Pamela Howard: Zda-li pak mají na Měsíci uzenky?

  1. 1
  2. 2

Jste nejen režisérem, ale zároveň i výtvarníkem inscenace. Jakou bude mít vaše inscenace výtvarnou podobu?

Vždy na jevišti hledám jednoduchost a hospodárnost. Zkoumám prostor, ve kterém pracuji, ať velký nebo malý a snažím se najít způsob, jak ho nejlépe využít. Jeviště Janáčkova divadla je tak velké a já se pokouším mít minimum dekorace a maximálně využít prostor. Na scéně bude pouze jedna kulisa… hospoda Na Vikárce. A jak Janáček napsal, Měsíc bude druhá strana hospody. Udělala jsem tedy jeden kus dekorace, která se jednoduše otočí. Představovala jsem si Měsíc jako chrám moderního umění inspirovaný obrazy Thea van Doesburga (1883-1931) často nazývaného Vesmírný okultista. Spolu s mezinárodní skupinou avantgardistů, ve které bylo i několik českých umělců, se zaměřili na vytvoření nového světa. To je přesně ten svět, ve kterém se Brouček nalézá. Měsíční chrám se podobá zednářskému chrámu se vší obrazotvorností a s velmi seriózně pojímanými rituály. Myslím si, že je to dokonalá shoda!

L.Janáček: Výlet pana Broučka do Měsíce (návrhy scény P.Howard)

Vaše inscenace se bude odehrávat v roce 1920. Co vás k tomu inspirovalo k výběru právě tohoto roku?

Když začínám na díle pracovat, dělám rozsáhlý průzkum pozadí a souvislostí, které se ho týkají… hledám příběh ukrytý za textem. Chci vědět, jak postavy žijí, co vidí, co si oblékají, co jedí… Zjistila jsem, že vepřové párky jsou velmi blízké české psychice! Objevila jsem, jak úžasný byl rok 1920 v Československu. Vznik národní vlajky, export výrobků z oceli do celého světa, organizované čištění ulic a vznik městských spaloven, které převzaly další státy… Es-Ka kola, auta [email protected] Nový svět vznikal. Janáčkova hudba žije novými harmoniemi a zvuky a já jsem chtěla ukázat, jak se Brouček cítí, když není součástí ani jednoho z těch světů. Také mám od začátku na jevišti postavu Svatopluka Čecha, který zde píše svou knihu a dívá se na svět nezaujatým a objektivním pohledem spisovatele. Na Měsíci je Svatopluk Čech nejvyšším knězem poezie (Oblačný), což je určitě vhodná ambice pro spisovatele… a na konci se stane duchem ve svém vlastním městě. Tak můžeme také my vidět Prahu a Měsíc skrze oči spisovatele. Já jsem velkým obdivovatelem Ivana Klímy, četla jsem většinu jeho děl přeložených do angličtiny a jeho kniha Láska a smetí mě obzvlášť ovlivnila.

Je pro vás Janáčkův humor něčím specifický?

Miluji Janáčkův humor, protože stejně jako Shakespearův je jemný a laskavý a nikdy nesoudí. Zdá se, že jeho hudba rozumí křehkosti lidí. Ani Svatopluk Čech ani Janáček se postavám nevysmívají, protože pro ně mají všechny svou cenu.

Z čeho vycházíte při vytváření jevištních situací?

Začínám tím, že vždy seznámím účinkující s životem jejich postav. Rozhodně mě nezajímá vytváření plochých a neživých karikatur. Takže než se dostaneme ke zpívání (což, jak jsem si vědoma, je jejich hlavní zájem), musíme si udělat jasno v příběhu. Vytvářím obrazové panely s výsledky mého průzkumu a mám je ve zkušebně. Takže soubor se mnou může sdílet informace, jejichž studiem jsem strávila dlouhou dobu. Ale očekávám, že budou schopni hrát stejně dobře jako zpívat. Také doufám, že budu moci od prvních zkoušek pracovat s maximálním možným množstvím scénických prvků, aby zpěváci měli možnost „ovládnout“ prostor a předměty. Já jsem spolupracovník ne diktátor a předpokládám, že soubor vyjde z bodu, jehož jsem dosáhla a společně dojdeme k výsledku, který nás všechny překvapí. Jinak je to jen nudná a velmi tvrdá práce a žádná zábava!

Jaké další projekty vás čekají do budoucna?

Momentálně je na turné v USA krásný a velmi provokativní projekt „The Great Game“, který jsem vytvořila spolu s Nickem Kentem, režisérem Tricycle Theatre London. Jedná se o dvanáct krátkých her o Afganistánu a myslím, že mají budoucnost. Právě teď pracuji na současné opeře založené na hře Rudyarda Kiplinga, která bude uvedena v době Olympijských her v Británii, a připravuji novou inscenaci opery Pavla Haase. Také doufám, že budu mít možnost pracovat ještě alespoň na jednom díle B. Martinů. Mám ráda novou práci.

Děkuji za rozhovor!

  1. 1
  2. 2

Hodnocení

Vaše hodnocení - Janáček: Výlet pana Broučka do Měsíce (ND Brno)

[Celkem: 0    Průměr: 0/5]

Mohlo by vás zajímat


1
Komentáře. Respektujte prosím pravidla diskuze.

Please Login to comment
1 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
0 Comment authors

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Anonymous

Hodně jsem na tohoto Broučka zvědavá. Jen mi pořád nejde do hlavy proč se ona verze dosud nikdy nehrála.