Pan dirigent. Před 100 lety se narodil Jaroslav Krombholc

  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4
Rafael Kubelík: Veronika – Rafael Kubelík, Ferdinand Pujman (režie), Zdenka Hrnčířová (Veronika), Jaroslav Krombholc (dirigent) – ND Praha 1948 (zdroj archiv ND Praha / foto Josef Heinrich)

26. února 1948 poprvé Jaroslav Krombholc dirigoval v zahraničí, a to přímo na jedné z nejprestižnějších operních scén, ve Vídeňské státní opeře, Janáčkovu Její pastorkyňu. Železná opona, jež nás právě v oněch dnech na léta oddělila od demokratického světa, způsobila, že páté Krombholcovo představení, které se konalo 21. března, bylo ve Vídni na dlouhá léta jeho posledním. Znovu se tam mohl vrátit až o jedenáct let později.

V létě 1948 došlo k fúzi Opery Národního divadla s Velkou operou 5. května, jejíž budova dostala název Smetanovo divadlo, ale repertoár na této scéně byl zaměřen spíše na zahraniční tituly, byť se tam samozřejmě hrály tituly z domácí tvorby. Nebylo výjimkou, že paralelně vedle sebe běžely dvě inscenace, například Prodané nevěsty, jedna v historické budově a druhá v divadle „u nádraží“, jak se v herecké hantýrce někdy budově bývalého Německého divadla říkalo.

Jaroslav Krombholc se stal v té době takřka výsadním interpretem díla Bedřicha Smetany a českých oper dvacátého století. A tak po Ostrčilové Honzově království následovala na jaře 1949 inscenace Dalibora, první ze tří, kterou Krombholc na Národním divadle sám nastudoval. Zde se podle slov Ivana Medka mohl „plně prezentovat s vlastní transformací temp a výrazu celku“.

Bedřich Smetana: Dalibor (dirigent: Jaroslav Krombholc) – Václav Bednář (Vladislav), Beno Blachut (Dalibor), Marie Podvalová (Milada) – ND Praha 1949 (zdroj archiv ND Praha / foto Jaromír Svoboda)

Následovalo první Krombholcovo setkání s Prodanou nevěstou, ale také původní premiéra opery Otakara Jeremiáše Enšpígl a řada dalších českých titulů. Svůj smetanovský repertoár si Jaroslav Krombholc rozšířil o Dvě vdovy a Tajemství. Nastudoval novou Libuši u příležitosti Roku české hudby. Nově nastudoval i Dvořákovu Rusalku, Fibichovu Šárku a Kovařovicovy Psohlavce a scénický melodram Zdeňka Fibicha a Jaroslava Vrchlického Námluvy Pelopovy. Z titulů zahraniční provenience uvedl Sněguročku Nikolajeviče Andrejeviče Rimského-Korsakova. S mimořádným ohlasem se setkalo jeho první nastudování Suchoňovy Krútňavy na českém jevišti v roce 1953, v němž titulní roli ztvárnila Drahomíra Tikalová. A poněkud kuriózně se poprvé představil v Národním divadle jako dirigent Hubičky. Na přelomu let 1953–1954 zde třikrát tuto operu totiž dirigoval při hostování souboru Armádní opery, kterou tehdy pro zájezdy mezi vojáky založil mocný ministr opery, bývalý kroměřížský advokátní koncipient a zeť Klementa Gottwalda Alexej Čepička. Neškodí si občas Armádní operu připomenout, své umělecké začátky v ní prožila řada pozdějších významných osobností české opery a baletu.

V roce 1955 na reprezentativním zájezdu Opery Národního divadla do Moskvy Jaroslav Krombholc dirigoval čtyřikrát Smetanova Dalibora a dvakrát Fibichovu Nevěstu messinskou. V lednu 1957 se pak pod jeho taktovkou uskutečnila premiéra průlomové Hrdličkovy inscenace Mozartovy Kouzelné flétny, která ovšem byla na zásah vyšší moci záhy stažena.

Wolfgang Amadeus Mozart: Kouzelná flétna (dirigent: Jaroslav Krombholc) – Ivo Žídek (Tamino), Rudolf Asmus (Papageno), Miloslava Fidlerová (Druhá dáma královnina), Drahomíra Tikalová (První dáma královnina), Ivana Mixová (Třetí dáma královnina) – ND Praha 1957 (zdroj archiv ND Praha / foto Jaromír Svoboda)

Po třiceti letech, v roce 1959 vrátil (opět v režii Ferdinanda Pujmana) na scénu operu, která před tím rovněž musela opustit jeviště Národního divadla, Bergova Vojcka. V roce 1926 se o to postarala tehdejší šovinistická, klerofašistická pravice; k paradoxům první republiky, která přes všechny problémy byla skutečně demokratickým státem, patřilo i to, že inscenace byla po svém stažení z repertoáru vyznamenána státní cenou. V Krombholcově a Pujmanově nové inscenaci zpíval premiéru a řadu repríz jeden z největších talentů české opery poválečných let, jeden z mála skutečných wagnerovských pěvců v dějinách české opery, žel předčasně zesnulý basbarytonista Ladislav Mráz.

Mírná politická obleva, která přišla na přelomu padesátých a šedesátých let a vyvrcholila takzvaným Pražským jarem v roce 1968, přinesla Jaroslavu Krombholcovi řadu mimořádných úkolů, v nichž se prezentoval jako dirigent par excelence v rozličných typech špičkových operních děl. V operním souboru se tehdy o prosazování progresivních moderních děl a progresivních inscenačních směrů výborně starali jeho šéf, hudební skladatel Jan Seidel, a dramaturg profesor Václav Holzknecht.

Připomeňme alespoň některé inscenace z tohoto období, jež vstoupily do zlaté pokladnice historie naší první operní scény. Byly to dvě inscenace oper Richarda Strausse, první uvedení Elektry na českém jevišti a Salome, Prokofjevova Láska ke třem pomerančům ve výtečné režii velkého přítele českého divadla Georgije Ansimova anebo Šostakovičova Katěrina Izmajlová.

Jmenujme dále světovou premiéru Cikkerova Vzkříšení, pro pamětníky nezapomenutelnou Juliettu Bohuslava Martinů, v níž zazářili ve dvojici hlavních rolí Krombholcova milovaná choť, jež jej věrně provázela celým životem, Maria Tauberová a Ivo Žídek, Brittenova Alberta Herringa a legendárního Dona Giovanniho, jehož premiéra se v režii Václava Kašlíka ve skvělém výtvarném řešení autorů scény Josefa Svobody a kostýmů Jana Skalického konala 7. února 1969.

Wolfgang Amadeus Mozart: Don Giovanni (dirigent: Jaroslav Krombholc) – ND Praha 1969 (zdroj archiv ND Praha / foto Jaromír Svoboda)

Mimořádnou pozornost věnoval Jaroslav Krombholc uvádění novinek českých autorů. Znovu se vrátil k Burianově Maryše. Znamenitá byla jeho dvě nastudování Jeremiášových Bratří Karamazových, z dalších jmenujme Pauerova Žvanivého slimejše, který byl uveden v jednom večeru s jednoaktovkou jeho dirigentského kolegy Zdeňka Folprechta Lásky hra osudná na námět hry bratří Čapků.

  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4

Mohlo by vás zajímat


0 0 vote
Ohodnoťte článek
1 Komentář
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments