigent Daniel Oren. (165 min). Čro3-Vltava v sobotu 4.února 2012 20 hod.
 

Wolfgang Amadeus Mozart:
Don Giovanni
Dirigent: Jiří Štrunc
Režie: Zbyněk Brabec
Scéna: Jan Hubínek
Kostýmy: Tomáš Kypta
Sbormistr: Zdeněk Vimr
Dramaturg: Zbyněk Brabec
Pohybová spolupráce: Richard Ševčík
Orchestr a sbor opery a balet DJKT Plzeň
Premiéra 28.ledna 2011 Velké divadlo Plzeň

Don Giovanni – Jiří Hájek
Komtur – Jevhen Šokalo
Donna Anna – Petra Šimková Alvarez
Don Ottavio – Tomáš Kořínek
Donna Elvíra – Ivana Šaková
Leporello – Josef Škarka
Masetto – Matěj Chadima
Zerlina – Barbora Perná

www.djkt-plzen.cz

***
Kate Lindsey – mezzosoprán
Roman Patočka – housle
Český národní symfonický orchestr
Dirigent: Paolo Arrivabeni
25.ledna 2012 Smetanova síň Obecního domu v Praze

***
Chanticleer
Love Story (Příběh lásky(
Casey Breves, Gregory Peebles, Kory Reid – soprán
Cortez Mitchell, Alan Reinhardt, Adam Ward – alt
Matthew Curtis, Brian Hinman, Ben Jones – tenor
Eric Alatorre, Michael Axtell, Matthew Knickman – baryton a bas
Jace Wittig – hudební ředitel
26.ledna 2012 Státní opera Praha

www.opera.cz
www.chanticleer.org

Připravujeme ve spolupráci s Českým rozhlasem 3-Vltavou
Zvukovou podobu Operního panoramatu Heleny Havlíkové najdete zde

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

  1. 1
  2. 2
  3. 3

Hodnocení

Vaše hodnocení - Mozart: Don Giovanni (DJKT Plzeň)

[yasr_visitor_votes postid="12601" size="small"]

Vaše hodnocení - K.Lindsey (Praha 25.1.2012)

[yasr_visitor_votes postid="12493" size="small"]

Vaše hodnocení - Chanticleer (Praha 26.1.2012)

[yasr_visitor_votes postid="12604" size="small"]

Mohlo by vás zajímat


0 0 vote
Ohodnoťte článek
3 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments