Ostrava v kontrastních tanečních rytmech

Ostravský balet se v posledních letech výrazně mění. Dramaturgie sází na kvalitní zahraniční choreografy a prověřená díla. Zásadně se proměnil i soubor, v němž dominují tanečníci z celého světa. Konečně došlo i na rozšíření souboru o osm úvazků, čímž se stane provozně méně zranitelným při uvádění ambiciózního repertoáru. Ty ambice se potvrzují s každou premiérou. Na jaře jí byla světová premiéra baletu Tři mušketýři s nově zkomponovanou hudbou Jana Kučery. Nedávná podzimní premiéra zase nabídla program složený z prací umělců evropského formátu a novinky Reginy Hofmanové. Společným jmenovatelem podzimní premiéry All That Jazz, Rock, Blues byly kontrastní taneční rytmy s kořeny v severní, střední a jižní Americe.

Regina Hofmanová se věnuje choreografii jen občas, a pokud, podílí se hlavně na operních inscenacích. V ostravské baletní premiéře však mohla zúročit svou taneční lásku: tango. Její Après rasage určují rytmy Ástora Piazzolly. V úvodní scéně sledujeme šestici mužů konajících ranní hygienu s až rituální procedurou holení tváří. Zároveň může jít o přípravnou fázi před příchodem na milongu, jakousi tancovačku tanga. Pánové ponoří své hlavy s oholenými tvářemi do prosklených lavórů a tím počíná sled tanečních výstupů, snad obrazy jejich snění v atmosféře tanga. Hofmanová nespěchá, pracuje s proměnlivou dynamikou, tolik charakteristickou právě pro tango. Energické taneční pasáže střídají dlouhé pauzy, vzruch zklidnění. Pánové se oddávají tangovým melodiím jak v synchronních skupinách, tak při párovém tanci (ostatně nesmíšené páry nejsou v tangu ničím zvláštním). Až ve druhé polovině přichází na scénu jediná žena. Tanečníci jí věnují náležitou péči a výstup, kdy ji přenášejí ve vynalézavých zvedacích figurách, patří k nejzajímavějším. Kontrasty tanga extrahované do černo-bílého ladění s jediným výrazným barevným akordem (červené boty a rtěnka tanečnice) podtrhují razantní světelné změny Daniela Tesaře.

Druhá část večera představuje šest let starou choreografii Rain Dogs Švéda Johana Ingera, který se jako zajímavý choreograf etabloval v Nizozemském tanečním divadle u Jiřího Kyliána. Ingerovi byly inspirací písně Toma Waitse – ležérní, přednášené typickým unaveným a chraplavým hlasem. Inger dal průchod spontaneitě tanečníků a nutno říct, že ti ostravští si ji opravdu užívají. Pozornost budí hlavně živelný tanec Rei Masatomiho. Taneční čísla mají nevázanou atmosféru, mění se nálady i mužské a ženské role při převlékání do šatů opačného pohlaví. V tom energickém roji se najde i místo na zcizující „kameňák“ – výstup, který celý patří jen osamocenému plyšovému pudlovi uprostřed scény, z něhož se pod intenzivními světelnými kužely začne kouřit. Pravda, poněkud samoúčelné, avšak úsměvné zcizení.

Program uzavírá energická pecka Itzika Galiliho O Balcão de Amor s hudbou Péreze Prada. V chytlavých rytmech kubánského mamba přivádí choreograf na scénu skupinu nejrůznějších typů a týpků. Liší se kostýmem i pohybovou charakteristikou; spojuje je však čirá radost z tance. Místy to připomíná zábavné pořady komerčních televizních stanic, například když se hned v úvodu poněkud upjatý mladík ve výrazných brýlích snaží blýsknout v kuželu světelného reflektoru, ale ten mu vždy uteče, až mu nakonec pomyslnou slávu „v záři reflektoru“ ukradne někdo jiný. Jenže Galiliho taneční svět není jen líbivý, ale také tanečně vynalézavý a chytrý. To demonstruje závěrečný dlouhý akrobatický duet, do něhož zakomponoval spoustu ryze pohybových gagů. V dobrém slova smyslu v něm exhibují Barbora Šulcová a Stéphane Aubry.

Ostravský večer odkazující v názvu k jazzu, rocku a blues zkrátka nabízí kvalitní taneční program, v němž se dostane ve velké míře i na tango a salsu. Balet v moravskoslezské metropoli drží vysoce postavenou laťku nadále.

Hodnocení autora recenze:
Après rasage – 70 %
Rain Dogs – 70 %
O Balcão de Amor – 90 %

 

All That Jazz, Rock, Blues
Premiéra 2. listopadu 2017, Divadlo Jiřího Myrona Ostrava
(psáno z 2. premiéry 4. 11. 2017)

Après rasage
Choreografie: Regina Hofmanová
Hudba: Ástor Piazzolla
Scéna: Renáta Weidlichová
Kostýmy: Rafael Jakimiuk
Světelný design: Daniel Tesař

Tančí – Lore Jehin, Stéphane Aubry, Yago Catalinas Heredia, Rei Masatomi, Stefano Pietragalla, Giacomo Quatraccioni, Gerardo González Villaverde
***

Rain Dogs
Choreografie, scéna a kostýmy: Johan Inger
Hudba: Tom Waits
Světelný design: Peter Lundin

Tančí – Natalia Adamska, Yu Matsumoto, Shino Sakurado, Aglaja Sawatzki, Yago Catalinas Heredia, Rei Masatomi, Koki Nishioka, Stefano Pietragalla, Sergio Méndez Romero
***

O Balcão de Amor
Choreografie, kostýmy, světelný design: Itzik Galili
Hudba: Pérez Prado

Tančí – Brittany Haws, Karolína Křížová, Yu Matsumoto, Laura Moreno Gasulla, Shino Sakurado, Barbora Šulcová, Anna-Lena Uth, Stéphane Aubry, Máté Brünn, Yago Catalinas Heredia, Rei Masatomi, Koki Nishioka, Stefano Pietragalla, Sergio Méndez Romero

www.ndm.cz

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Hodnocení

Vaše hodnocení - R. Hofmanová: Après rasage (NDM Ostrava 2017)

[yasr_visitor_votes postid="276188" size="small"]

Vaše hodnocení - J. Inger: Rain Dogs (NDM Ostrava 2017)

[yasr_visitor_votes postid="276189" size="small"]

Vaše hodnocení - I. Galili: O Balcão de Amor (NDM Ostrava 2017)

[yasr_visitor_votes postid="276190" size="small"]

Mohlo by vás zajímat