Parodie a poezie aneb Skvělý Weberův Oberon v Mnichově

  1. 1
  2. 2
  3. 3

Tato režijní koncepce si žádá výjimečně disponované představitele. Tři páry pěvců naplňují ale takřka ideálně nesmírně náročné požadavky inscenátorů s ohromnou vervou a bravurou. Obdivuhodná je dokonalá souhra s činoherci/loutkoherci, schopnost mluveného slova na úrovni činoherců a vynikající pohybová příprava a schopnosti. Operní tým snů je zde dokonale sehraný a secvičený, a navíc jejich souhra působí samozřejmě a nenuceně. Ač opera nese název Oberon, král elfů jistě není hlavní postavou příběhu. Jako citlivého vědce, toužícího po vzkříšení vztahu s partnerkou, ho herecky a pěvecky velmi kultivovaně i s krásným tónem vytváří německý lyrický tenorista Julian Prégardien. Ani postava Titanie, zde v podobě upjaté a mstivé vedoucí výzkumného týmu, nemá mnoho hudebního prostoru. Ruská mezzosopranistka Alyoana Abramowa ji zpívá spolehlivě a postava je charakterizována také studeným zabarvením hlasu.

Výkon amerického tenoristy Brendena Gunnella budil určité rozpaky v první části večera, nervózní pěvec byl zřejmě sužován úzkým sevřeným tónem s intonačními nedostatky. Hlas se jevil jako spíše lyrického charakteru a nedostatečného objemu pro rytířský part Hüona. Ve druhé části večera se ale zpěvák rozezpíval do plného, bohatého tónu. Služebná dvojice byla obsazena dvěma mladými pěvci, velmi nadějnými interprety a nedávnými frekventanty Operního studia při mnichovské opeře. Scherasmin německého barytonisty Johannese Kammlera je zábavná postava, vytvořená se smyslem pro vtip a s krásným barevným hlasovým materiálem.

Mimořádné bylo vystoupení americké zpěvačky Rachael Wilson (Fatime), mezzosopranistky se světlejším témbrem s pohyblivým a kultivovaným hlasovým fondem. Ta vedle vokální suverenity zaujala velmi elegantním pohybem na jevišti a pohybovými schopnostmi vůbec.

Královnou večera se pak stala Annette Dasch, jejíž herecký temperament a verva od počátku opanovaly celou scénu. Pozoruhodné pohybové gagy (často ve společné choreografii s představitelkou Fatime), schopnost pointování mluveného slova, parodující herecká charakterizace (včetně parodie operních postupů) a výborný pěvecký výkon přivedly publikum k očekávaným ovacím (které ocenily všechny účinkující) v délce více než 12 minut. Pěvkyně prošla hlasovým vývojem, od koloraturních partů k dnes wagnerovským partům (Eva, Elsa, Alžběta), hlas poněkud ztěžkl a zabarvil se tmavěji. Reziu zpívá na vysoké úrovni a několik namáhaných vysokých tónů ve slavné árii o oceánu nemohlo ovlivnit celkový vynikající pěvecký dojem.

Ivor Bolton dirigoval Bayerisches Staatsorchester velmi uvolněně, s převahou volnějších temp (zejména v předehře a mezihrách i ve scéně s Mořskou pannou interpretovanou velmi uvolněně ruskou sopranistkou Annou El-Khashem). Část orchestru hrála na dobové nástroje (nádherně znějící lesní rohy) a celkový zvuk se místy blížil spíše klasicismu než německému romantismu.

Nádherný a mimořádný večer, který sice neposune Weberova Oberona do repertoáru světových divadel, což se ostatně asi nikdy nestane pro specifický charakter díla samého. Ale luxusní Habjanova inscenace, vyžadující spolupráci dalších složek, dává nejen možnost rozšíření operní režie k dalším divadelním prostředkům, ale navíc rovnováha poezie a parodie celého večera vytvořila lahůdkový zážitek pro diváky. Po režijně problematické a ve výsledku nevýrazné až neujasněné inscenaci Schreckerovy opery Die Gezeichneten (recenzi jsme přinesli zde ) – byť se skvostným hudebním nastudováním Inga Metzmachera – jako první velké operní premiéry mnichovské letní přehlídky, tato inscenace naplňuje, ba předčí mnohá očekávání operních fanoušků.

Hodnocení autora recenze: 95%


Münchner Opernfestspiele 2017
Carl Maria von Weber:
Oberon, König der Elfen
Hudební nastudování: Ivor Bolton
Režie: Nikolaus Habjan
Scéna: Jakob Brossmann
Kostýmy: Denise Heschl
Světla: Michael Bauer
Sbormistr: Sören Eckhoff
Dramaturgie: Rainer Karlitschek
Bayerisches Staatsorchester
Extrachor der Bayerischen Staatsoper
(koprodukce Bayerische Staatsoper / Theater an der Wien)
Preiméra 21. července 2017 Prinzregententheater Mnichov
(psáno z reprízy 30. 7. 2017)

Oberon – Julian Prégardien
Titania (Puck) – Alyona Abramowa
Rezia – Annette Dasch
Hüon von Bordeaux – Brenden Gunnell
Fatime – Rachael Wilson
Scherasmin – Johannes Kammler
Meermädchen – Anna El-Khashem
Die drei Pucks – Manuela Linshalm, Daniel Frantisek Kamen, Sebastian Mock

www.staatsoper.de

  1. 1
  2. 2
  3. 3

Hodnocení

Vaše hodnocení - Weber: Oberon, König der Elfen (Bayerische Staatsoper Mnichov 2017)

[yasr_visitor_votes postid="263049" size="small"]

Mohlo by vás zajímat