Operní panorama Heleny Havlíkové (83)

Týden od 16. do 22. července 2012 

Prázdniny s operou – zážitky i inspirace 

Už dávno neplatí, že v období tradičních divadelních prázdnin stálých souborů příznivci opery strádají abstinenčními příznaky. Tlupy „komediantů“ tradičně letní měsíce považovaly za vítanou možnost, jak se uživit, když domovská divadla měla prázdniny – operní soubory vyrážely do lázní, turistických letovisek nebo přírodních divadel. Nebo na zahraniční štace. Je milé, že se tato praxe u nás po roce 1989 postupně obnovila a ve většině případů nejde o žádné „zlatokopecké“ atrakce pro turisty, kdy produkce získá nějakou přiměřeně vhodnou a dostupnou přírodní lokalitu nebo „hrad či zámek“ a začne tam vydělávat peníze s programem, který je sestaven stylem „kdo má čas“.

Do České republiky naplno pronikl fenomén prázdninových operních produkcí v atraktivních, netradičních, většinou open air prostorách. Lze jen přivítat, že se čím dál víc odvážlivců vystavuje podnikatelskému riziku v tak finančně náročném žánru, jakým je opera, i rozmarům počasí. Nezanedbatelným benefitem takových aktivit je otevírání opery i divákům, kteří by do kamenného divadla normálně nezavítali.

Svou vlastní operní produkci do svého programu letos zařadil i mezinárodní festival Smetanova Litomyšl a svůj již 54. ročník obohatil o adaptaci Purcellovy Královny víl v nádherném prostoru přírodního komorního amfiteátru v citlivě rekonstruovaném rokokovém zámku v Nových Hradech nedaleko Litomyšle (viz Operní panorama 10.7.2012 – najdete zde).

V kongeniálním prostoru unikátního přírodního amfiteátru pod hradem Loket se letos také znovu „zjevila“ Dvořákova Rusalka. Skvělým příkladem mimořádných prázdninových zážitků na špičkové světové úrovni jsou už řadu let Letní slavnosti staré hudby. Letošní téma  – Metamorfózy / Proměny – obohatí i dvě hudebně-dramatické produkce: V Divadla ABC bude 1. srpna od 19:30 h. uvedena nespoutaná adaptace slavného románu Příběhy Dona Quichota v podání souboru Compagnie Scapionove, v níž se příběhy tohoto Cervantesova potulného rytíře a jeho sluhy Sancho Panzy budou prolínat s hudbou barokní, lidovou, ale i jazzem. A letošní ročník Letních slavností staré hudby pak završí oslava na počest anglické barokní opery. Ve Španělském sále Pražského hradu v pondělí 6.8. od 19:30 Collegium Marianum pod vedením Jany Semerádové se sólistkami Olgou Pasiecznik a Hanou Blažíkovou oživí Kouzelný ostrov pasticciem ze semi-oper Henryho Purcella a oper, oratorií a dalších skladeb Georga Friedricha Händela.

Letní operní produkce nemohou chybět ani Otáčivém hledišti, které s nesouhlasem památkářů, ale k potěše nadšených diváků stále stojí v zadní části zahrady Českokrumlovského zámku. Loňskou premiérovou produkci Leoncavallových Komediantů – opět s José Curou v titulní roli Cania doplní 3. srpna premiéra Verdiho Rigoletta v hudební nastudování Maria De Rose a v režii Jany Kališové s Alexandrem Beněm nebo Pavlem Klečkou v tragické roli šaška, Janou Šrejmou Kačírkovou nebo Petrou Perlou Notovu jako Gildou a Kisun-Kimem nebo Martinem Šrejmou v rolí záletného vévody.

Vedle unikátní divadelní sítě má Česká republika ještě unikátnější památkovou rezervaci, kdy co několik desítek kilometrů stojí (nebo padá) hrad či zámek, který láká k návštěvě. Výchozí myšlenkou pro projekt Klasika pod hvězdami bylo s podporou krajů využití parků deseti z nich pro uvádění operních hitů tisícovkám diváků. Nelze zpochybnit, že rodinný výlet zakončený operou má svou přidanou hodnotu tím spíše, že se agentura ArtTriton po prvním ročníku s problematickým nastudováním Dvořákovy Rusalky v roce 2010 zjevně poučila a svěřila nastudování – letos Bizetovy Carmen  – umělcům, kteří i v přírodních podmínkách dokáží dostát nárokům svých partů. Sérii představení, které během pátku a sobot objedou Telč, Orlík, Sychrov, Hradec nad Moravicí, Buchlovice, Kynžvart, Kačinu, Lednici a Ploškovice zahájila premiéra v průhonickém parku. Jakkoli v pátek 20. července hvězdám stínily těžké mraky, nepršelo a klasika se rozezněla způsobem, který Carmen prezentoval. I v chladu a vlhku pevnou a zkušenou rukou vedl orchestr Severočeského divadla Ústí nad Labem Jiří Mikula. Režisér Martin Otava se rozumně nepouštěl do experimentů a odehrál slavný příběh svůdné cikánky v suverénním podání energické Galii Ibragimovy a žárlivého Dona Josého Nikolaje Višňjakova tradičně a přehledně. Třebaže nazvučení orchestru i sólistů nelze z hlediska parametrů kladených na vážnou hudbu označit za špičkové (zpívalo se na mikroporty a nad orchestrem byly umístěny mikrofony), také David Szendiuch v roli toreadora Escamilla a Luisa Albrechtová jako Micaela stejně jako ostatní sólisté zpívali své role přesvědčivě – výborně vyšel i tolik choulostivý ansámbl pašeráků ve 2. dějství. Novinkou letošního ročníku Klasiky pod hvězdami bylo umístění velkoplošné obrazovky vedle pódia s českými titulky a časově o vteřinku zpožděnou vizuální projekcí dění na scéně včetně prolínání detailů. Bylo zajímavé sledovat, kam se upíraly zraky publika, které nezapřelo svou uvyklost televiznímu konzumu…Vyšší umělecké záměry má při propojování turistické atraktivity a umění Hudební festival Znojmo. Svrchované hudební zážitky tu v nápaditě sestaveném programu pro všechny generace mají přesahy do objevování mladých talentů, získávání finančních prostředků na opravu zámku v Uherčicích, ale i do gastronomie a životního stylu. Ve Znojmě nemůže chybět víno, ostatně podtitul tohoto ojedinělého svátku hudby, divadla, happeningů, karnevalu dílen, her, jarmarku napříč styly a žánry je v tomto smyslu více než výmluvný: festival jako víno. A to se potvrdilo i při premiéře zajímavé originální hudebně-taneční inscenace s názvem Král Slunce. Festival je totiž každoročně tematicky zaměřen na některou skladatelskou osobnost – a letos jím byl dvorní skladatel francouzského „krále Slunce“ Ludvíka XIV. Jean Baptiste Lully. Ctižádost vedení festivalu uvést některou z Lullyho oper s velkými inscenačními nároky už jen z hlediska počtu rolí bohužel narazila na finanční limity takového záměru. Jízdárna Louckého kláštera se tedy rozezněla třemi Lullyho neoperními díly  – taneční svitou z jeho baletních komedií Le divertissement Royal a kantátami Exaudiat te Dominus a Te Deum. Iniciátor této kombinace a osvědčený dirigent “svého” orchestru a sboru Czech Ensemble Baroque Roman Válek se opět ukázal jako umělec, který propojuje znalost historicky poučené interpretace s temperamentním muzikantstvím. Svým entuziasmem a zápalem dokáže strhnout, doslova “nakazit” nejen interprety, ale i dnešní publikum. Podobně jako sbor, resp. dvojsbor, který stál po stranách orchestru, ani pětice sólistů se sice do scénického dění přímo nezapojovala, pozornost však přitahovala propojeností svých hlasů i výkony jednotlivců. Zejména tenorista Jaroslav Březina a barytonista Tomáš Král vynikli vedle vysoko posazeného “haute contre” Jean-Francoise Lombarda podali Lullyho oslavnou hudbu s velkým emocionálním nábojem.Nebylo snadné scénicky propojit a ilustrovat takto sestavená Lullyho díla, která reprezentují dvorské slavnosti i hudbu duchovní. Choreografka Hana Litterová rozdělila taneční ztvárnění do tří samostatných bloků, které propojovali titíž tanečníci – sedm výborných posluchačů a absolventů Taneční konzervatoře Brno. První část byla v kratičkých několika minutových scénkách průřezem dějinami tance od doby krále Ludvíka XIV. po současnost. Kantátu Exaudiat Te Dominus – Ať tě Hospodin vyslyší provázela taneční kreace na téma lásky s třemi páry v bílém, jejichž poklid narušovala drze zneklidňující dívka v rudém. A pro Te Deum se Hana Litterová nechala volně inspirovat příběhem posledního týdne života Ježíše Krista od jeho příchodu do Jeruzaléma. Vzdálenost mezi takto uchopenými tanečními tématy byla značná. Nicméně Lullyho hudba i skvělé výkony všech propojily inscenaci Krále Slunce do večera, který nadchl diváky zplněné jízdárny Louckého kláštera k ovacím ve stoje.

I letos se v Králi Slunce potvrdilo, že vynalézavá dramaturgie původních hudebně-dramatických produkcí povyšuje Hudební festival Znojmo na událost, která dalece přesahuje hranice regionu.  

***

Georges Bizet:
Carmen
Dirigent: Jiří Mikula
Režie: Martin Otava
Orchestr, sbor a balet Severočeského divadla Ústí nad Labem
Chlapecký sbor Pueri Gaudentes
Sbormistr Zdena Součková
20. července 2012 Zámecký park Průhonice

Carmen – Galia Ibragimova
Don José – Nikolaj Višnjakov
Escamillo – David Szenduch
Micaela – Luisa Albrechtová
Frasquita – Klára Džuganová
Mercedes – Liana Sass
Zuniga – Miroslav Urbánek
Morales – Tomáš Bartůněk
Dancairo – Jiří Hruška
Remendado – Milan Vlček

www.klasikapodhvezdami.cz

***

Král Slunce
(Hudebně taneční projekt z díla J. B. Lullyho)
Hudba: J. B. Lully – Le divertissement Royal (Taneční svita), Exaudiat te Dominus (LWV 75/15), Te Deum (LWV55)
Dirigent: Roman Válek
Choreografie: Hana Litterová
Light design: Arnošt Janěk
Sbormistr: Tereza Válková
Czech Ensemble Baroque Orchestra & Choir
Koncertní mistr: Peter Zajíček
Premiéra 21. července 2012 Jízdárna Louckého kláštera Znojmo

Michaela Šrůmová – soprán
Markéta Cukrová – mezzosoprán
Jean-François Lombard – haute-contre
Jaroslav Březina – tenor
Tomáš Král – baryton

www.hudbaznojmo.cz

Foto Carmen – Luděk Neužil, Král Slunce – Petr Vokurek

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Hodnocení

Vaše hodnocení - Bizet: Carmen (Klasika pod hvězdami)

[yasr_visitor_votes postid="24560" size="small"]

Vaše hodnocení - Král Slunce - Lully/Litterová (Hudební festival Znojmo)

[yasr_visitor_votes postid="24558" size="small"]

Mohlo by vás zajímat


0 0 votes
Ohodnoťte článek
6 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments