Pardubické hudební jaro počtyřicáté? Ani se mi tomu nechce věřit

  1. 1
  2. 2
Violoncellista, umělecký vedoucí souboru Barocco sempre giovane a umělecký ředitel a dramaturg Pardubického hudebního jara Josef Krečmer odpovídá na otázky čtenářů Opery Plus
Josef Krečmer (zdroj archiv Josefa Krečmera)

 

Dobrý den, ani se mi nechce věřit, že letošní Pardubické jaro se uskuteční už po čtyřicáté, velmi dobře si pamatuji na to první na konci sedmdesátých let. Jak vidíte jeho vývoj a z jakých důvodů se dokonce hned několikrát v jeho historii měnil jeho pořadatel? Přeji vám mnoho dalších úspěchů! (Václav Balík)

Také se mi nechce věřit, že v roce 2018 se bude konat již 40. ročník Pardubického hudebního jara! Pořadatelů se opravdu v minulosti vystřídalo několik, festival zažil lepší i horší ročníky, někdy i hubená léta, hrozilo i zrušení. My (společnost Barocco sempre giovane) jsme se ujali festivalu v roce 2013. Festival jsme rozšířili o externí koncerty v rámci širšího regionu, představujeme významné tuzemské i zahraniční umělce, komorní soubory, symfonické orchestry, operní a baletní soubory, nabízíme široké spektrum hudby všech slohových období a žánrů, uvádíme koncerty historicky poučené interpretace na dobové nástroje, ale také hudbu soudobou. Jsem přesvědčen o tom, že krajské město i celý širší region s velkými kulturními tradicemi si zaslouží festival takovéhoto rozsahu i významu. Pardubické hudební jaro je členem Asociace hudebních festivalů České republiky a Evropské asociace hudebních festivalů EFA. V roce 2017, na Arts Festivals Summitu ve Wiesbadenu, zařadila mezinárodní porota v čele s předsedou Sirem Jonathanem Millsem Pardubické hudební jaro mezi významné evropské festivaly a udělila mu Známku kvality.

Dobrý den, pane Krečmere, ještě jsem neslyšel, že by Česká filharmonie – pýcha sama – hrála na zimním stadionu! Jak se vám to podařilo? Přijedou ochotně? A kolik se tam vejde lidí? Děkuji a držím palečky, ať se tak krásný festival vydaří. Váš Petr Novotný

Vážený pane Novotný, Českou filharmonii jsme se rozhodli pozvat hned z několika důvodů:

V roce 2018 si připomínáme sto let Československé republiky, kulaté výročí čtyřicet let má i samotný festival. Asi vás překvapí (alespoň pro mne to bylo velmi překvapivé zjištění), že Česká filharmonie vystupovala v Pardubicích šestačtyřicetkrát, většinou s dirigenty Talichem (třináctkrát!), Kubelíkem a Šejnou. Po druhé světové válce to však bylo pouze třikrát: 13. září 1968, Východočeské divadlo Pardubice, Václav Smetáček (Má vlast; v rámci cesty České filharmonie po Československé socialistické republice po vstupu okupačních vojsk, velmi emotivní!), 12. ledna 1972, Východočeské divadlo Pardubice, Zdeněk Košler (Má vlast; v rámci abonmá Komorní filharmonie Pardubice  – tehdy Východočeský státní komorní orchestr), 9. dubna 1980, Hronovická, Václav Neumann (Martinů: Symfonie č. 6, Dvořák: Symfonie č. 6; v rámci Pardubického hudebního jara).

My jsme se rozhodli pro Mou vlast v plném obsazení České filharmonie a volba padla na Tipsport Arenu Pardubice, špičkově vybavenou multifunkční halu, která patří díky svému zázemí a technickému vybavení nejen k vysokému evropskému nadstandardu, ale je i plně srovnatelná s úrovní nejlepších hal v zámoří. Je to jediný prostor s dostatečnou kapacitou pro tento slavnostní koncert – přibližně osm tisíc diváků. Rozhodování nebylo jednoduché, koncert bez masívního nazvučení se zde ještě nekonal. Začali jsme tím, že jsme si nechali vypracovat znalecký posudek na akustiku – dopadl nad očekávání výborně. Samozřejmě bychom si nedovolili pozvat Českou filharmonii do běžného zimního stadionu. Přesto nám držte palce, je to opravdu velký projekt a jistá rizika tu samozřejmě jsou, hlavně se zde bude konat něco takového poprvé.

Před časem nás velmi zaujal koncert k výročí Pardubického pivovaru se skladbou Jana Kučery. Nepřipravujete něco podobného? Ať se vám i nadále daří! (VM)

Naším cílem je připomenout v rámci Pardubického hudebního jara vždy významná výročí a události regionálního i širšího významu: V roce 2017 jsme si připomenuli působení slavného muzikantského rodu Stamiců v Pardubicích a výročí narození i úmrtí Jana Václava Stamice (1717–1757), v roce 2016 vámi již zmíněné výročí založení Pardubického pivovaru, ale také významnou hudební událost – nález rukopisu Loutny české Adama Václava Michny z Otradovic (1600–1676) ve sbírkách pardubického muzea. 37. ročník mezinárodního festivalu Pardubické hudební jaro připomněl v roce 2015 převratnou událost pro rozvoj Pardubic i širšího regionu: zahájení železniční dopravy v roce 1845 a výročí narození i úmrtí železničního stavitele Jana Pernera (1815–1845).

Letošní 40. ročník mezinárodního festivalu Pardubické hudební jaro připomene výročí sto let od založení Československé republiky Smetanovou Mou vlastí v Tipsport Arena Pardubice v podání České filharmonie s dirigentem Petrem Altrichterem, Dvořákovými Slovanskými tanci v Sukově síni Domu hudby s Filharmonií Brno a dirigentem Petrem Vronským, ve Východočeském divadle pak Smetanovou Libuší v podání operního souboru Divadla J. K. Tyla Plzeň s dirigentem Oliverem Dohnányim a sopranistkou Evou Urbanovou v hlavní roli.

Devadesáté výročí úmrtí Leoše Janáčka si připomeneme v Sukově síni Domu hudby s Janáčkovým komorním orchestrem Ostrava, v Divadle Karla Pippicha v Chrudimi jeho Liškou Bystrouškou, v Rytířském sálu zámku bude účinkovat v Janáčkových komorních dílech Vlachovo kvarteto Praha.

Se souborem Barocco sempre giovane jezdíte hodně do zahraničí. Velmi by mě zajímalo, jaké rozdíly vnímáte mezi naším a zahraničním publikem? (Libuše Drotárová)

  1. 1
  2. 2

Mohlo by vás zajímat


Napsat komentář