Ostravské dny vytvoří za dva týdny ze severomoravské metropole epicentrum nové a experimentální hudby

  1. 1
  2. 2

Ostrava je důležitým kulturním centrem a zejména v hudebním světě vzbuzuje velký respekt. Zásadní podíl má na tom festival Ostravské dny, který od roku 2001 pořádá Ostravské centrum nové hudby v čele se skladatelem a neúnavným propagátorem experimentální a avantgardní hudby Petrem Kotíkem. Jedinečné industriální prostory rozeznívá nová hudba, uváděná většinou ve světových premiérách, často za osobní účasti autorů: setkávají se zde tvůrčí osobnosti napříč generacemi. Také proto jsou Ostravské dny v celosvětovém kontextu unikátní. Mezi nejočekávanější události letošních Ostravských dnů patří uvedení opery Miroslava Srnky Make No Noise, která u nás zazní vůbec poprvé. Miroslav Srnka patří k elitě současné hudební scény, jeho opera Jižní pól, kterou napsal pro Bavorskou státní operu a v níž excelovali Rolando Villazón a Thomas Hampson, mu přinesla celosvětový ohlas.

Neméně zajímavý bude i koncert Radikální minulost, věnovaný klasikům a průkopníkům nové hudby posledních sta let. Zazní tak např. skladby Mortona Feldmana, Jana Rychlíka, Philipa Glasse, Johna Cage či Richarda Strausse. Velká část festivalového programu bude věnována skladbám rezidentů Institutu Ostravské dny, tedy mladým skladatelům, kteří přijedou z 18 zemí dva týdny před festivalem a v Ostravě budou diskutovat otázky soudobého umění s předními skladateli a interprety současné hudby.

Pevné místo mají v programu vystoupení vynikající Ostravské bandy, recitály i komorní koncerty letos převážně newyorských souborů. Zcela poprvé se představí symfonický orchestr ONO / Ostrava New Orchestra, mezinárodní těleso složené z 85 mladých hráčů, kteří přijedou z 13 zemí Evropy i USA. Seznámíme se s hudbou kanadského západního pobřeží nebo legendárních avantgardistů z Chicaga. Z českých skladatelů dostane prostor např. Pavel Zemek Novák, Petr Bakla, Michal Rataj, Miroslav Srnka, Petr Cígler nebo Marek Keprt. Poslední skladbou festivalu bude velkolepá kompozice pro orchestr a bicí Olgy Neuwirth z roku 2016.

„Jsem rád, že se nám daří upevňovat pozici Ostravských dnů na světové hudební scéně a stále konfrontovat nové mladé autory a umělce s těmi zavedenějšími,” říká spiritus agens festivalu a dodává: „Zajímají nás výhradně ti autoři, kteří umí pochopit současnost a hledět s nezatíženou myslí do budoucnosti, v hudbě i životě.” Dodejme, že v předvečer festivalu 23. srpna během předpremiéry hodinového dokumentu České televize „Nezkrotitelný Kotík“ v ostravském Cineportu obdrží Petr Kotík za svoji dlouholetou práci pro soudobou hudbu Cenu České hudební rady.

Festival odstartuje ve čtvrtek 24. srpna, kdy se od 18.00 v prostoru Provozu Hlubina koná Open Space s novými skladbami rezidentů letošního Institutu Ostravské dny. Hraje Ostravská banda, analogovou projekci má na starosti Jan Kulka, elektroniku Ian Mikyska. Ve 21:30 rozezní Kostel sv. Václava virtuózní berlínský violista Nikolaus Schlierf, který přednese hodinové Requiem pro violu Borise Guckelsbergera.

Nabitý bude páteční program 25. srpna, kdy ve Starých koupelnách Provozu Hlubina vystoupí nejprve od 17:00 berlínský klavírista Reinhold Friedl spolu s pražským souborem Opening Performance Orchestra, aby představili Chess Show (Homage to John Cage) v elektronické verzi s živým klavírem a videoprojekcí. Od 18:30 je vystřídá newyorské houslové duo String Noise a český skladatel Michal Rataj s elektronikou, od 20:00 začne recitál Josepha Kubery, jehož klavírní hru doplní v závěru houslista Conrad Harris, koncertní mistr Ostravské bandy. Programový maratón dne zakončí ve Starých koupelnách Aneta Bendová, Eva Marie Gieslová a Dominika Doniga, kdy představí operu Kate Soper s názvem Here Be Sirens. V libretu pracuje mladá autorka, finalistka Pulitzerovy ceny, s texty Thomase Campiona, Danteho, Michaela Draytona, Erasma, Homera nebo Platóna, Pythagora či Saphó.

Sobota 26. srpna zavede hudebníky i posluchače do ostravské Galerie výtvarného umění, kde od 17:00 odstartuje Minimaraton elektronické hudby. V dramaturgii Martina Klimeše vystoupí Pražský improvizační orchestr a Krakovský improvizační orchestr. Ve 20:30 provede newyorské houslové duo String Noise Love Song Alvina Luciera a od 21:00 začne program Walshe in Ostrava, ve kterém s irskou skladatelkou, vokalistkou a perfomerkou Jennifer Walshe vystoupí zpěvák Thomas Buckner a trombonista, skladatel George Lewis a také Ostrava Days Improvisation Ensemble.

Neděle 27. srpna bude ve znamení debutu nového festivalového orchestru ONO – Ostrava New Orchestra. V Trojhalí Karolina se jeho vedení od 19:00 ujme Petr Kotík a francouzský dirigent Bruno Ferrandis, aby spolu s mezinárodní sestavou sólistů uvedli skladby Salvatore Sciarrina, Iannise Xenakise či Philla Niblocka.

V pondělí 28. srpna od 18:00 pozve posluchače do svého světa Ostravská banda. Program The World of OB studují čtyři dirigenti, kromě Petra Kotíka a Bruno Ferrandise také newyorský Carl Bettendorf a Joseph Trafton z Mannheimu. Koncertu se účastní sopranistka a skladatelka Kate Soper, zpěvák Thomas Buckner, hornista Daniel Costello, klavírista Daan Vandewalle, skladatel a trombonista George Lewis a virtuózní saxofonista, člen legendárního AACM z Chicaga Roscoe Mitchell.

V úterý 29. srpna od 18:00 to budou Hlasy ve sv. Václavu. Ke String Noise, Ostravské bandě, jejím dirigentům a sólistům se přidá sbor Canticum Ostrava se sbormistrem Jurijem Galatenkem. V Cooltouru na Černé louce pak od 21:00 vypukne Noc sól, ve které hraje na flétnu Petr Kotík, finský violoncellista Juho Laitinen a newyorští hudebníci Carlos Cordeiro s basklarinetem, perkusista Chris Nappi a violistka Liuh-Wen Ting a další.

  1. 1
  2. 2

Související články