Ostrava v kontrastních tanečních rytmech

Ostravský balet se v posledních letech výrazně mění. Dramaturgie sází na kvalitní zahraniční choreografy a prověřená díla. Zásadně se proměnil i soubor, v němž dominují tanečníci z celého světa. Konečně došlo i na rozšíření souboru o osm úvazků, čímž se stane provozně méně zranitelným při uvádění ambiciózního repertoáru. Ty ambice se potvrzují s každou premiérou. Na jaře jí byla světová premiéra baletu Tři mušketýři s nově zkomponovanou hudbou Jana Kučery. Nedávná podzimní premiéra zase nabídla program složený z prací umělců evropského formátu a novinky Reginy Hofmanové. Společným jmenovatelem podzimní premiéry All That Jazz, Rock, Blues byly kontrastní taneční rytmy s kořeny v severní, střední a jižní Americe.

Regina Hofmanová se věnuje choreografii jen občas, a pokud, podílí se hlavně na operních inscenacích. V ostravské baletní premiéře však mohla zúročit svou taneční lásku: tango. Její Après rasage určují rytmy Ástora Piazzolly. V úvodní scéně sledujeme šestici mužů konajících ranní hygienu s až rituální procedurou holení tváří. Zároveň může jít o přípravnou fázi před příchodem na milongu, jakousi tancovačku tanga. Pánové ponoří své hlavy s oholenými tvářemi do prosklených lavórů a tím počíná sled tanečních výstupů, snad obrazy jejich snění v atmosféře tanga. Hofmanová nespěchá, pracuje s proměnlivou dynamikou, tolik charakteristickou právě pro tango. Energické taneční pasáže střídají dlouhé pauzy, vzruch zklidnění. Pánové se oddávají tangovým melodiím jak v synchronních skupinách, tak při párovém tanci (ostatně nesmíšené páry nejsou v tangu ničím zvláštním). Až ve druhé polovině přichází na scénu jediná žena. Tanečníci jí věnují náležitou péči a výstup, kdy ji přenášejí ve vynalézavých zvedacích figurách, patří k nejzajímavějším. Kontrasty tanga extrahované do černo-bílého ladění s jediným výrazným barevným akordem (červené boty a rtěnka tanečnice) podtrhují razantní světelné změny Daniela Tesaře.

Druhá část večera představuje šest let starou choreografii Rain Dogs Švéda Johana Ingera, který se jako zajímavý choreograf etabloval v Nizozemském tanečním divadle u Jiřího Kyliána. Ingerovi byly inspirací písně Toma Waitse – ležérní, přednášené typickým unaveným a chraplavým hlasem. Inger dal průchod spontaneitě tanečníků a nutno říct, že ti ostravští si ji opravdu užívají. Pozornost budí hlavně živelný tanec Rei Masatomiho. Taneční čísla mají nevázanou atmosféru, mění se nálady i mužské a ženské role při převlékání do šatů opačného pohlaví. V tom energickém roji se najde i místo na zcizující „kameňák“ – výstup, který celý patří jen osamocenému plyšovému pudlovi uprostřed scény, z něhož se pod intenzivními světelnými kužely začne kouřit. Pravda, poněkud samoúčelné, avšak úsměvné zcizení.

Program uzavírá energická pecka Itzika Galiliho O Balcão de Amor s hudbou Péreze Prada. V chytlavých rytmech kubánského mamba přivádí choreograf na scénu skupinu nejrůznějších typů a týpků. Liší se kostýmem i pohybovou charakteristikou; spojuje je však čirá radost z tance. Místy to připomíná zábavné pořady komerčních televizních stanic, například když se hned v úvodu poněkud upjatý mladík ve výrazných brýlích snaží blýsknout v kuželu světelného reflektoru, ale ten mu vždy uteče, až mu nakonec pomyslnou slávu „v záři reflektoru“ ukradne někdo jiný. Jenže Galiliho taneční svět není jen líbivý, ale také tanečně vynalézavý a chytrý. To demonstruje závěrečný dlouhý akrobatický duet, do něhož zakomponoval spoustu ryze pohybových gagů. V dobrém slova smyslu v něm exhibují Barbora Šulcová a Stéphane Aubry.

Ostravský večer odkazující v názvu k jazzu, rocku a blues zkrátka nabízí kvalitní taneční program, v němž se dostane ve velké míře i na tango a salsu. Balet v moravskoslezské metropoli drží vysoce postavenou laťku nadále.

Hodnocení autora recenze:
Après rasage – 70 %
Rain Dogs – 70 %
O Balcão de Amor – 90 %

 

All That Jazz, Rock, Blues
Premiéra 2. listopadu 2017, Divadlo Jiřího Myrona Ostrava
(psáno z 2. premiéry 4. 11. 2017)

Après rasage
Choreografie: Regina Hofmanová
Hudba: Ástor Piazzolla
Scéna: Renáta Weidlichová
Kostýmy: Rafael Jakimiuk
Světelný design: Daniel Tesař

Tančí – Lore Jehin, Stéphane Aubry, Yago Catalinas Heredia, Rei Masatomi, Stefano Pietragalla, Giacomo Quatraccioni, Gerardo González Villaverde
***

Rain Dogs
Choreografie, scéna a kostýmy: Johan Inger
Hudba: Tom Waits
Světelný design: Peter Lundin

Tančí – Natalia Adamska, Yu Matsumoto, Shino Sakurado, Aglaja Sawatzki, Yago Catalinas Heredia, Rei Masatomi, Koki Nishioka, Stefano Pietragalla, Sergio Méndez Romero
***

O Balcão de Amor
Choreografie, kostýmy, světelný design: Itzik Galili
Hudba: Pérez Prado

Tančí – Brittany Haws, Karolína Křížová, Yu Matsumoto, Laura Moreno Gasulla, Shino Sakurado, Barbora Šulcová, Anna-Lena Uth, Stéphane Aubry, Máté Brünn, Yago Catalinas Heredia, Rei Masatomi, Koki Nishioka, Stefano Pietragalla, Sergio Méndez Romero

www.ndm.cz

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

Hodnocení

Vaše hodnocení - R. Hofmanová: Après rasage (NDM Ostrava 2017)

[yasr_visitor_votes postid="276188" size="small"]

Vaše hodnocení - J. Inger: Rain Dogs (NDM Ostrava 2017)

[yasr_visitor_votes postid="276189" size="small"]

Vaše hodnocení - I. Galili: O Balcão de Amor (NDM Ostrava 2017)

[yasr_visitor_votes postid="276190" size="small"]

Mohlo by vás zajímat