V Ostravě má premiéru Šostakovičova Lady Macbeth Mcenského újezdu

  1. 1
  2. 2
  3. 3

Druhé jednání ukazuje násilí v mnoha podobách. Otevírá je smířlivý rekapitulační monolog Katěrinina tchána Borise, který v noci nemůže spát a potuluje se po statku. Přistihne Sergeje na odchodu z dostaveníčka, svolá lid a sám jej přede všemi zničujícím způsobem zbičuje, opět za patřičného zájmu orchestrální drobnokresby. Když pak unaven žádá provinilou Katěrinu o něco k jídlu, dostane od ní houby s přídavkem jedu na krysy. Na jeho nenadálý smířlivý tón vůči ní už je příliš pozdě: padá otráven k zemi. Přivolaný pop je příliš opilý na to, aby rozuměl podezřením a náznakům umírajícího Borise, anebo prostě jen zůstává lhostejný k představě vraždy. Když začne sloužit panychidu, nastoupí náhle s ohlušující silou (a často s leknutím) celý orchestr i se souborem žesťů apokalyptickou fanfáru, jež se záhy změní v obsáhlou šestiminutovou smuteční passacaglii rafinovaně gradující od expozice tématu v basu v sotva postřehnutelné dynamice až po mohutné tutti ve fortissimu, aby pak došla finálního uklidnění a záblesku naděje. Passacaglia je mistrnou ukázkou skladatelova překvapivě hlubokého zájmu o kontrapunktické formy, v nichž navíc jako základní stavební kameny volí obsáhlá, nesouměrná, rytmicky vypjatá a celkově obtížně zpracovatelná témata (podobně jako ve Čtvrté symfonii). Často je hrána i koncertně ve varhanní verzi. K dokončení brutálního druhého jednání zbývá ještě pátý obraz, v němž milenci po rvačce společnými silami zabijí a ve sklepě uschovají tělo Katěrinina manžela Zinovije, který se uprostřed noci neohlášen vrátil z cest.

Třetí jednání začíná (po krátkém dialogu Katěriny a Sergeje) impozantní pijáckou písní „Opilého ucouraného mužika“, který se v touze po dalším alkoholu vloupe do sklepa a najde tělo zavražděného Zinovije. Obraz zakončuje poslední ze strhujících orchestrálních meziher, v níž se zrcadlí jak nezkrotné svatební veselí, tak i zděšení z hrůzného nálezu. Střihem se dostáváme do komického epizodního sedmého obrazu na policejní stanici. Poté, co je vyslechnut nihilista ve věci žabí duše, přibíhá opilec se svým oznámením a všichni se nadšeně dávají na cestu k Izmajlovovým. Zpětným střihem se dostáváme do osmého obrazu, který svatební veselí předvádí na půdorysu komplikované orchestrální a poté i sborové fugy na slova „Slava suprugam!“. Toto originální zpracování ústí do série responsoriálních přípitků; v tomto momentě přebírá hlavní úlohu sbor v duchu pravoslavného zpěvu a udrží si ji až do samotného finále opery. Nevyhnutelná katastrofa spojená s příjezdem policie dává prostor proměně do závěrečného jednání, v němž je tragický příběh Sergejovy nízké zrady orámován překrásnými sbory trestanců. Jako by bezděčná přítomnost duchovního zpěvu dodala této krvavé tragédii lásky a zrady kýžený očišťující aspekt.

 

Dmitrij Dmitrijevič Šostakovič:
Lady Macbeth Mcenského újezdu
Hudební nastudování: Jakub Klecker
Dirigenti: Jakub Klecker / Sander Teepen
Režie: Jiří Nekvasil
Scéna: Daniel Dvořák
Kostýmy: Marta Roszkopfová
Sbormistr: Jurij Galatenko
Choreografie: Marek Svobodník
Videoprojekce: Otakar Mlčoch
Český překlad: Igor Jelínek
Dramaturgie: Eva Mikulášková
Orchestr a sbor NDM Ostrava
Premiéry 8. a 10. března 2018 Divadlo Antonína Dvořáka Ostrava

Boris Timofejevič Izmajlov – Martin Bárta / Jevhen Šokalo
Zinovij Borisovič Izmajlov – Josef Moravec / Juraj Nociar
Katěrina Lvovna Izmajlova – Iordanka Derilova / Elena Suvorova
Sergej – Aleš Briscein / Vadim Zaplechny
Axiňja – Veronika Holbová / Olga Jelínková
Starý příručí – Marek Pobuda / Lukáš Zeman
Zametač – Jakub Kettner / David Nykl
První nádeník u Izmajlova – Václav Morys / Petr Němec
Druhý nádeník u Izmajlova / Kočí – Aleš Burda / Martin Holík
Třetí nádeník u Izmajlova / Kurýr – Erik Ondruš / Waldemar Wieczorek
Zbídačený mužík – Rudolf Medňanský / Aleš Voráček
Učitel – Václav Morys / Petr Němec
Kněz – Martin Gurbaľ / Michal Onufer / František Zahradníček
Revírní inspektor – Jakub Kettner / David Nykl
Městský strážník – Petr Urbánek / Roman Vlkovič
Opilý host – Jiří Halama / Martin Holík
Poddůstojník – Petr Urbánek / Lukáš Zeman
Strážný – Marek Pobuda / Roman Vlkovič
Sonětka – Václava Krejčí Housková / Anna Nitrová
Starý trestanec – Martin Gurbaľ / Bogdan Kurowski
Trestankyně – Veronika Holbová / Olga Jelínková

www.ndm.cz

Reklama
  1. 1
  2. 2
  3. 3

Mohlo by vás zajímat


4
Komentáře. Respektujte prosím pravidla diskuze.

Please Login to comment
4 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
4 Comment authors

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
JP

Dodnes vzpomínám na úžasnou Radokovu inscenaci v Národním divadle ještě za éry Jiřího Srstky, Klaudia Dernerová i Jevhen Šokalo byli naprosto špičkoví! Kdeže loňské sněhy jsou…

Milan V.

Také rád vzpomínám na Radokovu inscenaci v ND, jednu z nejlepších, co jsem kdy viděl. Lady Macbeth jsem pak viděl ještě ve skvělé inscenaci v Mnichově v prosinci 2016. Jsem zvědav, jak Lady Macbeth dopadne v Ostravě.

Johanka

Je to dílo, které vás vtáhne do děje hned od první minuty. Vynikající orchestr, sbor a sólisté paní Derilová,Holbová, pp.Bárta Zaplechny, Moravec,Gurbaĺ, Kurowski. Hudba vás zcela pohltí, je v ní obsažena krutost, něha,zoufalství. Velmi vydařené představení.

burdal1

“…je ovšem natolik náročná na detailní rytmickou souhru, že se efekt při živém provedení často ztratí…”

Důkaz toho, že tato opera je přímo ze života :-)